Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-09-24 22:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-12-15 23:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Ja, det är osäkert, men jag räknar med att den inte borde vara alltför svårt hoprostad.
Har för övrigt fått höra av en bekant till tidigare ägaren att traktorn visst hade problem med dieselpumpen sist den kördes. Troligen är det den sönderbrutna förpumpen som det inte var helt lyckat att ersätta med en bollpump (se början av denna tråd), man kan anta att insprutningspumpen behöver matas med ett litet övertryck hela tiden.
Förpumpen torde inte vara alltför svår att ersätta, den är tillverkad av Bosch och av en ganska vanlig typ.

Beträffande startmotorn så är nästa utmaning att få loss de grova försänkta spårskruvarna som håller polskorna i statorn.
Ny fältlindning går att få tag i hos en tysk nasare för 28 € om den gamla visar sig hopplöst skadad.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 16-12-18 20:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Spårskruvarna kanske kommer loss med en slagskruvmejsel.

Kan man inte försåka starta en sådan motor på något annat sett än med renoverat startmotor? Fartygsdieslar startades med tryckluft förr i tiden :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: mån 16-12-19 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Om man ska starta en dieselmotor med tryckluft ska den vara förberedd för det med luftventil i åtminstone några av cylindrarna mm.
Det är svårt att komma åt att veva igång motorn eftersom det sitter en hydraulpump rakt framför främre vevaxeländen.
Bogserstart är också opraktiskt eftersom traktorgrävaren står med båda skoporna och ett stödben i marken, man måste få igång motorn och hydrauliken för att lyfta dem innan den kan flyttas.
Då är nog en startmotorrenovering enklare, jag har ändå inga planer på att försöka starta motorn förrän till våren.

Ett alternativ till slagskruvmejsel kan vara ett kraftigt bits, bitshållare med 1/2"-fäste, fast dragskaft och så håller man ner alltsammans med en press så att inte bitset kryper ur skruvskåran.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: ons 16-12-21 13:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
En rejäl utmaning :-)

När skruvar inte lossnar med vanligt våld, som slagskruvmejsel, värme och rostlösande olja så brukar jag svetsa en mutter eller liknande på skruven.

Hettan hjälper då till att få loss gängan och muttern ger bättre fäste för en hylsa osv.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: ons 17-04-19 18:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Ett stort kraftbits för spårskruv - klingan är 16 x 2,5 mm - är anskaffat, så nu är det inte långt bort att få loss polskorna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: ons 17-04-19 21:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 893
Ort: Göteborg
Otroligt intressant att läsa trådar som denna.

Likadant med tråden om renoveringen som slutade med airbagtest :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 17-04-23 10:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Polskorna är loss nu och lindningarna ute. Har hittat brottstället och konstaterat ett antal brända varv i den ena spolen. Inte omöjligt att linda om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: fre 17-04-28 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Har mätt lite mer och konstaterat kortslutna varv även i den andra spolen. I båda spolarna är det hållindningen (shuntlindning) som är skadad, hjälpfältet (serielindning) är helt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 17-04-30 22:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Ett framsteg - som dock inte har med startmotorn att göra. Den försvunna kylluftkåpan är återfunnen, vet dock inte av vem. Den hängde på traktorn när jag var ut och tittade till den idag. I och med detta så är det bara en större plåtdel som saknas - luckan som ska sitta över insprutningspump, regulator, oljefilter mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 17-05-14 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Idag har jag försökt baxa runt motorn medelst kofot i startkransen, och den sitter fortfarande fast. Så det blir nog ett lite större jobb innan den är körklar.
Planen är att börja med att demontera grenrör och de tre topplocken, sedan bör man kunna avgöra vilken kolv som har fastnat. Lossar man vevlageröverfallet bör man kunna lyfta bort cylinder inklusive fastnad kolv och ta in dem i verkstad för vidare åtgärd. Såna här gånger är luftkylda motorer med separatgjutna cylindrar trevliga!
Måste bara undersöka om det går att ta ner oljetråget utan vidare eller om den efterhandsmonterade ramen till frontlastaren är i vägen.

Har fått reda på att det var den nye ägaren till fastigheten som hade hittat kylluftkåpan. Den låg i en skrothög som skulle köras bort, och han fick upp ögonen för vad det egentligen var för plåtbit i sista ögonblicket då skrotet skulle lastas på släpvagn.
Troligen låg kåpan från början bland bråte inkastad i krypgrunden under en utbyggnad på boningshuset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: lör 17-06-10 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Topparna är avlyfta nu, och det är bara en kolv (den bakersta, cylinder 1) som sitter fast. Oljetråget (eller snarare: bottenluckan i oljetråget) är borta, i morgon blir det nytt försök att skruva loss vevstaksöverfallet - hade inte med mig tillräckligt grova verktyg förra gången.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 17-06-18 23:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Cylindern med fastrostad kolv är bortplockad och har stått blötlagd i tunnflytande spillolja i en vecka nu. Efter midsommar blir det dags att uppsöka en hydraulisk press.

Har konstaterat att de tre topparna är av tre olika utföranden. Alla har samma revisionsbeteckning 84R, vilket är den senaste och tydligen bästa (äldre utföranden kan t ex heta 20R, 65R, 75R). Men det är ändå tre olika varianter av gjutgods de har bearbetats fram ur. Om man gör vissa antaganden beträffande instansade nummer på dem så verkar det troligt att tillverkningsdatum (år och månad) står på dem. Därmed är en av dem tillverkad hösten 1963 och förmodligen original, de andra två är gjorda 1968 resp 1973. Den äldsta har ett annat utförande på ventilfjäderbrickorna än de två nyare.

I och med detta känns det så pass sannolikt att renoveringsprojektet kommer att lyckas, att det känns mindre motbjudande än tidigare att lägga ut pengar på det. Startmotorlindningar, packningssats + ett sortiment cylindershims, kanske lämna in spridarna för provtryckning/översyn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: mån 17-06-19 07:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 893
Ort: Göteborg
Ursäkta min okunskap i ämnet, men jag lär mig gärna :)

Du säger att kolven är fastrostad i cylindern?
Kommer inte cylinderfoder / kolvringar och kanske t.o.m kolven skadas när du pressar ut den ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: mån 17-06-19 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Det är mycket möjligt, men man kan inte veta hur det går så länge kolven sitter kvar där. En positiv sak är att den fastrostade kolven står nästan i övre dödpunkt, så det är rimligtvis en ganska liten del av cylinderloppet som är rostig.
Har jag tur räcker det med att hona cylindern och kanske byta översta kolvringen, har jag mindre tur verkar det ändå finnas goda möjligheter att få tag i begagnade användbara delar. Deutz använde samma kolv, cylinder och topplock i många olika motortyper från 1 till 6 cylindrar. Förutom i traktorer så har de också använts t ex som fristående stationära motorer, i tryckluftkompressorer, och de 4- och 6-cylindriga typerna har också förekommit i lastbilar och bussar.

Motorn är ju luftkyld, och cylindrarna är helt separata (som på t ex en luftkyld VW- eller Citroënmotor).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: fre 17-07-14 07:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Hur skulle det funka med att värma toppen, och kyla kolven för att får ner diametern lite?
Eller är glappet tillräckligt stort och det är själva kolvringen som är problemet?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011