Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-04-30 09:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-12-15 23:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4425
Ort: Sundsvall
Ja, det är osäkert, men jag räknar med att den inte borde vara alltför svårt hoprostad.
Har för övrigt fått höra av en bekant till tidigare ägaren att traktorn visst hade problem med dieselpumpen sist den kördes. Troligen är det den sönderbrutna förpumpen som det inte var helt lyckat att ersätta med en bollpump (se början av denna tråd), man kan anta att insprutningspumpen behöver matas med ett litet övertryck hela tiden.
Förpumpen torde inte vara alltför svår att ersätta, den är tillverkad av Bosch och av en ganska vanlig typ.

Beträffande startmotorn så är nästa utmaning att få loss de grova försänkta spårskruvarna som håller polskorna i statorn.
Ny fältlindning går att få tag i hos en tysk nasare för 28 € om den gamla visar sig hopplöst skadad.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 16-12-18 20:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7078
Ort: Älvsjö
Spårskruvarna kanske kommer loss med en slagskruvmejsel.

Kan man inte försåka starta en sådan motor på något annat sett än med renoverat startmotor? Fartygsdieslar startades med tryckluft förr i tiden :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: mån 16-12-19 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4425
Ort: Sundsvall
Om man ska starta en dieselmotor med tryckluft ska den vara förberedd för det med luftventil i åtminstone några av cylindrarna mm.
Det är svårt att komma åt att veva igång motorn eftersom det sitter en hydraulpump rakt framför främre vevaxeländen.
Bogserstart är också opraktiskt eftersom traktorgrävaren står med båda skoporna och ett stödben i marken, man måste få igång motorn och hydrauliken för att lyfta dem innan den kan flyttas.
Då är nog en startmotorrenovering enklare, jag har ändå inga planer på att försöka starta motorn förrän till våren.

Ett alternativ till slagskruvmejsel kan vara ett kraftigt bits, bitshållare med 1/2"-fäste, fast dragskaft och så håller man ner alltsammans med en press så att inte bitset kryper ur skruvskåran.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: ons 16-12-21 13:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7078
Ort: Älvsjö
En rejäl utmaning :-)

När skruvar inte lossnar med vanligt våld, som slagskruvmejsel, värme och rostlösande olja så brukar jag svetsa en mutter eller liknande på skruven.

Hettan hjälper då till att få loss gängan och muttern ger bättre fäste för en hylsa osv.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: ons 17-04-19 18:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4425
Ort: Sundsvall
Ett stort kraftbits för spårskruv - klingan är 16 x 2,5 mm - är anskaffat, så nu är det inte långt bort att få loss polskorna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: ons 17-04-19 21:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 857
Ort: Göteborg
Otroligt intressant att läsa trådar som denna.

Likadant med tråden om renoveringen som slutade med airbagtest :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 17-04-23 10:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4425
Ort: Sundsvall
Polskorna är loss nu och lindningarna ute. Har hittat brottstället och konstaterat ett antal brända varv i den ena spolen. Inte omöjligt att linda om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: fre 17-04-28 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4425
Ort: Sundsvall
Har mätt lite mer och konstaterat kortslutna varv även i den andra spolen. I båda spolarna är det hållindningen (shuntlindning) som är skadad, hjälpfältet (serielindning) är helt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011