Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 17-05-25 13:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17-05-15 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4435
Ort: Sundsvall
På tal om den pendlande utsignalen:
Är matningsspänningen till givaren stabil eller ligger det "skräp" överlagrat på den också?
Pendlar signalen från några andra analoga givare i systemet på ungefär samma sätt?

Med tanke på systemets årgång så är det väl inte alls omöjligt att 5 V-regulatorn är en sån här lätt nervös "low dropout" -regulator, som gärna börjar självsvänga om filterkondensatorn (troligen elektrolyt) efter regulatorn har tappat kapacitans eller fått högt ESR. Bosch har ofta inte använt den interna regulatorn för att direkt skicka ut 5 V till yttre givare, utan givarna matas via en spänningsföljare som har intern 5 V som referens. Det är inte alls omöjligt att den där spänningsföljarkretsen också kan få för sig att självsvänga när elektrolyterna har ett antal år på nacken.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-05-18 12:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 870
Ort: Göteborg
Ja det är en intressant tanke. Får hänga dit skåpet och titta på hur stabil 5V referensen är, hade varit gott om man hittade en överlagrad frekvens på några hundra kHz pga brist på utgångscap o mångfald av ESR :wink:
Kan man räkna med att ECU'n har flera olika +5V utgångar som skapas av olika drivare (från samma referens internt) för att kunna sätta DTC'er på separata system?
Så även om t.ex +5V till tempgivaren ser OK ut, så innebär inte det att automatiskt att andra givare erhåller en stabil +5V.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-05-20 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4435
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att alla yttre givare matas via samma spänningsföljare/regulator.
Men t ex tempgivare har ju ingen separat spänningsmatning, de är ju inkopplade i en spänningsdelare tillsammans med ett fast pull-up-motstånd i styrdonet, och vad jag har sett så brukar nog den mätkretsen matas från intern 5 V.

Ytterligare en möjlighet är ju om det skulle bli ett problem med varierande jordpotentialer, om t ex höga jordströmmar via drivsteg för spridare, tändspolar, kanske någon PWM-styrd tomgångsreglering etc, mm slår igenom på tryckgivarkretsen. Oftast brukar kraft- och signaljord vara helt separerade i styrdonet, de har separata ledningar i kabelstammen men är anslutna till samma jordpunkt (ofta på motorns topplock). Om den jordpunkten sitter löst eller har något annat problem, skulle det ju kunna ge såna här problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-22 11:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 870
Ort: Göteborg
Just tempgivaren var ju ett dåligt exempel förstås.
Min tanke var om de flesta givare hade sin egen utgång som är buffrad från intern +5V referens, så att diagnossystemet kan skilja på kortsluten givare (matning) eller kortsluten utgång från givaren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-05-23 16:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 870
Ort: Göteborg
Ombesiktningsförsök idag. Lagom kul :wink:

Denna gång failade den även på tomgång (som den fixade innan)
Värden vid 2500 RPM:

CO 1,07
HC 194
Lambda 0,978
CO2 14,1
O2 0,38

Verkar inte finnas några läckor vare sig på insug eller avgas.
Lutar detta åt katten ?
Denna bil har ju två katter, en i grenröret, och en vanlig under bilen.

En fundering jag haft ett tag:
Om motorn skulle förbränna olja, skulle det kunna visa sig på detta sätt?
Jag tänker så här: Om motorn förbränner olja, lambdaregleringen kompenserar detta med att sänka insprutningsdurationen, för att hålla lambda 1.
Mina tankar grundar sig på att bilen ofta spikar vid gaspådrag tills knackregleringen gjort sitt efter nån sekund eller två.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-05-23 17:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4435
Ort: Sundsvall
Störande. Mätvärdena ser ju onekligen ut som en mindre frisk katalysator.
Hur luktar avgaserna då motorn går på tomgång och är ordentligt varmkörd?
Hur stor är oljeförbrukningen? Så länge den är mindre än 1 % av bränsleförbrukningen så borde den inte vara något problem.
Gjorde bilprovaren något försök att varva motorn länge för att få ner HC-värdet och sjönk det i så fall allteftersom eller ändrades det inte?
Finns det något mätuttag för avgaser före katalysatorn? I så fall kunde det vara intressant att koppla in en avgasanalysator där och se hur det ser ut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-05-23 19:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 870
Ort: Göteborg
Han körde provrunda på ettans växel, sen in i hallen igen och gasa.
Hände inte mycket alls på något av värdena faktiskt trots det.
Eftersom katten ska förvandla CO och HC till CO2, och CO2 mäts upp till 14,1 så skulle det indikera dålig katalysator.
CO2 efter katten ska ju ligga på 15 om jag inte minns fel, med en frisk kat.
Den luktar just inget tycker jag.

Jag tror inte oljeförbrukningen är alarmerande, men man blir lite paranoid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011