Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 17-09-26 19:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det var vanligt med tändspolefel på VAG-bilar i slutet av 90-talet (de sista motortyperna med fördelare, tändspole av märket TEMIC). Men alla de dåliga tändspolarna borde vara utbytta för länge sen vid det här laget.

Ofta sitter styrdonet och dess kontakter under en kraftig järnplåt, för att göra det lite svårare att kringgå startspärren. Man kanske inte ska skriva på ett öppet forum hur man gör för att ta sig in till styrdonet, men det står i verkstadshandboken (Elsawin), om man följer beskrivningen till punkt och pricka är det lätt gjort.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-09-27 13:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag hade en vw golf från 2004, den var inne för problem med gången på motorn vilket visade sig vara vevaxelgivaren , den plåtbit med brytskruvar som satt över styrboxen var bortplockad av verkstaden vid felsökningen när jag kikade vid ett senare tillfälle, den sitter där för att man inte ska knycka bilen med hjälp av en preparead styrbox, vilket bruka ske av ligor från öststaterna men då pratar vi om VW-touraeg, BMX-X7, Porsche och andra dyra kärror med en prislapp på 400.000+ :D

man ska värma dessa skruvskallar till ca 600C+ men en speciell varmluftspistol, för att sedan skruva bort med en polygrip, dom som stjäl ändå hur man gör

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-09-27 20:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Anledningen till att jag börjar fundera på ECU'n, och dess anslutning till kabelstam , jord etc är att jag får en rad olika felkoder t.ex:
- MAP sensor open/short, MAP sensor implausable signal, O2 sensor open/short, implausable signal, O2 reference voltage implausable.
Både MAP sensor och O2 sensor är bytt så det som återstår är kabelstam / ECU.

Man sitter ju o surfar runt på en del utländska forum för att leta info och erfarenheter kring denna motor (AUA) och där fanns det en mekaniker som menade att ECU'n i denna kärra (Magneti Marelli) hade en del interna fel som kunde ge felkoder på O2 sensorn, även om den inte var defekt.
Därför börjar jag fundera i dessa banor att jag ska försöka hitta en ECU på skroten med samma typ nummer.

Tändstift, tändkablar och spole byttes ganska nyligen, och då hade jag faktiskt felkod på misständning vilket inte visat sig efter denna åtgärd (peppar, peppar...)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-09-27 21:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Kolla Jordfel före allt annat :)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-09-29 09:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det var enkelt att ta sig in till ECU'n. Jag lossade det både kontaktblocken och kollade hur det såg ut, det var rent och trevligt.
ECU'n låg i princip lös, så lätt att byta om det visar sig behövas.

EDIT: Det verkar vara svårt att komma åt att mäta samtidigt som dessa kontakter sitter i ECU'n. Kontakterna är kapslade.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-09-29 19:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Från min tid inom elektronikbranschen (på Ericsson) hände det ibland att jag fick tillverka mätkablar och annat special-special. Om det var D-sub så fanns ju breakup-boxar. Men dom här kontakterna i bilar är säkert inte D-sub utan något annat? Om man kan komma över en hane och en hona med rätt stift och hylsor och några meter kopplingstråd 0,22 kvmm, kan man ju lätt tillverka en sådan här:

Bild

Nu vet ju inte jag hur dom aktuella kontakterna ser ut eller om det finns tillräckligt med svängrum för en sådan här skapelse? Men det kanske ger lite tips och idéer om hur man kan lösa problemet. Och mätuttaget behöver ju inte vara ett kontakthus med hylsor eller annat. Det kan ju vara t.ex ett experimentkretskort eller något annat. Och jag vet inget om hur signalen eventuellt uppför sig om man grenar av den i ett kablage? Den kanske förlorar sitt innehåll eller studsar i ledarna, eller något annat?

Ett annat tips kan jag komma med. Dom kontakter som förr hette AMP heter väl något i dag som Tyco eller något liknande? Dom har jag sett i bilar i flera fall. Speciellt när elektroniken började införas på allvar i bilarna. Stift och hylsor finns på Biltema och Kjell & Co, men dom säljer inga klämverktyg till kontakterna. Det gör däremot Swedol och där har den ett artikelnummer EL 2940. Priset var nog max 400 kr, tror jag? Jag hoppas det är samma i dag? Det är 3 - 4 år sedan jag köpte min. Kontakthus finns i begränsad omfattning på Biltema och Kjell & Co. Men ELFA har ju naturligtvis mycket mer. Dom har klämtänger också men där kostar dom tusenlappar. Ibland flera tusenlappar.
Nu är det ju inte självklart att den här kontakttypen är den rätta, men eftersom det ligger en viss rimlighet inom tankesfären så kan det vara underlättande att känna till var prylarna eller i varje fall möjligheterna finns.

Jag ser att jag skrev fel! Breakout box skall det heta: https://en.wikipedia.org/wiki/Breakout_box
Men den gäller nog inte i bilar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-09-30 14:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jodå, tack för dina tips och synpunkter.
Jag är medveten om detta, problemet är att dessa kontakter mot ECU'n inte är vanliga, så det blir ett stort projekt att försöka göra en sådan breakout box.
Jag ska försöka lossa på kapslingen på kontakten och se om jag kan peta in en vass mätpinne.
Kanske också kan vara möjligt att öppna locket på ECU'n, kanske vore bra ändå att göra för att se skicket internt.

Steg 1 som Biltema10W30 påpekat blir att verifiera jordanslutningen till ECU'n. Vet inte om ECU'n kräver ytterligare jordanslutning direkt mot chassi, förutom den jord som ligger i stift 1 (eller 2) i kablaget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-09-30 17:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
När kåpan är loss så borde det inte vara svårt att mäta, bara att titta i schemat och mäta

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-10-01 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns ju "vampyr"-testpinnar med en nål som ska kunna punktera ledarisolering, de är användbara för mätningar i såna här sammanhang, t ex http://de.rs-online.com/web/p/klemmprufspitzen/1855003/ . En annan möjlighet är att ta av kåpan från styrdonet och mäta på insidan av kontakten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-10-03 17:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag bytte den bakre lambdasonden i helgen.
Efter detta har motorvarningslampan inte tänds. Har aldrig tidigare kunnat köra så länge utan att denna tänds.
Inte kunnat hitta något fel på ECU jordning etc etc


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-10-09 09:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Efter några dagar så fick jag se den trevliga gula lampan tändas igen :twisted:
Felkod på LTFT out of range, verkar som den sätter DTC när LTFT når 7% vilket är lite tight kan man tycka.
Min fråga är: Om jag kopplar bort vakuumet till regulatorn så får jag 0.5bar extra tryck. Detta kanske räcker för att LTFT ska hålla sig på mattan, vad tror ni?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-10-22 15:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Kollade lite på STFT idag.
Den pendlar väldigt gärna runt +8-20% vid normal körning.
Jag gjorde ett test att koppla bort vakumet till BTR, då landade STFT runt 0% (-5 till +5%)
Så jag lät det vara så och provkörde, och den går kanon utan vare sig felkoder eller annat.
Låter den gå så här några dagar.

Efter provkörningen låg LTFT på -2%


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-10-23 13:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det ser ju som datorstyrningen är gjord för att inte ha vacuumanslutning till tryckregulatorn! Jag hade ju tidigare en Opel Vectra som jag upptäckte hade "vacuumslangen" ansluten före gasspjället och därför inte ändrade bränsletrycket som funktion av undertrycket.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-10-24 10:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Felkonstruerad Opel alltså... Intressant.
Jag ska mäta fuel trim värderna snart igen och kolla om den börjar dra negativt istället. Det kan ju bli lite mycket av det goda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-10-24 14:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Nej Opeln var inte felkonstruerad, den var bara modern. Jag tror flera moderna bilar har bränsletryckregleringen direkt vid bränslepumpen i bränsletanken utan någon information från insugstrycket. Andra mätta parametrar ger då information till datorn om hur mycket bränsle som skall sprutas in, spjälläge och varvtal t. ex.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011