Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-18 12:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 17-10-24 17:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Den hade väl ingen returledning då heller antar jag?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-10-24 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1182
Ort: Nyköping
Jodå det var en normal tryckregulator på fuel rail med returledning, se beskrivning av min konvertering i signaturlänken! Det jag menade med modernare bilar är en dead end fuelrail där trycket styrs från regleringen vid bränslepumpen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-10-25 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5974
Ort: Hindås
Denna tråd hade jag helt missat!
Mycket intressant i allt elände.
Hur var det, hade du bytt BTR?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-10-25 21:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1182
Ort: Nyköping
Om det är mig du frågar så byttes inte tryckregulatorn alls utan vacuumanslutningen anslöts till ett luftövertryck för att höja bränsletrycket med ett konstant belopp ca 1 bar.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-10-26 13:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5974
Ort: Hindås
GL skrev:
Om det är mig du frågar så byttes inte tryckregulatorn alls utan vacuumanslutningen anslöts till ett luftövertryck för att höja bränsletrycket med ett konstant belopp ca 1 bar.


OK, nä jag menade Databoxens. :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-10-26 14:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Jag fick tag i en komplett fuelrail inkl spridare och BTR för lite pengar så jag bytte.
Trycket var dock OK innan bytet. Anledningen till att jag bytte var att fick DTC för någon obalans i insprutningsmängd vilket jag antog kunde bero på igensatt / läckande spridare.
Efter byte av fuelrail så återkom aldrig denna kod.
Idag meddelade frugan att MIL hade tänts igen, typiskt efter 3-4 dagar, ska kolla om det kan vara så att LTFT har nåt sitt maxvärde åt andra hållet nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-10-30 18:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Spökeriet fortsätter.
Den sätter samma DTC'er även om bränsletrycket har höjts iom att vakumslangen har kopplats bort från BTR.

Intermittenta problem med värmaren i främre sonden (ny sond), Intermittenta kortslutningar i MAP (ny MAP), Intermittent mager drift.
Är det inte kabelstammen så bör det luta åt internt ECU fel...

Det borde inte vara en stor sak o byta den, jag kan köra gasspjällskalibrering från VCDS, den enda osäkerheten jag har just nu är om startspärren ligger kodad i ECU'n eller instrument klustret som kan vara fallet enligt Ross-Tech.

Har heller ingen manual hur omkodning av startspärr går till så det är lite för mycket risk att göra bort sig känner jag..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-11-01 10:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4480
Ort: Sundsvall
Kan det vara idé att öppna styrdonet och kolla efter t ex fuktskador och dåliga elektrolytkondensatorer?
Beträffande kabelstamsproblem så kan man ju i första hand leta efter fullt synliga korroderade jordpunkter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-11-14 09:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
ECU'n isärplockade så gott det gick.
I alla fall baksidan av PCB't såg förvånansvärt bra ut.
Donet är rejält fuktskyddat med limmat lock osv.

Hela motorkabelstammen verkar vara uppdelad i tre mindre stammar.
På ett ställe sitter de tre kontaktblock som kopplar ihop dessa stammar till en större som går vidare till ECU'n.
Det skulle inte förvåna mig om problemen skulle kunna sitta i nåt av dessa kontaktblock som sitter väldigt oskyddat mot fukt etc


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-11-14 10:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
dom nämda kontaktdonen är som regel fukttäta

Här finns en guide med reparationsledningar till vag-bilar:
http://www.passatplus.de/umbauteile/ste ... ecker5.htm

dessa har ett urval av kontakter:
http://www.automotive-connectors.com

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011