Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-12-05 12:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 20-11-17 23:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1963
Ort: 08- och Småland
Torbjörn: Jag har en fundering på kylarvätskans kvalitet som jag tror att du skulle kunna svara på?
Det är ju så här numera att kylarvätskan i bilar byts inte om det inte finns något att anmärka på den vid service i dag. Grumlighet och föroreningar, missfärgning och dåliga lägsta antifrystemperaturer. Om det är någon av dom här sista anmärkningarna på vätskan, då byter man kylarvätska vid bilens service. Inte annars. Förr i tiden bytte man vart annat år, men det gör man inte längre. Samtidigt har bilindustrin själv tagit död på begreppet LongLife Glykol. All Glykol blir ju LongLife med detta nya ställningstagande.
Men då tänker jag så här: Om korrosionsskyddet börjar att avta lite smått efter flera år, kommer det då ledande metalljoner i kylarvätskan? Låt oss säga att en bil blir t.ex 10 år gammal. Den har en till synes ren och klar klar kylarvätska, men man kan ju inte se på bara vätskan om korrosionsskyddet är fullgott. Man kanske kan mäta om det finns något silikat (?) i vätskan, men det kanske är enklare att mäta om det finns några lösa metalljoner i vätskan i stället. Naturligtvis behövde man någon tabell med riktvärden för olika bilmodeller, kylaren och motorns vätskevolym eller annat, och man skulle då få ett direktsvar. Naturligtvis skulle det finnas gardering för att etanolen i glykolen redan är svagt elektriskt ledande. Men det borde ju vara grundvärden som då är inlagda i tabellen. Byte eller inte i god tid innan det börjar bildas slam och grumligheter och t.ex en alumotor börjar "ätas upp inifrån".
Vad tror du om detta? Även ni andra som har åsikter får naturligtvis svara.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-11-18 08:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 589
Ort: Lyckeby Blekinge
Den senaste versionen för VW dvs. G13 774J Ska ha en livslängd på 8 år enligt en lokal bildelsåterförsäljare, men å andra sidan kanske biltillverkarna räknar med att något på denna tid behöver bytas ut som gör att att ändå måste fylla upp med ny kylarvätska men okså att bilen livslängd ändå inte är mer än 10-20 år

:(

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 20-11-19 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
Konduktiviteten beror ju också mycket på egenskaperna hos det vatten glykolen är blandad med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-11-20 07:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1963
Ort: 08- och Småland
OK! Detta var en tankebubbla som kom upp för mig. Men det var alltså svårare än så.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011