Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Smartare och energisnåla strålkastare
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=1331
Sida 1 av 6

Författare:  nyfiken [ mån 07-08-13 12:47 ]
Inläggsrubrik:  Smartare och energisnåla strålkastare

Ur Ny Teknik
Publicerad 070813, 11:24
Audi sätter dioder i strålkastarna

Nu kommer strålkastaren som helt förlitar sig på lysdioder. Biltillverkaren Audi säger sig vara först i världen med att ha de ljusstarka halvledarna i såväl hel- och halvljus som varselljus och blinkers.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/art/51727

Författare:  torbjorn [ mån 07-08-13 13:24 ]
Inläggsrubrik: 

Det återstår förstås att se om de har lyckats få till något trevligt ljusspektrum från sina vita LED.

Det är ju ganska välkänt att om man går i skogen på höstkanten och lyser framför sig med en LED-pannlampa så är det nästan omöjligt att se skillnad på torra stenar och isfläckar, medan det går bra att se var det är halt i betydligt svagare glödljus som ju har ett kontinuerligt spektrum.

Författare:  Databoxen [ mån 07-08-13 16:39 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Det återstår förstås att se om de har lyckats få till något trevligt ljusspektrum från sina vita LED.

Det är ju ganska välkänt att om man går i skogen på höstkanten och lyser framför sig med en LED-pannlampa så är det nästan omöjligt att se skillnad på torra stenar och isfläckar, medan det går bra att se var det är halt i betydligt svagare glödljus som ju har ett kontinuerligt spektrum.


Kan hålla med dig, Torbjörn. På jobbet har vi små ljusstarka led-lampor för att kontrollera komponenter med. Det luriga är bara att motståndsfärgerna blir gråaktiga och svåra att läsa av. Dock kan dem locka fram svårläst text på halvledare.

Författare:  karlmb [ tis 07-08-14 10:30 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm visste inte om detta.
Är det samma problem med lysrör? Eller hur har det lösts där?
Kunde man inte ha flera olika LED som alla hade olika våglängd?

Författare:  torbjorn [ tis 07-08-14 18:42 ]
Inläggsrubrik: 

Det skulle nog kunna fungera.

På jobbet har jag också haft lite av samma problem som Databoxen. Det är ett ytmonteringsmikroskop "Mantis", som ursprungligen hade belysningen ordnad med några inbyggda små halogenspotlightlampor och en högljudd och irriterande fläkt. När fläkten havererade för andra gången så köptes LED-lampor på Clas Ohlson som ersättare för halogenlamporna, och fläkten togs bort. Det blev ett irriterande blåaktigt ljus som uppfyllde alla kända fördomar mot vita LED plus några okända.
Men så inhandlades några fristående LED-spotlights med drivdon (troligen också på Clas Ohlson). De visade sig ge ett mer gulaktigt ljus, ungefär som en billig lågenergilampa. Med tre sådana monterade med dubbelhäftande tejp under mikroskophuset tillsammans med de två inbyggda halogenersättarna blir summan ett någotsånär bra vitt ljus. Och man slipper reta upp sig över fläkten.

Författare:  karlmb [ ons 07-08-15 08:43 ]
Inläggsrubrik: 

Borde ju vara enkelt isåfall att i de halogenersättningslampor som nu börjar dyka upp överallt ha ett antal olika LED eftersom de är fullproppade med stort antal.

Författare:  göinge [ ons 07-08-15 14:28 ]
Inläggsrubrik:  Mer om att spara energi på elektroniken!

Mer om att spara energi på elektroniken och därmed minska bränsleförbrukningen:

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=56534

Författare:  karlmb [ ons 07-08-15 14:54 ]
Inläggsrubrik:  LED

HIttade denna sida med gigantiskt sortiment där det tom har LED-lampor för bilar/båt som sprider ljuset 180 grader till bra priser. Det är ju nästan ett krav om det skall funka bra i t.ex ett baklyse som ju är konstruerat för att ha en ljuskälla som sprider så bra:
http://superlumination.com/otherleds.htm

Priserna verkar ju så bra att det tom verkar lönsamt att importera några få lampor.

Författare:  aryan [ ons 07-08-15 16:12 ]
Inläggsrubrik: 

Dessa http://www.kjell.com/?item=63299 skulle passa bra i gammaldags gula varselljus

Bild

Det en stor elbesparning av minst 100 watt jmf med vanliga halvljus plus att de håller för "evigt" i motsats till vanliga halvljuslampor.

Enligt Hella's tummregel 1 kW = 1,3 lit/100 km skulle de betala sig tillbaka efter ca 500 mil dagsljuskörning bara i minskad bränsleförbrukning.

/Aryan

Författare:  Databoxen [ ons 07-08-15 16:25 ]
Inläggsrubrik: 

När vi ändå talar om ledlampor, så är det många tillverkare som av någon anledning använder sig av mycket låg frekvens för multiplexad drivning av de stora antalet leds som används i t.ex bakljus. Det orsakar en irriterande "flimrande" effekt när man inte tittar direkt i ljuset utan lite bredvid.

Författare:  karlmb [ ons 07-08-15 16:25 ]
Inläggsrubrik: 

Aryan:
Gör de det egentligen?
I stort sett alla gamla lampreflektorer är ju designade för att plocka ljus från sidorna på glödlampan.
Den där, och de flesta jag sett tills jag hittade länken ovan, lyser ju bara rakt fram i princip.
Då måste ju ljuset bli väldigt koncentrerat till själva lampan, även om det är exakt samma lumen/candela... som kommer ut.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,36600000
..kunde väl möjligen fungera i en baklampa? Ser mer 180-gradig ut.

Författare:  aryan [ ons 07-08-15 17:09 ]
Inläggsrubrik: 

Databoxen skrev:
När vi ändå talar om ledlampor, så är det många tillverkare som av någon anledning använder sig av mycket låg frekvens för multiplexad drivning av de stora antalet leds som används i t.ex bakljus. Det orsakar en irriterande "flimrande" effekt när man inte tittar direkt i ljuset utan lite bredvid.


Ja det har ockå förvånad/irriterad mig.

karlmb skrev:
Aryan:
Gör de det egentligen?
I stort sett alla gamla lampreflektorer är ju designade för att plocka ljus från sidorna på glödlampan.
Den där, och de flesta jag sett tills jag hittade länken ovan, lyser ju bara rakt fram i princip.
Då måste ju ljuset bli väldigt koncentrerat till själva lampan, även om det är exakt samma lumen/candela... som kommer ut.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=63295
..kunde väl möjligen fungera i en baklampa? Ser mer 180-gradig ut.


Lampan som jag länkade in har concentrerad ljus framåt så omlampan tittar rakt fram i reflektorn fungerar dem mkt bra om lampans våglängd passar plastens färg även om reflektorn i stort sätt inte används alls men om lampan sitter vågrätt framför en reflektor så fungerar det nog inte alls bra.

Jag ror de där mindre som du länkade in ger för lite ljus.

Här http://www.bearbike.se/Techtips/LEDextr ... uxeon.html ett roligt gds projekt.

/Aryan

Författare:  nyfiken [ ons 07-08-15 20:05 ]
Inläggsrubrik:  Ögats synfält

Jag tränger mig in med ett litet påpekande.
Databoxen skrev:
Det orsakar en irriterande "flimrande" effekt när man inte tittar direkt i ljuset utan lite bredvid.


Våra ögon är inrättade så att man har bättre ljusupptagningsförmåga vid sidorna än mitt i synfältet. Detta kan man kolla lätt på en stjärnklar natthimmel. Ta sikte på en lämplig stjärna, och fixera den med blicken. Titta sedan lite vid sidan om den bestämda stjärnan. Då kommer den att lysa mera när man inte tittar direkt på den. Detta borde billampkonstruktörerna A: Känna till, B: Åtgärda. Kan det bero på dom så kallade Fresnellinserna i glaset som riktar ljuskäglan? Ett prismaglas som ett gammaldags cykelkattöga som sprider ljuset åt nästan alla håll, kanske skulle göra bättre nytta?

Det kanske är något som kommer i framtiden. Det är ju alltid ett försäljningsargument att kunna säga "Nu med bättre bakljus!".
("Allting går att sälja med mördande reklam").

Författare:  Databoxen [ ons 07-08-15 20:17 ]
Inläggsrubrik: 

Annars räcker det att höja frekvensen på multiplexingen...då blir det svårare att upptäcka. Med troligen något högre effektförlust i drivstegen för dessa multi-led moduler.

Författare:  Magnus-E [ ons 07-08-15 22:22 ]
Inläggsrubrik: 

Jag ska kolla vilken sockel det är på framljusen på traktorn, jag hoppas att det är samma som på de ledlampor som finns på kjell.com.

Då borde strömmen räcka till bättre när man kör med snöslungan på vintern då det är ett elektriskt inkoppling på kraftutaget.

Sida 1 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/