Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 11-11-07 18:58 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo alltid kul att damma av gammal tråd som denna minst dags aktuella och se att utvecklingen verkligen går framåt. Dessa länkade nya SMD lamporna kan nog var fullt tillräckliga som "lagliga" DRL ljus i befintliga dimljus mot dom som hitills säljs med betydligt färre SMD dioder som tex Jula säljer duger inte alls där dessa lyser alldeles för svagt för det ändamålet.

Men har kommit fram till att sådana oavsett diod lampor gör sig inte alls i klarglas reflektorer som då i stort bara lyser med motsvarande ljusprickor utåt, detta testat som effektbelysning med klarglas extraljus som enbart sådana i klarglas dimljus. Men funkar hel bra i mönstarde glas till sådana projektorstrålkastare som du Aryan testat med.

Annars har det som sagt dykt upp en rad prisvärda som reklamen brukar låta "mercedes/Audi" liknande dagsljus LEDljus i allehanda varianter. Som finns både som E-märkta och lite dyrare,, som icke E-märkte något billigare så lutar det åt något sådana då dom befintliga 35 watts (GU4) lampor försedda blåa dimljusen från Biltema skall bytas ut på egna micran.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-01 00:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
Det är roligt att damma av gamla tråd så ser man hur utvecklingen går.

Numera finns det H1, H3, H4 och H7 lampor med 102st små ytmonterade dioder (SMD) som drar 5watt och ger 460lm, vilket motsvarar 1/3 del av en 55W hallogenlampa. http://www.dealextreme.com/p/h3-5w-460- ... -12v-51690
Bild

Om man sätter de i en vanlig strålkastare eller extraljus kommer de flesta dioder inte alls hamna i samma läge som med en hallogenlampa eller lika bra som det blev med min ombyggda projektordimljus/cykelstrålkastare så ljuset lär nog spridas mycket mera och kombinationen skulle inte fungera som en strålkastare längre. Men det skulle kunna en fördel om man t ex vill använda extraljus eller dimljus som varselljus. Man får nog också mäta avståndet från sockel till glaset för att se om lamporna inte är för långa.


Nu finns det 22W led ”lampor” med H4, H7 m.m. sockel som ger 1200lm dvs minst lika mycket ljusflöde som den 55W hallogenlampan den kan ersätta. De är rätt dyra (ca 700sek för ett set i Asien) och om de ska sitta i en H4 reflektor har man bara halvljusfunktion. Men de drar alltså bara 50% av en vanlig hallogenlampa, ungefär lycket mycket som konvensionella varselljuslampor.

Bild

aryan skrev:
Å andra sidan finns det nu färdiga varselljus med som är godkända att använda i stället för halvljus som t ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ljus-2-st/ och http://www.dealextreme.com/p/universal- ... pair-44766 (=samma?)
Bild
De drar också ca 5W /st och ger 450lm (5x 1W 90lm LED i varje) så det är väl oftast en enklare och bättre lösning.


När jag besiktigade bilen igår tyckte besikningsmannen att de var för starka och bländande. Jag fick stå på mig lite och peka ut EU-koderna E4/R87 på glaset, då hämtade han en ingenjör som kände till fenomenet dagsljus lampor och frågade om jag hade kopplat de så att de slocknar med halvljuset, vilket jag hadde och då var det inget problem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-01 09:04 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
man lär sig alltid ngt nytt....
jag trodde man fick ha vad som helst som helljus på en bil?....
men ack, de måste vara typgodkända... på flera sätt...
jag som hade tänkt köpa 100w leddar och bygga in i ett befintligt extraljus...på kul...
men har man räfflade glas är det kanske ingen som ser att de inte är original....och man kan kanske dimma ner dem...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-01 12:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I mitt fall är det inga helljus utan varselljus. Om de är godkända får de bara vara tända i stället för halvljuset på dagtid och med heljus får de också vara tända.

Extraljus måste också vara godkända och det är inte längre tillåtet att sätta starkare lampor (100w hallogen t ex) i dem, men om det redan var 100w lampor i de innan de inte längre var tllåtet så får de sitta kvar. Så det är nog ingen större risk att expirimentera i med extraljus, men om du kopplat de som varselljus kan det ge problem vid besikningen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-02 17:44 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Intressanta dessa 22 watts starka led lamporna även om dessa knappast kommer kunna bli lagliga i befintliga insatser i alla fall inte som huvudstrålkastare ska sägas...

Kan med tänka mig den reaktionen du fick med dessa ändå godkända DRL lampor jag med exakt dessa har för avsikt att snyggt fälla in i micrans stötfångare. Att så naturligtvis koppla dessa att alltid lysa utom till det så "känsliga" hajvljusläget.
Men kan med det förstå att det anges i dess monteringsanvisningar att man skall ha dessa papper på att dom uppfyller EU direktiven som dagsljusbelysning... Där även Bilprovningen på lite sikt med "lär" sig att fler och fler äldre bilar utrustas med sådana lampor.

Att dessa lyser rätt starkt är ju inget nytt, se bara på original DRL på tex Audi, Mercedes där kan man med snacka om bländande ljus i vissa siktförhållanden speciellt på nära håll.

Sedan med så kallad effektbelysning i extraljus brukar trafikpolisen ha sin räder att stoppa bilar med dessa så pass att jag för egen del konstant kopplat ur den funktionen i dom tre extraljusen, räcker med två "2x" på ett år för detta...
Men annars med LED lampor i extraljus kopplade som just extraljus ställer sällan till det i praktiken..

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-19 14:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man har en PV, Amazon, bull Merca, Landrover eller annan bil med 7 tums runda strålkastare finns det numera godkända E-märkta helinkapslade ledinsatser med hel och halvljus.

Amerkanska Truck-lite
Bild

http://www.truck-lite.com/webapp/wcs/st ... ctId=92025
http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/7_ ... IGHTS.html

Inte billiga, lägsta priset jag hittar är nästan 3000 kr för ett par här
http://www.ebay.com/itm/TRUCK-LITE-2727 ... d=p2046732

Tyska Nolden:
Bild
http://www.noldengmbh.de/en/company/new ... -headlight
http://4x4overlander.com/nakatanenga/no ... light.html

Ännu dyrare dryggt 10000 kr för ett par!
http://www.ebay.com/itm/Nolden-7-Zoll-B ... 43c26e7f28

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-12-21 15:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Intressanta som snygga dessa 7" insatser lite dyra bara och till miatan som har dessa lampmått fälls bara upp till den årliga besiktningen så det får vara.

Annars fungerar dessa DRL lampor från Biltema som i ett par år nu suttit på egna micran som hojen (där som 3-punkts belysning), lyser väldigt starkt men har aldrig medför några reaktioner...
Dessa (http://dx.com/p/h3-5w-460-lumen-6500k-1 ... -12v-51690) ska ersätta original H7/55W dimljusen på egna alhambran.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-12-21 22:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har också Biltema’s DRL, den ena är tyvärr inte 100% vattentät och blir ibland immig men det går säkert att fixa med lite silikon- eller MS-polymerlim. Liknande eller samma säljs nu även på Jula för ett lite lägre pris http://www.jula.se/led-ljus-running-day-light-602165 .

Jag undrar fortfarande hur bra LED-lampor av denna typ funkar i strålkastare osv
http://www.aliexpress.com/store/product ... 08721.html
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 79167.html

Med två Cree CXA1512 är har på papper lite kraftigare ljus än original hallogenlampor de ersätter (55W H7 1100-1500LM och H4 55/60W 1000-1650LM)

LED ljuset ser också ut att kunna hamna rätt i reflektorn, om de gör det också borde de alltså ge minst lika bra ljus som vanliga hallogenlampor.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-22 11:36 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Båda egna (lite bredare) DRL från Biltema har varit täta osv och även dom mindre från Jula som sitter på motorcykeln har med funkat bra.

Om dessa DRL lampor med H-fattningar ger visserligen mer ljus av dom som verkar testat dom, men ger inte alls så mycket ljus i praktiken i alla fall att dom på långa vägar kan ersättas original 55wattare. Men utvecklingen även där går ju vidare till allt bättre mer effektiva lampor.

Har testat av dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ED-421961/ visserligen avsedda till backljus. Men lämpar sig mycket väl som "DRL" ljus i befintlig reflektor sittandes i egna miatan. Ger minst samma faktiska effekt som en motsvarande 21 wattare.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-22 19:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har väll haft lite otur med mina otäta DRL lampor från BT.

En 5W ledlampa med H sockel kan inte ersätta 55W halogen, det blir väll något mera ljus än vad vanliga 21W lampor i varselljus ger, som moderna DRL borde det fungera.

Men dessa nya 20W LED-lampor med dubbla Cree CXA1512 borde lätt kunna ersätta hallogenlampor i strålkastare och extraljus

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-23 14:14 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Finns väl inga ( i alla fall inte av dom länkade) endast 5 w halogen lampor med H-fattning!

Dessa LED backlampor (från Biltema) motsvarar verkliga 21 watt halogen och fungerar således ypperligt som DRL belysning...

Möjligt att dessa 20 watts LED kan ersätta ordinarie men att dom som väl testat dessa långt i från ger samma ljuskapacitet och dessutom är inga av dessa ännu inte E-märkta...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-24 12:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det kanske blev lite missförstånd. Jag menade att de lampor med H7 socken som du köpte drar ca 5W, ljusflodet de ger motsvar säkert en 12V 21W glödlampa minst, så som DLR i dimljus eller liknande borde det fungera fint, dock inte officiellt godkänt som varselljus/DLR.
De 20W LEDlampor som är tänkta att ersätta riktiga 55 eller 60W hallogenlampor här CREE LEDs som kan ge mera ljusflöde än hallogenlamporna som de ersätter (ca 1000Lm) men mindre ljusflöde än xenon. Om en strålkastare lyser sämre med de än med hallogenlampor, kanske de hamnar inte helt rätt i fokus i strålkastarens reflektorn eller så ger drivsteget inte LED modulen fulla effekt men det står att de ger 1800Lm. De är som Xemin lampor så klart inte heller godkända och ger nog vitare ljus än en hallogenlampa, så även om du fungerade bra kan de vara besikningsbeskymmer. Jag här inte prövad eller sett de i verkligheten, bara några YouTube filmer men blir lite nyfiken, t ex i moppen med begränsatt el-effekt och max 25W glodlampan i strålkastaren borde det kunna vara ett lyft i varje fall.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-24 13:51 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Nej det finns väl än i dag inte några godkända lösa LED lampor och detta arrangemang på miatan är heller inte direkt "E-märkta" där den kombinerade parkering/blinkers delen, är konverterade med den större blinkers delen nu i ställer inrymmer dessa LED lampor som fysiskt motsvara 21 watt. Men fyller likväl sin fulla funktion genom besiktningar osv utan att ha grodögonen uppfällda...

Men annars dessa H-fattande lampor är i alla fall av dom som testat dessa inte direkt varit imponerade. Men tekniken går framåt med bra fart så det lär väl inte dröja förrän det finns verkligt fungerande ersättnings lampor.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 16:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Peter skrev:
Nej det finns väl än i dag inte några godkända lösa LED lampor och detta arrangemang på miatan är heller inte direkt "E-märkta" där den kombinerade parkering/blinkers delen, är konverterade med den större blinkers delen nu i ställer inrymmer dessa LED lampor som fysiskt motsvara 21 watt. Men fyller likväl sin fulla funktion genom besiktningar osv utan att ha grodögonen uppfällda...


Ja som tur är verkar inte besiktningsmänen kolla om alla lampor är E-märkta. Lika lite som att det finns xenonlampor för strålkasatare med E-märke eller som att hallogenlampor för strålkastare med gamla Bilux (40/45W) lampor sällan har E-märke så tror jag inte att det kommer att lanceras några E-märkta ledlampor för att ersättta H4 och liknande lampor i strålkastare.

Peter skrev:
Men annars dessa H-fattande lampor är i alla fall av dom som testat dessa inte direkt varit imponerade. Men tekniken går framåt med bra fart så det lär väl inte dröja förrän det finns verkligt fungerande ersättnings lampor.


Var det några du känner som testad dem och vet du säkert att det var samma? Produkten är ganska ny och jag hittar bara någre få recesioner på Youtube än så länge. Jag såg att halvljus blev bättre —framförallt bredare— än med hallogenlampor, utan att blända medan helljuset inte fick lika mycket förbättring. Det skulle kunna bero på att i en vanlig H4 lampa att helljus glödtråden reflekteras i övre och undrehalvan av strålkastarreflektorn. Medan att LED-ljuspunkten är lite större och att i strålkastarens reftlektors övre halva halvljus LED forsätter lysa och bara i undre reflektorhalvan en LED ger helljuset.

Sen är det väll också beroende på vad man har för förväntningar, förväntar man se mycket mera ljus så som lampornas marknadsförs kan det bli en besvikelse. Jag skulle kunna leva att ha något mindre "längd" på helljus om man i gengällt fick bättre halvljus och ett helljus med bättre och bredare ljus på nära håll. Halvljuset tycker jag är det viktigaste och ibland ger även vanliga helljus inte så bra sikt på nära håll som man skulle önska. Att växlingen mellan hel/halvljuset kan ske utan mörker/fördröjning med LED tycker jag också verkar en fördel, dessutom slippar man förhoppningsvis trasiga lampor -man ser ju många bilar med en trasig strålkastare ute på vägen- och längre strömförbrukningen med LED-lampor.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-12-27 14:53 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Nej vad det verkar av den allt större samlade erfarenheten så bryr varken farbror blå eller Bilprovningen om det sitter LED lampor i befintliga parkeringsbelysningar osv. Har detta med i samtliga tre egna fordon sedan många år.

Även allt mer hemkonverterade xenonstrålkastare lyckas av olika anledningar tas sig genom nålsögat trots dessa i regel har betydligt både vitare som starkare ljus och med bilar som över huvudtaget inte fanns med dessa lampor som original.
Så sant att det högt troligt aldrig kommer kunna tas fram några legala strålkatsarlampor i LED utförande, där dom olika EU direktiv är mycket stränga.

Om dessa uppgifter att dessa H-fattande lampor inte alls ger ens jämförbar effekt känner jag dock ingen personligen men väl bekräftade som trovärdiga i alla fall där det finns flertalet sådana fall.
Även om priset talar emot att för egen del testa av det med dessa erfarenheter att döma i alla fall... Men visst reaktions snabbar är det med LED, helt klart.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011