Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-02-05 10:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här är nån som testat de H4 Cree 1800-2000LM strålkastar ledlampor som jag menade i en Mazda Miata
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=521070
och här erfarenheter i en Honda VRF motorcykel
http://vfrworld.com/forums/showthread.p ... ll-5th-Gen

De tycker att de ger bättre ljus än hallogenlampor utan att blända andra trafikanter, vilket ljusstarkare xenonlampor ibland kan göra. Dessa xenonlampor http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... lampa.html
upges ge 2600-3200LM dvs dubbelt så ljusstarkare än E märkta 55/60W H4 hallogenlampor som enligt reglarna ska ge 1000LM vid halvljus och 1650LM vid helhjus.

H4 LED lamporna som använder två Cree CXA 1520 borde enligt specs kunna ge 2000LM-4000LM per styck och dra ca 17W
http://www.cree.com/LED-Components-and- ... XA1520chip
20W inkl drivsteg och 1800/2000LM verkar då inte så orimligt för en H4 LED lampa som ska ersätta 55/60W 1000/1650LM hallogen lampa.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-02-06 12:44 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Såg ju riktigt bra som lovande ut dessa LED H4:or och som vanligt ger sämre bild genom ett foto och märka att den bilen hade den amerikanska utförandet utan asymmetri som europabilarna har. Annars är det en vanliga 7" runda strålkastare i Miata där jag med egna inte har några LED planer som bara fäller upp grodögonen en gång per år hos bilprovningen...

Sedan har man med bara halvljusfunktionen med dessa som i och för sig kan kvitta då halvljusen i regel är bättre med H4. Med tämligen kasst helljus där jag som med micran länge tänkt ha konstant spänning på halvljus där annars tre SIM extraljus, ett par dimljus och så DRL belysningen tar hand om helljuset.

Så testar nog av ett par sådana LED H4:or i den bilen där det sket sig för ett par år sedan med en xenonsats och H4 fungerade inte alls med micrans klarglas, som gav extremt mycket stickljus hur man än gjorde eller skärmade av xenonlampan.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-02-06 19:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul att du ska prova. Jag har beställt en för att använda i etanol Vespan eller elmoppen. De har bara 25W glödlampor så det bör vara en klar förbättring men jag kan prova i en bilstrålkastare för att se hur de är. Tror att man kanske kan bygga om/ vrida de lite i sockeln om de inte är asymetriska.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-07 07:39 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Nya (EU?) regler medger väl numera att man inte måste ha baklysen igång dagtid, vilket man också ser på fler och fler bilar. Jag vet dock inte om det är något krav på att de ska slå igång automatiskt när det blir mörkt eller så.

Hursomhelst rimmar detta ganska väl då jag på min Astra har något elfel som gör att baklysena endast lyser när jag har ljusvredet i nattläget (jag kan inte terminologin riktigt). De har inte sagt något på besiktningen så jag har inte forskat vidare i "problemet" då jag endast ser det som en fördel, möjligen en liten nackdel ur säkerhetsperspektivet.

Sen antar jag att bilen egentligen inte borde gå igenom för det borde väl regleras med typgodkännande osv...

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-07 10:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Bara tillsammans med DRL får baklysen vara släckta. Många tror att det är automatiskt på med halvljus vid mörker, men det ingår ofta i tillbehörspaket eller extra beställning vilket medför att massor av folk åker omkring med släckt belysning i mörker.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-07 12:20 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Dessa strålkastare för den amerikanska marknaden sitter ljusbegränsningen i regel i lampglaset så lamporna i sig spelar ingen roll för ljusspridningen med eller utan asymmetri.

Jo med dessa nya EU direktiv gäller för bilar som är typgodkända med DRL belysning slipper ha bakljusen tända dagtid men som ska släckas eller tonas ned den mörkare tiden och i stället tända halvljus som bakljus.
Det är således inte tillåtet att på äldre bil som inte har denna godkännande från början att släcka bakljusen ens till eftermonterade om så godkända DRL, detta ger direkt nedslag hos bilprovningen.

En del anser detta med vara lite överdriven energispar åtgärd och mer säkerhetsrisk med att synas betydligt sämre i grådis, skyming, tunnlar där dess automatik sällan fungerar, en annan detalj med dessa original DRL belysning som sägs spara energi att allt fler kanske i ovetskapen ofta kör med halvljus i stället för DRL belysningen dagtid. Enkel åtgärd för att få bakljusen att lysa även dagtid men utan besparingen...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-07 15:24 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Moderna bilar som har det här har oftast lysdioder till baklyset. Jag skulle tro att all extrautrustning drar bra mycket mer än vad man kan spara in på baklysena; dessutom tror jag att det kommer att blir fler olyckor vilket i sig kostar en hel del.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-07 16:13 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Visst är det så med dessa redan grymt energi besparande LED bakljusen känns det ju än mer urdum idé att ha dessa urkopplade, som säkert fungerar bra nere på betydligt ljusare som väder stabilare kontinenten...
Nackdel med dessa LED bakljus (dom som nu är påslagna) är dock vintertid som mer regel än undantag snabbt muras igen av snörök vilket vanligen håller bakljusen snöfria med vanliga glödisar.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-07 23:54 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Citat:
Nackdel med dessa LED bakljus (dom som nu är påslagna) är dock vintertid som mer regel än undantag snabbt muras igen av snörök vilket vanligen håller bakljusen snöfria med vanliga glödisar.

Stämmer bra, jag har hört många som säger samma sak.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-08 08:04 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Men även där finns ju lösningar som funnit länge på lastbilssidan gällande icke värmespridande LED belysning. Som att ha eluppvärmda glas för att hålla bakljus som sidomarkeringar snöfria. Än mer energibesparing?! :roll:

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-08 08:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Peter skrev:
Men även där finns ju lösningar som funnit länge på lastbilssidan gällande icke värmespridande LED belysning. Som att ha eluppvärmda glas för att hålla bakljus som sidomarkeringar snöfria. Än mer energibesparing?! :roll:


Där kanske argumentet för LED snarare är att man slipper ifrån ständiga lampbyten. Smålampor på några enstaka watt får ju så tunn glödtråd när de är avsedda för 24 V att de blir mycket skakningskänsliga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-08 13:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo även om det där finns "förstärkta" 24 volts glödisar så ligger mycket med i tiden som design.
Även ur det perspektivet förekommer förvånansvärt många defekta LED lampor med hela enheter utslagna så är dessa inte outslitliga över tid.

Med dessa Cree LED belysningar som trots sägas vara dom ledande på marknaden finns tydligen ett företag i Ockelbo som säljer led belysning och dom tog hem sådana lampor för att testa men dom tyckte inte dessa var något bra. Så verkar dessa duga möjligtvis som halvlyse där alldeles för lite ljus når längre ut..

Som någon på annat forum nämnde "Det allra tråkigaste med LED-lamporna, är specifikationerna på LM värdet, då det är ett teoretiskt framräckande värde, och i verkliga livet, så ger de cirka 1/3 - 1/2 ljusmängden bara.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-30 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det börjar dyka upp kraftiga LED med så litet chip att det kanske skulle kunna gå att få dräglig ljusbild i en strålkastare avsedd för halogen.
http://www.osram-os.com/osram_os/en/pro ... /index.jsp

Ljusflödet är ju inte i klass med en H4-lampa, men för att ersätta 15-35 W lampor i t ex mopedstrålkastare kan den nog vara intressant.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-01-31 00:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det har börjat dyka upp seriösa LED H4 ersättare nu.

http://www.philips.com.au/c-p/12953BWX2 ... d-car-lamp

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011