Peter skrev:
Nej det finns väl än i dag inte några godkända lösa LED lampor och detta arrangemang på miatan är heller inte direkt "E-märkta" där den kombinerade parkering/blinkers delen, är konverterade med den större blinkers delen nu i ställer inrymmer dessa LED lampor som fysiskt motsvara 21 watt. Men fyller likväl sin fulla funktion genom besiktningar osv utan att ha grodögonen uppfällda...
Ja som tur är verkar inte besiktningsmänen kolla om alla lampor är E-märkta. Lika lite som att det finns xenonlampor för strålkasatare med E-märke eller som att hallogenlampor för strålkastare med gamla Bilux (40/45W) lampor sällan har E-märke så tror jag inte att det kommer att lanceras några E-märkta ledlampor för att ersättta H4 och liknande lampor i strålkastare.
Peter skrev:
Men annars dessa H-fattande lampor är i alla fall av dom som testat dessa inte direkt varit imponerade. Men tekniken går framåt med bra fart så det lär väl inte dröja förrän det finns verkligt fungerande ersättnings lampor.
Var det några du känner som testad dem och vet du säkert att det var samma? Produkten är ganska ny och jag hittar bara någre få recesioner på Youtube än så länge. Jag såg att halvljus blev bättre —framförallt bredare— än med hallogenlampor, utan att blända medan helljuset inte fick lika mycket förbättring. Det skulle kunna bero på att i en vanlig H4 lampa att helljus glödtråden reflekteras i övre och undrehalvan av strålkastarreflektorn. Medan att LED-ljuspunkten är lite större och att i strålkastarens reftlektors övre halva halvljus LED forsätter lysa och bara i undre reflektorhalvan en LED ger helljuset.
Sen är det väll också beroende på vad man har för förväntningar, förväntar man se mycket mera ljus så som lampornas marknadsförs kan det bli en besvikelse. Jag skulle kunna leva att ha något mindre "längd" på helljus om man i gengällt fick bättre halvljus och ett helljus med bättre och bredare ljus på nära håll. Halvljuset tycker jag är det viktigaste och ibland ger även vanliga helljus inte så bra sikt på nära håll som man skulle önska. Att växlingen mellan hel/halvljuset kan ske utan mörker/fördröjning med LED tycker jag också verkar en fördel, dessutom slippar man förhoppningsvis trasiga lampor -man ser ju många bilar med en trasig strålkastare ute på vägen- och längre strömförbrukningen med LED-lampor.