Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-05-15 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Har en Nibe Fighter 1210 från 2000 som ger knasiga utetempvärden. Har bytt utetempgivaren med displayen visar +50 grader oavsett vilken temperatur det är ute. Någon på detta eminenta forum som kan tänkas ha en aning om vad som felar? Själv funderar jag på om det är reglerdatorn som sagt upp sig. Kan väl även tilläggas att pumpen fungerar klanderfritt för övrigt gällande varmvatten mm.

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 15:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Misstänker man kabelfel kan man prova att koppla in några olika fasta motstånd på skruvplinten vid värmepumpen och se vad den indikerar för utetemperatur. Har man tur finns det uppgifter om tempgivarens karaktäristik i någon bruksanvisning eller installationsanvisning.

Det jag har kommit i kontakt med när det gäller tempgivare för värmepumpar är att Thermia Diplomat använder en NTC-givare med 150 ohm vid +25 °C , och att billiga Kinatillverkade luftvärmepumpar brukar ha NTC-givare med 10 kohm vid +25 °C.

I professionella fastighetsstyrsystem är det vanligt med s k Ni1000-givare, alltså ett PTC-motstånd av nickel med 1 kohm vid 0 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Frågan är om den förra givaren verkligen var trasig! Då visade den +42 grader!! Det var dock lite oxidation i kopplingsplinten som jag gjorde ren utan resultat.Och jag tog mej friheten att slå av pumpen när jag bytte tempgivaren! Ska Ohmmäta kabeln när jag kommer hem och se om det är knas där.

Då gäller det bara att försöka komma på hur man ska få reda på alla värden och i nästa steg hur man resettar reglerdatorn. Kan ju gå sta och bli helt tokigt! Men man får väl åtminståne göra ett försök!

Stort tack för er input! Ni är guld värda!

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Lind skrev:
Mät resistensen på den borttagna givaren. Ser den ut att vara ok, koppla in den direkt på VP:ns plint för utegivare. Du ska då få ett temp-värde i displayen ungefär som motsvarar tempen i pannrummet.

Om du kan lokalisera felet är det inte säkert att du behöver reset:a.


Jösses!! Detta låter ju avancerat! Nackdelen är att jag inte vet vad givaren ska ha för värde när den är hel, men förmodligen är den fungerande då bytet var rätt resultatlöst. Får kika på reglerdatorn, om jag kan få loss den ur pumpen på något bra sätt samt att hitta vilka anslutningar den ska sitta på! Fördelen är väl att det inte spelar någon roll åt vilket håll jag sätter givaren, kan ju inte polvända den!! :lol:

Vi håller tummarna!!

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-05-16 16:17 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
nybbe_gefle skrev:
Har en Nibe Fighter 1210 från 2000 som ger knasiga utetempvärden. Har bytt utetempgivaren med displayen visar +50 grader oavsett vilken temperatur det är ute. Någon på detta eminenta forum som kan tänkas ha en aning om vad som felar? Själv funderar jag på om det är reglerdatorn som sagt upp sig. Kan väl även tilläggas att pumpen fungerar klanderfritt för övrigt gällande varmvatten mm.

//David


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 23:58, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Man tackar för all input! Nu är ju fakta som så att det är en väldigt klantig människa bakom detta tangentbord! :oops:

Naturligtvis var det kabelbrott till utetempgivaren!! Så nu fungerar förhoppningsvis allt igen!!

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011