Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 08:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Det kostar väl en hel del rörelseenergi det också?


Givetvis, men inte speciellt mkt. Man tjänar ju hela utrullingsiden på friktion i motor vxl osv och den utrullningsvinsten är mkt större än den lilla inbromsning när mtorn knuffas igång.

kalle skrev:
Har man hastighet så att man kan göra det på högsta växel borde det funka, men 2-3an blir nog lite hoppigt va?

Jag ska testa lite o se hur de går.


Ja det blir mera hoppigt på tvåan eller än högre växel tvåan behöver man å andra sidan bara använda för att starta med om man ändå (nästan) ska stanna helt så då gör det inget att det bromsar mera :-).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 17:28 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 18:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På den Skoda jag hade i början av 90-talet gjorde motorn det i samband med Kuwaitkriget, då man under någon vecka trodde att det skulle bli totalstopp på bränslemarknaden och var av största vikt att spara så mycket bränsle det bara gick. På den tiden dagspendlade jag längs en ganska backig sträcka av E4, så det var nära till hands att lägga ur växeln och stänga av motorn i alla utförsbackar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 19:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Saab 96 med frihjul var väl lite av samma tanka. Det är bara att stänga av tomgångsmunstycket när bilen rullar mer än 10km i timmen :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 22:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Jag har testat lite idag, kräver ganska mycket övning tror jag för att det ska göras rätt. I stora backar är det helt klart en bra grej, men när det växlar mellan nerförsbacke och uppförsbacke blir det mest omständigt jämfört med vanlig motorbroms.

Det går inte att göra i mörkret med den bil jag körde idag, den har bara parkeringsljuset igång när motorn är avslagen.

Jag vill ha nån slags automatik för detta, det är lite vanskligt att hålla på och fippla med nyckeln när man ska koncentrera sig på annat, speciellt farlig om man skulle råka få i rattlåset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 15:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har en ide om detta. Det blir ju alltid "jobbigt" att gasa med avstänga spridare i nedförsbackar och för att automatisera det måste även gaspjället öppnas med en cruise control motor eller liknande.

I stället skulle man kunna ha en electriskt "tjuvluft" ventil som automatiskt öppnas när spriderna är stängda längre än 0,5 sec. Då öppnas ventilen automatiskt när man motorbromsar, det blir då inte lika stor bromsverkan pga luften som sugs genom ventilen så att man rullar ut längre och spridarna behöver inte kopplas ur alls.

Det ända jag undrar lite över är hur katalysatorn och lambda sensorn reagear på att få en större mängd (ganska kall) luft när man motorbromsar skulle det t ex ta längre tid innan motorn går ren och i closed loop igen? Eller kan det rent av få katten att brinna upp oförbrända avgasrester bättre om den får lite luftöverskott då och då? Vissa bilar har ju någon slags luftpump till avgasröret för att reningen ska funka bättre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 16:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen är det inga problem med att få lambdasonden att komma igång efter motorbroms om den har förvärmning, och det finns ju på de absolut flesta bilar som är i drift idag.

Luftpumpen (eller puls-air) används framför allt för att hålla ner CO och HC-utsläppen direkt efter kallstart, innan katalysatorn har kommit igång och medan motorn går på varmkörningsanrikning. Enstaka bilar från slutet av 80-talet och början av 90-talet (mest stora och tunga bilar - amerikanska vans, Nissan Terrano och liknande) har luftinblåsning hela tiden, men med en omkopplingsventil så att luften blåses in i avgasportarna eller grenröret då motorn inte går lambdareglerat, respektive i slutet av katalysatorn då motorn går lambdareglerat. En vanlig orsak till hög bränsleförbrukning på sådana bilar är att omkopplingsventilen krånglar eller slangar är felkopplade så att avgaserna späs ut med luft redan före lambdasonden, då kommer motorstyrsystemet att feta på bränsleblandningen för att kompensera för extraluften.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 17:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Förmodligen är det inga problem med att få lambdasonden att komma igång efter motorbroms om den har förvärmning, och det finns ju på de absolut flesta bilar som är i drift idag.


Det var också min tanke, så det bör inte vara någon risk att det skulle kunna driva upp förbrukningen. Då finns det bara frågan kvar om katalysatorn riskerar att bli för kall. Å andra sidan så kopplas funktionen "motorbroms utan insprutning" inte på av ecun innan motorn blivit varm vad jag har sett så denna funktion skulle då inte heller aktiveras förr än motorn blivit varm och då blir nog inte katten för kall så fort antar jag.

Sedan kom jag på att bilar med vakumstyrd bromsservo nog skulle kräva att ventilen stängdes så fort man nuddar bromsen, vilket inte är någon dum ide ändå för då vill man ju ändå att motorbromsen hjälper maximalt.

torbjorn skrev:
Luftpumpen (eller puls-air) används framför allt för att hålla ner CO och HC-utsläppen direkt efter kallstart, innan katalysatorn har kommit igång och medan motorn går på varmkörningsanrikning. Enstaka bilar från slutet av 80-talet och början av 90-talet (mest stora och tunga bilar - amerikanska vans, Nissan Terrano och liknande) har luftinblåsning hela tiden, men med en omkopplingsventil så att luften blåses in i avgasportarna eller grenröret då motorn inte går lambdareglerat, respektive i slutet av katalysatorn då motorn går lambdareglerat. En vanlig orsak till hög bränsleförbrukning på sådana bilar är att omkopplingsventilen krånglar eller slangar är felkopplade så att avgaserna späs ut med luft redan före lambdasonden, då kommer motorstyrsystemet att feta på bränsleblandningen för att kompensera för extraluften.


Aha ok tack för upplysningen!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 12:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har också haft lite funderingar på detta, men jag har förgasare, tänkte sätta en magnetventil i förgasaren så att jag kan stänga av bränsletillförsel nnär som helst.
Jag har funderat lite på att skaffa en blinkers/torkar spak med knapp i änden för bakrutetorkaren(/spolaren) och använda denna knapp för bränsleavstängning. Eller har nån nåt smidigare knep? finns ju elektriska fotknappar också.. som man kan ha i golvet alltså och trycka på med foten. finns i biltema tror jag. Kanke vore nåt? För att få detta att funka praktiskt och ge bra effekt måste det ju va enkelt att manövrera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 17:01 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Jeg klarer ikke helt å følge med på logikken her.
Hvis du motorbremser med åpent gasspjell, vil ikke sylinderene da fylles med mer luft som skal komprimeres? Altså burde man få en kraftigere motorbrems enn med stengt gasspjell og defor rulle en kortere lengde?
Noen må gjerne forklare fysikken for meg dersom dette ikke stemmer! :)

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 19:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Komprimeringen av luften i cylindern bromsar inte (nämnvärt) eftersom nästan all energi som går åt vid komprimeringen ges tillbaka vid expanderingen av luften efter komprimeringen.

Det som bromsar är att luften inte kan "pumpas" obehindrad genom motorn, och det största hindret är då gasspjället i insuget när det är stängd.

Ett ännu bättre alternativ till att öppna gasspjället (förtom att frikoppla och stänga av motorn) skulle vara om ventilerna förblev helt stängda under motorbroms, då skulle det inte blir någon pumpverkan eller pumpförluster alls. Det finns någon amerikansk V8 som så kan stänga av 4 cylindrar när de inte behövs så att de andra fyra kan jobba i ett mera optimal verkningsområde.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011