Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Koppla ur spridare vid motorbroms
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=3595
Sida 1 av 2

Författare:  headline [ lör 08-07-19 19:43 ]
Inläggsrubrik:  Koppla ur spridare vid motorbroms

Hallå!

Inte direkt en etanolfråga men väl teknik för beränslebesparing.

Har funderat en del kring motorbromsning och bränslebesparing vid körning.

Det finns ju flera saker som bromsar vid motorbromsning, dels friktioner i motorn men också pumpförluster (skapande av vakuum efter det stängda gasspjället).

Min tanke är att man skulle kunna stänga av spridarna med en knapp så man skulle kunna motorbromsa med öppet gasspjäll. Detta borde minska bromsningen vilket ger att man kan motorbromsa mer och oftare.

-Finns det några nackdelar med att stänga av spridarna? (Det görs ju ändå vid normal motorbromsning)

-Hur stor är pumpförlusternas påverkan på totala motorbromsningen?

Vill alltså enbart koppla ur spridarna och låta allt annat på bilen fungera normalt, är deta möjligt och hur ska man principiellt bära sig åt?

Tycker själv det borde finnas potential i detta, någon som inte håller med?

Mvh Gustav

Författare:  Databoxen [ lör 08-07-19 20:26 ]
Inläggsrubrik: 

Om du vill kunna stänga av spridarna när du vill, så skulle du väl kunna koppla en brytare till +12V matningen som är gemensam för alla spridarna i ett typiskt sekventiellt system. Dock finns det risk för att styrdonet sätter felkoder pga av att spänningen försvinner.

Författare:  karlmb [ lör 08-07-19 21:36 ]
Inläggsrubrik: 

Det kunde absolut vara värt ett försök.
Pumpförlusterna kan nog anses öka motorns bromsmoment med iaf 20%, vilket ju betyder 20% längre motorbromsningar, allt annat lika. (Eller ännu längre..?)
Om man vill lura styrsystemet som borde det gå att koppla in lastmotstånd istället för spridarna.
Värre är kanske om ECU ser tilltaget på lambda signalen.. kanske kan man fejka även den?

Författare:  Volvo245GLT [ sön 08-07-20 21:12 ]
Inläggsrubrik: 

Enklast är väl att helt enkelt sätta en brytare/tryckknapp parallellt med gasspjällskontakten, så att styrdonet "tror" att man släppt gasen och därmed bör ignorera lambda etc..
Brytaren skulle sen kunna placeras lättillgängligt på ratten, eller en pedal på golvet.

Nu tänker jag i första hand på Volvo med LH Jet, men på de flesta bilar borde man väl helt enkelt kunna lura gasspjällets givare på något sätt?

Författare:  torbjorn [ sön 08-07-20 21:22 ]
Inläggsrubrik: 

Jag misstänker att motorstyrsystem med någotsånär utvecklade diagnosfunktioner uppfattar att något är fel om samtidigt gasspjällkontakten (eller -lägesgivaren) signalerar släppt gaspedal och man får signal från annat håll (luftmängdmätare, tryckgivare etc) om stort luftflöde in i insugningsröret.

På system utan diagnos och limp-home-möjligheter (t ex L/LE/LU-jetronic, analog KE-jetronic, LH 2.2) fungerar det däremot med största sannolikhet bra.

Men, åtminstone på bilar med gasspjällkontakt är det ju så lätt gjort att prova att det vore synd att låta bli :)

Författare:  headline [ sön 08-07-27 22:02 ]
Inläggsrubrik: 

Har nu kopplat en brytare på kretsen till spridarna och gjort några grova testkörningar där jag rullat från 60 km/h på femman med full gas (och spridarna urkopplade) och med ingen gas.

Bilen rullar längre med full gas och urkopplade spridare! Har inga mätvärden annat än riktmärken i miljön men det var ett antal meter längre sträcka, definitivt utanför spridningen i mätmetoden :roll: :wink: :lol:

Inga motorlampor som lyser eller något annat. Motorn reagerar direkt på brytaren. Detta kommer utvärderas mera!

Mvh Gustav

Författare:  karlmb [ mån 08-07-28 00:03 ]
Inläggsrubrik: 

Bra jobbat!

Författare:  krassegrand [ fre 08-08-15 21:02 ]
Inläggsrubrik: 

Hur går det med detta?

Författare:  aryan [ lör 08-08-16 09:04 ]
Inläggsrubrik: 

Om man stänger av motorn och rullar ut i friläge så kommar man ännu längre ;-)

Problemet är väl att de flesta bilar är beroende av att motorn är igång för broms- och styrservo men i min Citroën BX så har man kvar hydraultryck till servon osv ett bra tag så kan man lungt rulla ut med motorn avstängd.

Jag tror att det som tävlar i bränslesnålhet ibland använder tricket att accelerera på högsta växeln och sedan stänga av motorn och rulla ut ett tag. Man minimerar då pumpförlusten även när motorn går.

/Aryan

Författare:  snillet [ fre 08-09-19 20:24 ]
Inläggsrubrik:  alltid ?

Stänger inte majoriteten av styrsystemen sedan iaf 20år tillbaka av bränsletillförseln vid motorbroms redan från fabrik när varvtalet är över cirka 1200-1500rpm vid varm motor ?

Författare:  GL [ fre 08-09-19 20:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: alltid ?

snillet skrev:
Stänger inte majoriteten av styrsystemen sedan iaf 20år tillbaka av bränsletillförseln vid motorbroms redan från fabrik när varvtalet är över cirka 1200-1500rpm vid varm motor ?


Ursprungsfrågan var om det skulle bli ännu mindre förluster om man dessutom kunde köra med öppet gasspjäll med avstängd bränsletillförsel.

Författare:  snillet [ fre 08-09-19 20:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: alltid ?

GL skrev:
snillet skrev:
Stänger inte majoriteten av styrsystemen sedan iaf 20år tillbaka av bränsletillförseln vid motorbroms redan från fabrik när varvtalet är över cirka 1200-1500rpm vid varm motor ?


Ursprungsfrågan var om det skulle bli ännu mindre förluster om man dessutom kunde köra med öppet gasspjäll med avstängd bränsletillförsel.


Såg det nu :)

Man vill alltså kunna frirulla utan att för den saken skull behöva varva ned motorn, så att det inte behöver förbrukas nå bränsle alls samtidigt som man rullar, detta utan att hastigheten bromsas nämnvärt.

Då förstår jag syftet.

Författare:  kalle [ lör 08-09-20 10:29 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Om man stänger av motorn och rullar ut i friläge så kommar man ännu längre ;-)


Blir det inte lite av ett nollsummespel eftersom att generatorn måste kompensera batteriet för det som startmotorn förbrukat när motorn startas igen?

Författare:  torbjorn [ lör 08-09-20 10:31 ]
Inläggsrubrik: 

Om bilen fortfarande rullar framåt använder man ju inte startmotorn utan rullstartar när det är dags att starta motorn igen.

Författare:  kalle [ lör 08-09-20 21:20 ]
Inläggsrubrik: 

Det kostar väl en hel del rörelseenergi det också?
Har man hastighet så att man kan göra det på högsta växel borde det funka, men 2-3an blir nog lite hoppigt va?

Jag ska testa lite o se hur de går.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/