Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5284
Sida 2 av 2

Författare:  aryan [ ons 14-04-16 11:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Bilder som illustrerar hur det fungerar http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm

BildBildBildBildBild

Författare:  svante [ ons 14-04-16 12:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

ok....
och när man bromsar?
då borde alla kulor snurra hej vilt inuti?
och när bromskraften överskrider centripetalkraften borde kulorna hamna längst fram.
och vid låsning på blankis händer vaddå???

Författare:  aryan [ ons 14-04-16 13:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Ja om hjulet bromsar hård nog (med eller utan ABS pulsbromsning) på halt underlag lär kulor börja snurra i däcket. Frågan är om det är en nackdel? Om man bromsar på blankis så att hjulen låser sig har man kanske andra beskymmer än kulorna i däcket ;-)

Författare:  torbjorn [ tor 14-04-17 19:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Om man bromsar kulornas rörelse med en lagom trögflytande "balanseringsvätska" så borde ju risken minska för att balanseringen ändras tillfälligt vid t ex en tvärbromsning.

Författare:  aryan [ tis 14-04-22 18:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

ATB Balanseringsvätska består enligt säkerhetsdatabladet ur
20-25% Propylenglykol
5-10% 1,2 etandiol
resten? vatten

Flat Fix Punkteringsskydd
30-40% Monopropylenglykol
5-10% 1,2 etandiol
Vatten
Fibrer

Punkteringsskyddsväska eller reservhjul på burk i däcket fixar även balanceringen?

Författare:  aryan [ fre 14-06-13 11:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Jag har testat nu ett par nya Continental Ecocontact 5 som krängde på själv på framaxelen med ca 1 dl glykol som balaceringsvättska i varje däck.

Med hjulet uplyft i luften vibrerade när det snurrade motsvarande ca 80 km/t men när man kör med bilen är den fulständigt balancerad de 30 mil som jag kört, iaf upp till 140 km/t.

Jag mistänkar att punkteringsvättska (reservhjul på burk) eller kulorna skulle funka lika bra. Jag avstod från punkteringsvättskan eftersom man då skulle kunna köra omkring med t ex en spik i däcket utan att uptäcka den.

Författare:  karlmb [ fre 15-07-10 22:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Har det funkat bra sedan också?

Författare:  SkauneJohan [ ons 15-07-22 00:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

det fungerar iallafall riktigt bra på höga profildäck, hade stora problem med balansering som gick ur balans efter bara nån vecka hela tiden så använder själv airsoftkulor 0,25g på jeepen 235/75 15 tror det var 130-140g per däck eller så

Författare:  aryan [ sön 15-11-15 09:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

karlmb skrev:
Har det funkat bra sedan också?


För mig funkade dessvärre inte glykolförsöket vid högre hastighet fick jag ändå en obalans som inte är konstant men som kommer och går. Så jag fick tömma ur däcken på glykol och balansera på ett traditionellt sett.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/