Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 10:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-10-05 14:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tyvärr ej ännu etanolkonvertarad gammal Jonsered 450 (455?), mao en minst 20 år gammal motorsåg.
Den startar enkelt som vanligt, och går bra de första skären man kör, men sedan när den blir riktigt varm, verkar det, så blir den otroligt slö och orkar ingenting, ungefär som om kedjan inte fick smörjning och går mkt trögt att dra fram.
Problemet är bara att den inte går trögt (typ kedjebromsen eller inkilat skräp), jag hittar inget annat heller som kan förklara den plötsliga orkeslösheten.
Startar man om går den, men är lika slö, man kan på sin höjd kvista lite försiktigt. Den 4-taktar litegrann, men är framför allt just orkeslös.
(Dra ut choken verkar bara leda till att den stannar)
Låter man sågen kallna kan man kapa en rejäl stock igen, men bara en gång eller två.

Ngn som haft ett liknande problem?
Kan det blir fel på bränslepumpen som ger denna effekt, eller vad kan det vara?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 15:18 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hur ser tändstiftet ut?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Motorsågsguru
InläggPostat: mån 09-10-05 15:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På det här forumet: http://fordson.se/phpBB2/index.php finns det en debattör som kallar sig Mange M. Han är känd i hela Sverige som motorsågssamlare och har ett helt museum med Sveriges största samling. Dessutom lär han vara en fena på felsökning och reparationer m.m.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
equiv skrev:
Hur ser tändstiftet ut?


Nytt, hjälpte inte att byta.
Kan fel värmetal ge den här effekten?
Har dock bestämt för mig att jag provade att byta till detta stift när problemen började (2 år sedan...sågen används bara sporadiskt i trädgården..), och att det därmed inte kan vara ett fel relaterat till stiftet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorsågsguru
InläggPostat: tis 09-10-06 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
På det här forumet: http://fordson.se/phpBB2/index.php finns det en debattör som kallar sig Mange M. Han är känd i hela Sverige som motorsågssamlare och har ett helt museum med Sveriges största samling. Dessutom lär han vara en fena på felsökning och reparationer m.m.


Ah, OK, tack!
Hmm fanns många tips här:
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php? ... c&start=15

Får ta och kolla om det hjälper att öppna tanklocket till att börja med.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 16:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om den får för lite bränsle så borde den väl inte fyrtakta?

Den är väl så pass ny att den har brytarlöst tändsystem? I så fall kan man ju misstänka något (temperaturberoende) fel i tändmodulen som leder till alldeles för sen tändning när den blir varm. De där tändsystemen, som tillverkades av SEM i Åmål och satt på många Husqvarna och Jonsered motorsågar, röjsågar etc på 80-talet, är tyvärr inte ett dugg driftsäkrare än Saabs DI-tändkassetter som också tillverkas där.
Jag har försökt en gång att dissekera en sådan tändmodul för att se vad som hade gått sönder men fick ge upp, gjutmassan var inte alls medgörlig. Det enda som rådde på den var att låta den ligga i aceton flera veckor, men då gick ju all lack på spoltråd, märkning på komponenter etc också åt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 18:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Kan det vara att den får för mycket soppa som fungerar som en choke när den är kall men dränker den när den blir varm?

Om stiftet blir mycket svart kan det vara tecken på fet blandning.

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-07 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
equiv skrev:
Kan det vara att den får för mycket soppa som fungerar som en choke när den är kall men dränker den när den blir varm?

Om stiftet blir mycket svart kan det vara tecken på fet blandning.


Ska kolla stiftet också nu i helgen, men på en tvåtaktare brukar ju stiftet ofta vara svart (om man inte kör på etanol då förstås..).
Dock tror jag inte den får för mkt soppa hela tiden, för man kan köra den länge på tomgång, och en sågning av en rejäl stock värmer ju upp den rätt snabbt, så då hade den nog stannat halvvägs redan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011