Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 00:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-12-30 15:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Motorutvecklingen har gått framåt en hel del sedan jag gick i skolan...

Trots att jag har underhållit mina kunskaper något lite, så finns det saker jag har missat. Andra får också gärna använda denna tråd att ställa grundläggande frågot om motorteknik.


Min fråga:
Vad är en kolkanister, var sitter den inkopplad, hur fungerar den, och varför sitter den där?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 19:21 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
Tankventilationen sker genom en behållare (s k kanister) som innehåller ett filter med aktivt kol, vilket fångar upp kolvätepartiklarna. Regenerering (återbildning) är nödvändig för att rensa det aktiva kolfiltret från av detta upptagna kolväten. Regenereringen sker genom införsel av friskluft till filterbehållarens inre. Friskluften tar vid sin passage genom filterbehållaren upp kolväteångorna, varefter dessa leds till motorns insugningsrör. En avstängningsventil åstadkommer att filterbehållaren stängs av från insugningsröret och regenereringen avbryts då motorn går på tomgång eller är avstängd. Detta sker för att kolväteånga ej skall kunna komma ut i atmosfären via luftrenaren


www.citrotech.se

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 23:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Under 70- och 80-talen kom myndighetskrav på hur mycket bränsleångor bilar får släppa ifrån sig när de står parkerade, lite allteftersom i olika länder. USA fick t ex sådana krav redan i mitten av 70-talet medan det i Sverige inte blev något krav förrän 1987-89. I en del länder på kontinenten dröjde det till en bit in på 90-talet innan bilar började behöva utrustas med kolkanister.

I Sverige kan man alltså grovt sett säga att bilar med katalysator också har kolkanister. Men det finns många, framför allt japanska bilar från slutet av 70-talet och framåt som har kolkanister på den svenska marknaden fastän de saknar katalysator, detta för att de helt enkelt är producerade i samma utförande som för USA utom Californien.

Ventilen som styr regenerering av kolkanistern är i enklaste fall styrd med vakuum från ett uttag på gasspjällhuset, men mer påkostade system brukar ha en magnetventil som styrs från motorstyrsystemet. Det är vanligt att den pulsas när motorn går på tomgång och det hör man på ett snabbt tickande ljud som somliga oroar sig över helt i onödan.
Vakuumstyrda kanisterventiler sitter ofta direkt påbyggda på kanistern men magnetventiler brukar sitta i motorrummet.

Vanliga platser för kanistern är t ex i motorrummet eller i något av främre hjulhusen.

På en del tidiga katalysatorbilar med elektroniskt styrd förgasare hade tillverkarna problem med bränsleavdunstning från flottörhuset. En del sådana bilar har t ex en ventil som kopplar om flottörhusventilationen till kolkanistern när motorn står stilla medan andra löste problemet genom ett specialluftfilter som är impregnerat med aktivt kol.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 11:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
När jag ska tanka brukar det alltid vara undertryck i tanken. När jag vrider på tanklocket hör jag ett tydligt "pysh" och sugande ljud tills trycket är utjämnat. Att det är undertryck känns tydligt när jag håller i locket.
Kan detta ha någon koppling till kolkanistern och dess funktion?

En dag i somras när jag var ute och körde (det var varmt ute, nästan 30°C) och jag stannade 5-10 minuter och sedan parkerade om bilen, så osade det etanol något förfärligt. Jag var rädd att bränslesystemet hade börjat läcka. Men bilen drog inte någon extra soppa (blandtankad, 50-50). Någon idé om vad det kan ha varit?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 12:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det blir kraftigt undertryck i tanken kan det bero på att det har blivit tätt i kolkanistern av någon anledning (eller att det t ex har blivit ett veck på någon ventilationsslang).
Att det luktar mycket bränsle kring bilen när det är varmt på sommaren kan kanske ha samma orsak.

Prova vid ett tillfälle när du antar att det är undertryck i tanken, att lossa slangen från tank till kanister och kolla om det är undertryck där också. I så fall är det nog stopp i kanistern, är det inget undertryck där så är det nog stopp i någon slang.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 19:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag passar på att ställa en fråga jag har funderat på också:

Ibland pratar man om motorer som går på olika laster ex höglast och låglast, vad menar med det? vad är skillnad på högt och lågt varvtal?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
askilje skrev:
jag passar på att ställa en fråga jag har funderat på också:

Ibland pratar man om motorer som går på olika laster ex höglast och låglast, vad menar med det? vad är skillnad på högt och lågt varvtal?

För en Ottomotor:
Höglast = högt moment, närmast öppet gasspjäll, hög verkningsgrad
Låglast = lågt moment, strypande gasspjäll, låg verkningsgrad

Varvtalet har inte någon betydelse i sammanhanget.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011