Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 06:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-03-27 05:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hej på Er!
Min Escort -99 med en zetec-e motor 1600, har börjat rycka lite för mycket. Om ni tänker er att man ligger på trean, vid 50-60kmh sådär och släpper gasen helt, så uppkommer ryckningarna. 5-6st som stegvis blir mindre. Motorn har varit väl underhållen, regelbundet bytta filter, olja, stift... Skulle detta kunna bero på rosa klägg etc?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-27 07:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Och det är inte det "klassiska" Zetec-problemet, att gummit i tändhattarna åldras, och det blir överslag från kanten på tändhatten ner till den jordade delen av tändstiftet? Men det borde i första hand märkas på misständningar vid större gaspådrag då det behövs mycket tändspänning.

Ett nödfallsknep för att lösa problemet är att göra ren tändstiftsisolatorerna och insidan av tändhattarna noga, om inte det hjälper så skär man bort någon cm gummi från varje tändhatt.

Igensatta spridare som följd av rosa klägg kan ju ge olika felsymptom. Bilar med centralinsprutning får helt enkelt symptom på för mager bränsleblandning, klarar inte att lambdareglera osv. Men ett multipointsystem kan ju bete sig på märkliga sätt om bara någon spridare är igensatt så att bränsleblandningen blir olika på olika cylindrar. En Focus FFV '03 fick sporadiska misständningar och så småningom tändes motorelektronikvarningslampan och felkod gavs för just misständning.

Rosa klägg brukar lösa sig om man tankar bensin en gång. I min Golf räckte det med 10 l bensin en gång då tanken var så gott som tom, på den där Focusen tankades det fullt med bensin då det fanns ungefär halv tank med E85, så tydligen räcker 50 % blandtankning också för att lösa upp klägget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 05:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag körde ett par tankar med blyfritt för o kolla om detta skulle lösa eventuellt klegg, men det var ingen skillnad alls, så mitt problem är nog inte klegg.
Nej, vad som orsakar dessa ryckningar vet jag inte. Jag har inte fördjupat mig speciellt mycket i detta, men ska se till helgen om jag kan kolla upp läget lite bättre. Tycker även den blivit något "tröttare" vid acceleration, inte lika starkt bottendrag som innan heller...
Tack för dina tips, Torbjörn!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 08:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Känner igen problemet från en "Golf 3:a" med 1.8 l-motorn, 90hp.
Där var det 2 fel, dels fungerade inte kontakten som känner av att gasspjället är stängt och dels var det tjuvluft i en vakumslang.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 19:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tackar för även dessa tips, ska kollas upp i helgen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-02 21:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Finns det något "bra" sätt att leta efter en vakumläcka?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-03 06:53 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ett väl beprövat och även fungerande är att spraya startgas längs misstänkta skarvar, och vid minsta läckage så höjs motorvarvet markant.

Känner annars igen dessa symtom du har med den första mondeon med zetec motorn och efter byte av just tändkablarna (som just är ett känsligt kapitel för ford,,) så var alla dessa symton borta.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-03 13:05 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Vid stora läckage kan det t.o.m. bli så att mototvarvet sjunker (när man testar med startgas), i alla fall på en icke lambdareglerad motor som med tiden har blivit justerad för att gå skapligt trots ett sakta ökande tjuvuftsläckage.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-03 21:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tjuvluft leder ofta till visslande eller väsande ljud, det kan också vara ett felsökningstips.
Om problemet är läckage i bromsservot (förutsatt att bilen har vakuumservo) så upptäcker man inte det med startgas, där måste man klämma ihop slangen (eller lossa och plugga den) för att se om det blir någon reaktion.

En orsak till tjuvluft som verkar bli vanligare och vanligare är att slangen mellan tankventilationens kolkanister och insugningsröret lossnar eller spricker. Det är ofta en oarmerad gummislang av mycket tveksam kvalitet (t ex på Saab 9000). Om det är en lång slangsträcka mellan insugningsröret och kanisterventilen (som kan vara antingen en magnetventil eller en vakuumstyrd ventil) så finns det många möjligheter till läckage.
De äldsta bilarna med kolkanister, från slutet av 80-talet, hade ofta en strypning där den där slangen var ansluten till insugningsröret, tack vare denna blev aldrig flödet genom slangen så stort att det kunde störa motorns gång vad som än hände. Men på senare år verkar det som om man vill kunna få iväg bränsleångorna snabbare från kanistern till motorn och därför finns inte längre någon strypning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 20:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Peter skrev:
Ett väl beprövat och även fungerande är att spraya startgas längs misstänkta skarvar, och vid minsta läckage så höjs motorvarvet markant.

Känner annars igen dessa symtom du har med den första mondeon med zetec motorn och efter byte av just tändkablarna (som just är ett känsligt kapitel för ford,,) så var alla dessa symton borta.


Ok, tändkablarna...Hmm, Torbjörn nämnde också detta tidigare, men vad är det som händer rent tekniskt med kablarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det som händer med tändkablarna på Zetec-motorer är att gummit i tändhattarna förkolnar på insidan, som ju ligger an mot den heta tändstiftsisolatorn. Det förkolnade gummit blir elektriskt ledande och sedan är det lätt gjort att tändspänningen hellre slår över till jord från kanten på tändhatten, kanske via en smutsig isolator, än mellan tändstiftets elektroder.

Förmodligen skulle samma slags tändhattar hålla mycket bättre på en motor där tändstiften sitter fritt och öppet, så att de åtminstone på utsidan får en del fartvindskylning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011