Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prius som inte vill stanna
InläggPostat: tis 10-03-09 10:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://business.timesonline.co.uk/tol/b ... 054905.ece

Jag förstår inte hur motorn kan verka "starkare" än bromsen beror det på att vakuumservon inte hjälper till att folk inte lyckas få stopp på bilen när gasen hakar upp sig?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 13:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Varför inte bara slå av tändningen? Min gamla Hilda (en 245 från -83 jag hade) hakade upp sig en gång, förgasare. Varvade som sjutton, stängde bara av tändningen. Var ut och kollade på förgasaren, hörde ett litet klick från spjället när det gick tillbaka. Krånglade aldrig mer, vete sjutton vad som var fel.

Däremot svärfar hade en mardrömsresa. Han har egen lastbil, där ventilen som stryper dieseln pajade, så han ringer till Volvo lastbilar som säger att han ska komma dit då han inte kan stänga av motorn. Han är på väg dit på Lännavägen när lastbilen helt plötsligt ökar farten. Han trycker på bromsen men motorn är för stark, han får heller inte ur växeln på automatlådan då den driver för hårt. Han ser ett stort rökmoln i backspeglarna från bromsarna som bara ryker, och så kommer han ner till bron över vattnet där det är vägarbete och bara en fil öppen, bilar står på kö för att åka över. På något sätt lyckas han smita mellan de flesta av bilarna där, kör bara in i en rätt ordentligt. Sedan studsar han av vägen och den självdör. Han klarar sig oskadd men de körde honom med stödkrage till sjukhuset för säkerhets skull.

Visade sig att länkarmarna från gaspedalen hoppat loss och sedan ökade gasspjället av vibrationerna.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 16:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
erikn skrev:
Varför inte bara slå av tändningen? Min gamla Hilda (en 245 från -83 jag hade) hakade upp sig en gång, förgasare. Varvade som sjutton, stängde bara av tändningen. Var ut och kollade på förgasaren, hörde ett litet klick från spjället när det gick tillbaka. Krånglade aldrig mer, vete sjutton vad som var fel.


Så har jag också gjort några gånger i samma situation ganska odramatiskt, men även om motorn är på så borde man lätt kunna kväva den med bromserna, men det kanske inte är lika lätt i en automatväxlad bil som växlar ner när farten avtar.

erikn skrev:
Däremot svärfar hade en mardrömsresa. Han har egen lastbil, där ventilen som stryper dieseln pajade, så han ringer till Volvo lastbilar som säger att han ska komma dit då han inte kan stänga av motorn. Han är på väg dit på Lännavägen när lastbilen helt plötsligt ökar farten. Han trycker på bromsen men motorn är för stark, han får heller inte ur växeln på automatlådan då den driver för hårt. Han ser ett stort rökmoln i backspeglarna från bromsarna som bara ryker, och så kommer han ner till bron över vattnet där det är vägarbete och bara en fil öppen, bilar står på kö för att åka över. På något sätt lyckas han smita mellan de flesta av bilarna där, kör bara in i en rätt ordentligt. Sedan studsar han av vägen och den självdör. Han klarar sig oskadd men de körde honom med stödkrage till sjukhuset för säkerhets skull.

Visade sig att länkarmarna från gaspedalen hoppat loss och sedan ökade gasspjället av vibrationerna.


Huga!

Med tanke på krafter och hur mkt förödelse en lastbil kan ställa till borde de finnas dubbla säkerhetssystem för att kunna stänga av motorn i lastbilar. Tänk om en fullastad tankbil på väg in i tätort skulle råka ut för nått sådant!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 22:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bromsarna borde räcka till för att få stopp på vilken personbil som helst.
Om backventilen mellan bromsservo och insugningsrör är i ordning så bör vakuumet i servot räcka för några rejäla inbromsningar innan det är slut.

Däremot duger inte de egna bromsarna för att få stopp på ett lok. http://www.havkom.se/virtupload/news/RJ2009_02.pdf

Lastbilar kan jag också tänka mig är gränsfall, i synnerhet om en låg växel ligger i eller om bilen har automatlåda.

De gånger jag har råkat ut för att gasen hänger sig på en bil har det inte varit särskilt dramatiskt, det är en sådan oväntad händelse som man borde kunna kräva att varje förare ska klara att hantera.

När det gäller den här epidemin av gashängning och bromsproblem på Toyota så undrar jag om inte det mest är en epidemi bland förarna. Ungefär som i slutet av 80-talet när det gick rykten om att Audi 100 med automatlåda kunde rusa av sig själva. Mycket grundliga utredningar gjordes av bilar som påstods ha rusat men man hittade inget fel eller ens någon konstruktionslösning som hade kunnat orsaka rusning. Och ett tag påstod folk att liknande hade hänt med alla möjliga olika bilar som hade antingen automatlåda eller farthållare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-03-14 18:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur kan det bli farligt med automatåda?
Det är väl bara att lägga den i N?
Också på en lastbil...
Motorn lär väl varva sönder men det är ju bara bildårar som vi som bekymras över sånt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-03-14 23:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om det inte (heller) går att lägga in N som med lastbilen så kan det bli knepigt.

I en modern bil så finns det troligen varvtalsbegränsning som borde göra att motorn inte pajar så snabbt. I moderna bilar ska man kanske inte heller stänga av motorn innnan man stannad om den har elektrisk broms och styrservo lär den nog sluta att fungera även om man motorbromsar?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-15 07:23 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
karlmb skrev:
Hur kan det bli farligt med automatåda?
Det är väl bara att lägga den i N?
Också på en lastbil...

Vad gäller svärfar så var växelspaken ca 5 cm lång, och hur han än drog i den så fick han den inte till neutral då motorn låg på för fullt. Gick inte att få ur växeln helt enkelt. Hur det skulle bli på en bil har jag ingen aning om och tänker inte prova.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-15 20:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det står väl inte i beskrivningen över olyckan med loket om det var fullbromsat vid händelsen, och då kan det bli svårt när loket med sina tiotusen hk vill något annat.
Priusen får väl inte mycket hjälp från vakuum för den har väl inget vakuumservo alls och nästan inget vakuum heller då sjället nästan hela tiden är öppet när motorn går.
Bilen skenar oftare om man har 700 000 $ i skulder står det här. http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15112
Det kanske är en vanligare orsak än tekniska fel som bara uppstår i USA.
Nu kan man se filmer om varför det sitter en bromspedal i var bil, måste vara bra för Amerikanska bilförare att se
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15110


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-15 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
erikn skrev:
karlmb skrev:
Hur kan det bli farligt med automatåda?
Det är väl bara att lägga den i N?
Också på en lastbil...

Vad gäller svärfar så var växelspaken ca 5 cm lång, och hur han än drog i den så fick han den inte till neutral då motorn låg på för fullt. Gick inte att få ur växeln helt enkelt. Hur det skulle bli på en bil har jag ingen aning om och tänker inte prova.


Det finns inte en chans i världen att din bil skulle ge någon skillad i kraften som krävs för att föra spaken från läge D till N, oavsett vad motorn har för sig.
Skedde detta på lastbilen så var det något ytterligare fel på den i det fallet elektriska överföringen till lådan, och hade inget med själva motoreffekten vid tillfället att göra.
En sådan låsning är bara möjlig på en bil med manuell låda där man har direktkontakt med dreven i växellådan via länkage till spaken.
Det har man aldrig i en automatlåda.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011