Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-04-01 15:56 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Svårt säga trolig orsak men med sådant uppkommet gnissel kan med ofta bero på av den rostkant som ofta bildas på bromsskivornas yttre kanter. Som med så små rörellser blir vid belastning alltså då man svänger kraftigt räcker för att det då skaver mot bromsok.

Så kika över detta till att börja med och knacka bort eventuella rostkanter. Stämmer att vid tex höger sväng så belastas helt naturligt vänster hjullager som mest.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-01 18:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag missade att nämna det nu i det sista, men jag bytte ut båda bromsskivorna då de såg rätt slitna ut och har hängt med sedan bilens födsel. Med litet hopp om att fixa det skavande ljudet samtidigt då vänster skiva hade ett kraftigt hack. Givetvis påverkade inte detta ljudet över huvudtaget så nu är det bara hjullagret kvar. Har en bilmekarvän som ska se över detta på Tisdag men till dess måste jag ju ha kollat upp vilken sida om är problemet. Ligger ett nytt SKF lager i baksätet nu.
Det ska bli intressant att se hur det gamla lagret ser ut med tanke på hur det låter nu.......


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-02 13:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
När vänstra hjullagret fram pajade på C-MAXen jag hade så lät det från "fel" sidan. Det visade sig dock vara klart enkelt att lokalisera vilket det var genom att hissa upp hjulen ett i sänder och slita å dra i dem då det trasiga glappade tydligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-02 13:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ok. Där ser man. Jag har haft bilen upplyft och försökt att känna efter "hack" när jag snurrar på hjulen, men när lagret är obelastad så verkar det inte visa sig direkt.
Men jämfört specifikt efter glapp har jag inte gjort, så där kanske jag kan få en ledtråd. tack!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-02 15:02 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
I regtel brukar man som sagt kunna provocera fram ett dåligt hjullager genom under färd belasta det misstänkta hjullagret som beskrivet.
Men annars som med sagt lätt kontrolleras med upplyft framvagn och för hand konstatera beträffande glapp till oljud vid handrotation av hjulet i fråga.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-06 16:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ljudet kom från vänster sida och lagret var mycket riktigt kasst. Så nu efter bytet låter det inte som man åker tåg längre :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011