Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 19:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 11-10-21 15:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://www.resume.se//nyheter/2011/10/2 ... ck-ar-kar/

Hur långt ska det gå..?

Citat:
– Vårt syfte har ju varit att nå ut med ett ämne för att väcka debatt och för att man ska göra ett aktivt val med sina vinterdäck. Debatt har vi ju fått, vi har synts på många ställen och vi ville inte göra någon slätstruken kampanj från början, säger Eva Göransson på miljökontoret till Jönköpingsnytt.

Kampanjen får kritik för affischen med ordet ”kärring”.

– Jag tycker att den affischen är kränkande och att den skuldbelägger kvinnor, säger Anna Mårtensson till Vi Bilägare.

– Det är ju egentligen unga killar som ska lyftas fram. För att få balans skulle man ha skrivit ”gubbjävel” på affischen med den unga kvinnan.


Jag tycker detta är mer än ett övertramp i "könskriget"...
Osakligt o fel helt enkelt att argumentera mot dubbdäck på det viset!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 22:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Konstig kampanj, om de ville förmedla att man måste vara lite våghalsig/dumdristig av sig för att våga välja dubbfritt är det kanske rätt ton, men det kan väl inte vara meningen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-16 06:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Det var ju rätt fånigt. Ser man till vetenskapen så är det högre dödlighet med icke-dubbade däck. Det hette förut att anti-spinn och anti-sladd gjorde att en bil med odubbade däck var lika säker, men det har ju visat sig i empirin att det inte är så. Odubbade däck är osäkrare och dödligheten är högre med dem. Får jag välja kör jag dubbat på vintern.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-16 10:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är det verkligen högre dödlighet i bilar med friktionsdäck än dubbdäck? I VV "Sammanfattning Effekter av vinterdäck Dubbade vinterdäck" skrivs att bilar med friktionsdäck i praktiken inte är oftare inblandade i trafikolyckor än bilar med dubbdäck.

När dubberna inte är slitna och ha 1 mm utstick så hjälper de (mycket) bättre på glansis men vid andra väglag kan dubbfritt ha bättre grep. Dubbarnas fördelar vid isgatan kanske gör att förare kanske också är mindre försiktiga?

För samhället i stort har man med dubbdäcken utöver vinsten med färre trafikoffer vid blixthalka också medaljens baksida pga dubbdäckens vägslitage:
- partikel i luften som främst i tätort öka dödligheten
- spårformning som ökar risk för vattenplaningsolyckor på sommaren
- vägen måste repareras oftare vilket är energi/resurskrävande och fler vägarbeten orsakar kanske fler olyckor, t ex fler vägarbetare som körs ihjäl?

Vet inte om det är så, men dubbdäck kanske även ökar bränsleförbrukningen mer än dubbfria vinterdäck?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-16 11:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
- partikel i luften som främst i tätort öka dödligheten
- spårformning som ökar risk för vattenplaningsolyckor på sommaren
- vägen måste repareras oftare vilket är energi/resurskrävande och fler vägarbeten orsakar kanske fler olyckor, t ex fler vägarbetare som körs ihjäl?


Dessa 3 argument är inte bevisade, snarare tvärtom.
Partiklar kan lika gärna komma från söndermald sand och dieselmotorer, ngt som också ökat under samma tidsperiod när man försökt se trender.
Spåren och skadorna kommer från rent slitage helt enkelt, mkt tung trafik deformerar dessutom asfalten varma dagar.
Dessutom har de senaste årens vintrar varit mkt ogynnsamma mot våra asfaltvägar som fryser sönder istället för att ligga skyddade under snö o is alternativt vara tinade och blöta största tiden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 07:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ny "rapport" presenterad idag...
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.9047 ... 0-dodsfall

Intressant att tvp blogposter redan lyckats desarmera hela dubbdäckstjafset..:
http://www.veta.se/wp/2012/04/02/lander ... kelproblem
http://www.bildrullen.se/2012/04/tyskar ... dubbforbud

(Detta visar på hur bra det hade varit om etanol.nu också hade haft en blogg! Då kunde vi på samma sätt kommentera osanningar om etanol etc)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 10:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Håller med dig karlmb. Men till viss del finns ju redan sådana "bloggar" eller motargument på t.ex BAFF http://www.baff.info/ och liknande sidor. Men dom är inte så mycket spridda utanför oss redan initierade. Det förekommer att "vi" hänvisar till http://www.etanol.nu på andra bilforum när frågor om E85 kommer upp. Men det är nog läge för att även lägga till BAFF, SEKAB och Agroetanol i dom fall där det *passar in.
Gröna Bilister låter sig höras då och då i media, men det beror väl kanske på att dom har lite "rakare" kanaler in till media? Deras företrädare är kända på tidningsredaktioner, om än inte alltid välkomna. Sedan har dom ibland ett lite bredare budskap än bara etanol på sitt program, gas och el etc. etc. Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto Motor och Sport är känd som "etanolvänlig". Det skulle behövas fler som han. Speciellt då knutna till etanolföreningen.
Vi skall dock inte förringa din och andras signaturer (kända här på detta forum) på debattsidor, forum och nyhetsmagasin. Det har ni heder av!

*På Volvoforum Jag Rullar och kanske fler, finns det Googleannonser efter senaste inlägget. Varje gång frågan om E85 eller etanol har ställts i något sammanhang, så finns det en annons från Fordonsgas! Det går att lägga in sådana styrda annonser som "triggar" på texten i inläggen. (Jag har kollat i ett annat liknande fall) Det finns någon ekonomisk deal med hur många som klickar på länken etc. Men jag minns inte detaljerna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Håller med dig karlmb. Men till viss del finns ju redan sådana "bloggar" eller motargument på t.ex BAFF http://www.baff.info/ och liknande sidor. Men dom är inte så mycket spridda utanför oss redan initierade. Det förekommer att "vi" hänvisar till http://www.etanol.nu på andra bilforum när frågor om E85 kommer upp. Men det är nog läge för att även lägga till BAFF, SEKAB och Agroetanol i dom fall där det *passar in.
Gröna Bilister låter sig höras då och då i media, men det beror väl kanske på att dom har lite "rakare" kanaler in till media? Deras företrädare är kända på tidningsredaktioner, om än inte alltid välkomna. Sedan har dom ibland ett lite bredare budskap än bara etanol på sitt program, gas och el etc. etc. Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto Motor och Sport är känd som "etanolvänlig". Det skulle behövas fler som han. Speciellt då knutna till etanolföreningen.
Vi skall dock inte förringa din och andras signaturer (kända här på detta forum) på debattsidor, forum och nyhetsmagasin. Det har ni heder av!

*På Volvoforum Jag Rullar och kanske fler, finns det Googleannonser efter senaste inlägget. Varje gång frågan om E85 eller etanol har ställts i något sammanhang, så finns det en annons från Fordonsgas! Det går att lägga in sådana styrda annonser som "triggar" på texten i inläggen. (Jag har kollat i ett annat liknande fall) Det finns någon ekonomisk deal med hur många som klickar på länken etc. Men jag minns inte detaljerna.


Jo.
Men en bra blogg, betydligt bättre än de som hade svarat på GP-artikeln, kunde vi lätt skapa.
Intressant detta med fordonsgasannonserna...har inte tänkt på det själv (har väl ett gasfilter på mig..)
BAFF eller Sekab kunde ju gott köra likadant, fast på diesel!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ny rapport, omnämnd i åkeritidningen(!):
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning ... ikelhalter

Citat:
2013-02-13 14:51
En ny undersökning från Riksdagens Utredningstjänst visar att europeiska städer som infört dubbdäcksförbud har högre nivåer av de farliga luftpartiklarna PM10 än Stockholm, som tvärtemot har bland de lägsta nivåerna av PM10.
I bland annat Stockholm, Uppsala och Göteborg har man infört lokala dubbdäcksförbud i syfte att sänka partikelnivåerna, men den nya undersökningen väcker frågan om totala dubbdäcksförbud verkligen är lösningen.
De tre städer som i undersökningen utmärker sig med allra högst PM10-halter har alla tre totalförbud mot dubbdäck. Vidare har samtliga av de fem städer som i undersökningen överstiger dygnsmedelvärdet flest dagar per år totalförbud mot dubbdäck.
Llägst PM10-halter, för såväl års- som dygnsmedelvärdet, finns i Tallinn där dubbdäck är tillåtna.
– Det är dags att börja diskutera vad som verkligen orsakar de höga PM10-halterna. Resultatet i undersökningen visar att det inte finns något direkt samband mellan dubbdäcksförbud och låga PM10-halter. Det är viktigt att hitta källan till de höga PM10-halterna för att förbättra luftkvaliteten i Europa, säger Lars Beckman, moderat riksdagsman, i ett pressmeddelande.


Bara mysko att inte Tallin har höga halter, de har mkt stor dieselandel där..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 10:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Fördom från min sida. Har de inte bara gammalt skit och fuldiesel så alla partiklar är större än PM10?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 11:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Stockholm har 3x fler invånare än Tallin och förmodligen körs det i total en minst 3ggr längre sträcka med dubbdäck på vintern i Stockholm än Tallin, dessutom har Tallin mera nederbörd på vintern som troligtvis renar luften och när det ligger snö på vägen rivs det inte upp några asfalt partikel heller.

Undrar dock lite om vad denna undersökningen bevisar:
Citat:
En ny undersökning från Riksdagens Utredningstjänst visar att europeiska städer som infört dubbdäcksförbud har högre nivåer av de farliga luftpartiklarna PM10 än Stockholm, som tvärtemot har bland de lägsta nivåerna av PM10.

En stad med dubbdäckförbud kan då fortfarande ha sänkt PM10 halterna med t ex 50% eller mer tack vara dubbdäckförbudet även om de halterna efter förbudet fortfarande är högre än vad de är i Stockholm?

Hur påverkas de ännu farliga PM2.5 halterna vid en dubbdäcksförbud?

Jag undrar även om större partiklar kan dra til sig nanopartiklar PM2.5 och bilda en större partikel. I så fall skulle ett dubbdäcksförbud och de partikelfilter i dieselmotorer kunna ha en negetiv effekt på antalet nanopartiklar...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
erikn skrev:
Fördom från min sida. Har de inte bara gammalt skit och fuldiesel så alla partiklar är större än PM10?


Mmm, det var en ganska bra teori!
Samma gäller troligen hela östeuropa..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011