Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11-11-03 06:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Triad skrev:
Ett tips, lägg 2 fingrar på fjädern samtidigt som du snurrar hjulet för hand. Killar det eller du tydligt känner lagervibrationer i fingrarna har du hittat orsakande sida.

Ett friskt hjullager känns ingenting i fingrarna.


Är detta ett generellt tips som funkar på många bilmodeller eller bara bilen i denna tråd?
Jag har nämligen också något sjungande / hackande ljud, en gång per axelvarv, från framvagnen i en annan tråd här bredvid!
Jag har varit inne på hjullager och drivknutar, men inte kunnat utreda var det kommer ifrån.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-03 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det enklaste sättet är som skrivits tidigare, att köra så att belastningen på hjullagret minskar, tex genom att svänga höger resp vänster och notera när ljudet minskar eller upphör.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-03 18:34 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo som du med är inne på då dessa fenomen verkar följa varvtalet och inte verkar beroende av motordriften, skulle jag med klart misstänka hjullager som iaf jag i yrket diagnosera, genom att som redan nämt belasta respektives sida som då ger tilltagande läte vid defekt hjullager. Alltså svänger man åt höger belastas vänstersidan hjullager maximalt.

"Fingrar på fjädern" metoden är med gångbar på dom flesta bilar till så även med hissad framvagn att med handrotation av hjulen brukar man med viss vana kunna urskillja bra eller dåligt hjullager.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-03 21:41 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Abslout, kan krävas en viss vana.

Belasta v+h sida funkade bra på äldre bilar, men nu för tiden med dagens bilar tycker jag det funkar sämre. Ofta man blir missledd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-03 22:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Mitt problem finns beskrivet i denna tråd: viewtopic.php?f=7&t=6026
Det finns många likheter. Jag vill inte kapa matsuda's tråd, så fortsätter i rätt tråd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-08 22:39 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag tackar för hjälpen så länge. Skall prova tipsen som jag fått vid tillfälle, men har tyvärr inte tid att göra så mycket just nu. Återkommer med rapport när det är gjort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 06:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Triad skrev:
Abslout, kan krävas en viss vana.

Belasta v+h sida funkade bra på äldre bilar, men nu för tiden med dagens bilar tycker jag det funkar sämre. Ofta man blir missledd.

Det har jag märkt. Enligt "teorin" skulle det vara höger hjullager som var kass på min C-MAX, men det visade sig vara precis tvärtom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 15:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo i vissa fall kan det bli så, men av egna erfarenheter är det som så även logiskt/teoretiskt brukar stämma att vid max belastning av tex ett hjullager med stämma att det är detta med. Som med exaktare med brukar kunna konstateras med handkänning på hjulet i fråga.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011