Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-12 20:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 11-11-06 15:53 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo känner med till detta fenomen som före detta besiktningsman då det begav sig,, att det vid sådana fall krävdes just att bromsljuset som sagt släktes mellan blinkningarna.
Det jag bara åsyftade var vid användning av fyra blinkade positionsljus krävs ju i sådana fall väl fyra relän,,, Annars som sagt vid endast två sidoblinkeras som tråden handlade om.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Senast redigerad av Peter sön 11-11-06 17:28, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-06 17:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
På vissa äldre amerikanska bilar blinkade bakljusen eftersom det inte fanns separata blinkers-glas i bak på dem. Jag hade en bekant som ville koppla likadant på sin svensk-sålda amerikanare, men fick underkänt på besiktningen just för att bakljuset inte slocknade helt mellan blinkningarna.
Jag hade det i baktanke när jag föreslog min reläkoppling. Det behövs bara ett relä per sida.


Dessa amerikanare hade väl kombinerade broms/blinkersljus som man inte fick ha i Sverige?

Provade idag enklaste kopplingen, dvs med sidoblinkers jord sladd till positionsljus plus anslutningen och det fungerar som väntat. De går på med fast sken om man slår på ljuset och pga halvljusautomatiken även när man slår på tändningen. Om blinkers säts på slocknar de i takt med att blinkers fram/bak är på, dvs omvänd blinkning. Har man bara på blinkers / hazard när ljuset är av blinkar de i fas med sidorblinkerna.

Bilen syns nu säkert bättre från sidan tack vara de "nya" sidopositionsljusen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-06 17:38 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo denna koppling har man med för egen del i många år praktiserat med enbart positiva erfarenheter och visst syns bilen än bättre med denna fasvända funktion. Annars gällande dessa äldre jänkare var det just bromsljusen som var i kombination med blinkersen som ofta gav totalstopp hos bilprovningen.

Som då i regel gav mer eller mindre fula arrangemang med ofta tillfälligt löst monterade oranga blinklyktor för att klara sig igenom nålsögat, för att sedan se flertalet sådana "godkända" bilar åter igen med original röda blinkersar. :-)

Så väl som dom i USA vanliga lysande främre blinkersena dock i dessa fall med svagare effekt med 5/21 watts lampa minns man ofta var tvungen att sätta en 2:a på. Där heller inte dessa fick/får lysa konstant.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-06 18:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja en variant skulle för bilar med vita framblinkers vore att använda dessa som varselljus fram (med gula eller vita lampor), ungefär som jänkarnas broms/blinkljus bak.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-07 18:43 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo detta vet jag från besiktningshåll är och alltid varit en rätt känslig bit gällande att ha lysande blinkers i dom flesta former där det till att börja med inte är tillåtet som på USAvis ha vare sig svagt (5W) eller stark (21W) orange som vitt ljus lysande sådan i samma insats som ordinarie blinkersen.

Men har som exempel i flera år och några tidigare Mondeo flyttat ut befintlig parkeringsljus från huvudstrålkastaren, dess plast socklar ofta var rätt brännskadade av den ordinarie halvljuslampan.Så placerades med dessa med egen BA9 lampsockel och vit 5 watts som var godkänt tillsammans med ordinarie oranga blinkerslampan.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-07 20:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
När nu detta med positionsljus fram/bak och sidomarkeringar kommit på tal så fattar jag fortfarande inte hur Volvo(t.ex V70n) kommer undan med att originalmontera sidomarkeringar framtill som "råkar" lysa framåt, liksom röda små ljuspunkter i baklysena som huvudsakligen "råkar" lysa åt sidan. Skulle man själv vara så "kreativ" så blev det genast nedslag på besiktningen.

Fattar heller inte varför det är så totalförbjudet att ha svaga parkeringslampor i extraljusen(Om dessa är mer än 40 cm från karossidan och/eller < 60 cm mellan)? Det varken bländar eller kan misstolkas på annat sätt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-08 05:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Peter skrev:
Det jag bara åsyftade var vid användning av fyra blinkade positionsljus krävs ju i sådana fall väl fyra relän,,, Annars som sagt vid endast två sidoblinkeras som tråden handlade om.

Jag förstår inte varför det måste vara fyra relän. Man kan ju parallellkoppla två lampor efter relät... Eftersom lampan kopplas till jord, är det bara att "öppna" den kabeln som matar positionsljuset nära säkringen till den, och sedan klämma in ett relä, och blinkers-matningen.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-08 10:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Då skulle väl båda sidopositionsljus slockna när man aktivera blinkers dvs även den sida som inte inte blinkar?

Jag tycker fortfarande att omvänd blinkning inte är nått problem, tvärtom så tror jag det kan synas bättre när de blinker omvänd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-08 11:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Jag tycker fortfarande att omvänd blinkning inte är nått problem, tvärtom så tror jag det kan synas bättre när de blinker omvänd.
/Aryan

Tycker precis som du. Det var med flit jag gjorde så att det blev så.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-08 13:55 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Gällande diskussionen med relä/positionsljus om det nu skulle fungera med endast två relän på fyra stycken separat sidopositionsljus i bilens vardera hörn så ger jag mig där. Med endast två sidoblinkersar kan jag annars förstå,,, :wink:

Annars har jag som sagt med flertalet bilar till största fördelen haft eftermonterade sidopositionsljus i varje yttrehörn som rejält ökar en bils synbarhet och dessutom haft dessa kopplade efter motpols principen (bussblinkers).

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-02 09:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Besiktigade bilen idag med sidoblinkersna inkopplade som positionsljus tända och blinkning i motfas och fick ingen anmärkning på det men jag såg att han kollade om de blinkade.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-02 13:54 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja då var det även i detta fallet som befarat att inga problem med denna koppling heller,,, har med som sagt i fletalet år med olika bilar kört med blinkerskopplade sidoljus/sidoblinkers också där helt utan problem och till ökad synbarhet.
Både gällande sidobelysning som blinkersfunktionen med ökad synbarhet som följd,,, :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-23 19:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
När nu detta med positionsljus fram/bak och sidomarkeringar kommit på tal så fattar jag fortfarande inte hur Volvo(t.ex V70n) kommer undan med att originalmontera sidomarkeringar framtill som "råkar" lysa framåt, liksom röda små ljuspunkter i baklysena som huvudsakligen "råkar" lysa åt sidan. Skulle man själv vara så "kreativ" så blev det genast nedslag på besiktningen.

Fattar heller inte varför det är så totalförbjudet att ha svaga parkeringslampor i extraljusen(Om dessa är mer än 40 cm från karossidan och/eller < 60 cm mellan)? Det varken bländar eller kan misstolkas på annat sätt...


Volvos lösning har väl att göra med att de i praktiken sitter just i fram resp bakkant av bilen.
Då blir det ju svårt att kräva att man inte ska kunna se något rött resp vitt ljus åt sidorna, det gör man ju trots allt även på alla andra bliar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-24 08:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Volvos lösning har väl att göra med att de i praktiken sitter just i fram resp bakkant av bilen.
Då blir det ju svårt att kräva att man inte ska kunna se något rött resp vitt ljus åt sidorna, det gör man ju trots allt även på alla andra bliar.

Iofs, men nog är Volvos lösning bland de mer "extrema" skulle jag vilja påstå. Finns även en del BMWar som har så framåt i alla fall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 15:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Baggis skrev:
Fattar heller inte varför det är så totalförbjudet att ha svaga parkeringslampor i extraljusen(Om dessa är mer än 40 cm från karossidan och/eller < 60 cm mellan)? Det varken bländar eller kan misstolkas på annat sätt...


Det är förbjudet för att extraljusen inte är godkända som parkeringslampor.
Någonstans på glaset till ett normalt extraljus står det "HR", H:et står för halogenlampa och R:et för Route, vilket i det här sammanhanget betyder helljus. Om en lykta är godkänd för parkeringsljus ska det stå "A" för sig självt någonstans i närheten.
På en vanlig strålkastarinsats kan det alltså stå t ex A HCR eller A HC/R. HCR betyder att insatsen tål (med tanke på värme och sånt) att hel- och halvljus är tända samtidigt, HC/R betyder att den inte tål detta. C, som betyder halvljus, står för "Code". Dimljus brukar vara märkta med B, "Brouillard".

Om bilen är av årsmodell 1983 eller äldre så krävs (i Sverige) ingen E-märkning av strålkastare och lyktor, och på en sådan bil borde det teoretiskt sett kunna gå för sig att montera parkeringslampor i fjärrljusen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011