Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-04-04 20:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hej på Er!
Idag när jag skulle byta aggregatrem på min Escort -99 (som för övrigt var fel sort, tack för det Ford...) så var jag tvungen att lyfta på behållaren till styrservon.
Då upptäckte jag en spricka i matarslangen till servopumpen och undrar nu:
Vad jag vet, så är det samma sorts olja i servon som i en automatlåda?!
Jag har hört att automatlådeolja är mycket brandfarlig och att det var orsaken till att många volvo polisbilar förr i tiden började brinna. Pluggen till påfyllningen av oljan hoppade ur när polisbilen drog iväg med full fart. Detta ledde till att biltillverkare började använda gängade pluggar som inte hoppade ur.
Då till min fråga: Är det alltså av största vikt att byta denna slang innan läckage uppstår, då grenröret sitter mycket nära.......... :shock:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
ATF-olja brinner ungefär lika bra eller dåligt som exempelvis motorolja eller vanlig växellådsolja. Om den stänker finfördelad på ett hett grenrör så tar den med största säkerhet eld.

Om det är en armerad gummislang och den yttre gummimanteln har fått en spricka, så behöver det inte innebära något akut problem. Den är ju ändå bara till för att skydda armeringen (textil- eller stålomspinning) mot den yttre miljön (nötning, fukt osv). Det är gummit innanför armeringen som är ansvarigt för att hålla slangen tät. Om allt ser torrt ut och det inte finns några läckagetendenser så är det nog ingen större fara.

För den delen, om slangen i fråga är en lågtrycksslang (alltså mellan behållare och pump) så är det ju säkert lätt gjort att byta den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-05 04:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
I sprickan kunde man se något som såg ut som en textiltråd, så då måste den väl vara armerad?
Och som du säger Torbjörn, det är en lågtrycksslang, så det är säkert inget större problem att byta ut den.
Ville bara kolla om man kan köra några dagar till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-05 11:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, då är det nog ingen större fara. Skulle en lågtrycksslang börja läcka så är det ju dessutom ingen risk att det sprutar omkring finfördelad olja i motorrummet.

När du ändå håller på med servooljan så kan det vara läge att tvätta ur behållaren, göra ren eventuell sugsil eller filter, och byta olja helt och hållet i servostyrningen.

Man kan göra så att man provisoriskt drar returledningen till en hink, fyller behållaren med ren ATF-olja, startar motorn och vrider snabbt ratten några gånger mellan ändlägena medan motorn går på tomgång, och håller på så tills det bara kommer ren olja ur returslangen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-04-06 01:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Databoxen skrev:
...
Vad jag vet, så är det samma sorts olja i servon som i en automatlåda?!....


Utan att veta säkert är jag tveksam om moderna bilar använder ATF-olja i styrservosystemet? Kanske förekommer än på vissa märken?

Har för mig att man på tex Saab 9000 kunde använda ATF-olja som nödlösning...

Vet att Saab hade det för längesen men det var på Saab 99-tiden.

Hursomhelst skapar det ju en massa jobb om slangen skulle brista, även om bilen inte brinner upp, så att byta den tycker jag att du skall göra!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-21 08:02 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
ATF-olja brinner ungefär lika bra eller dåligt som exempelvis motorolja eller vanlig växellådsolja.

Empiriska försök hemma i "soptunnan" visar att ATF-olja av Dexron III kvalitet brinner ungefär som tändvätska. Bara att sätta tändsticka emot pölen eller det marinerade träskrotet, motorolja ger inte sådant bra resultat.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-22 17:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
J.K Nilsson skrev:
torbjorn skrev:
ATF-olja brinner ungefär lika bra eller dåligt som exempelvis motorolja eller vanlig växellådsolja.

Empiriska försök hemma i "soptunnan" visar att ATF-olja av Dexron III kvalitet brinner ungefär som tändvätska. Bara att sätta tändsticka emot pölen eller det marinerade träskrotet, motorolja ger inte sådant bra resultat.

J.K Nilsson


Bra test!! Verkar som att min oro för bristande styrservoslangar är fullt befogade, speciellt då grenröret sitter mycket nära........ :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-22 17:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
När vi ändå talar om styrservo...hur fungerar ett sådant system egentligen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-22 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Databoxen skrev:
När vi ändå talar om styrservo...hur fungerar ett sådant system egentligen?


Visserligen på engelska men: http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm

Dessutom finns lite att läsa på wikipedia om nyare elektrohydrauliska system..

Se även: http://auto.howstuffworks.com/how-e85-e ... -works.htm

Har inte läst detta själv.. än...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011