Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-25 19:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Escort - styrledsbyte
InläggPostat: lör 11-12-24 14:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hej alla, en god jul önskar jag Er först o främst!
Sen till ämnet, styrledsbyte vänster sida på Ford Escort -99 kommer jag bli tvungen att utföra i mellandagarna. Som vanligt förbereder jag mig genom att läsa på och fråga innan, för att minska risken för överraskningar.
Är det nåt speciellt att tänka på?
Vad brukar vara det svåraste vid denna typen av arbete?
Jag inser att jag måste räkna antalet varv när jag skruvar ur den gamla för att få framvagnsinställningen någorlunda rätt.
Inser också att jag kommer behöva värme i form av en gasolbrännare, samt bör jag smörja in gängorna innan jag monterar den nya styrleden, och isåfall funkar kopparpasta?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-12-24 18:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
lite fett eller rostskydd på gängorna räcker

rent generellt när det gäller sådana jobb
är när man lossa på muttern som råller fasl leden i spindeln är att lossa på den försiktigt och vicka fram å tillbaka och evt. smörja upp den inna man skruvar bort den, slå sen med en slägga så den lossar från spindeln på spindels gods

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-12-25 10:05 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja dessa insatser brukar sällan ställa till det för mycket besvär och det som eventuellt kan strula lite är dels att muttern till styrleden bara roterar, men brukar hjälpas upp med att endera slå fast dess kona med en hammare medan man lossar mutter. Till om man har till gång till mutterknack så brukar dessa snabbt lossa.

Sedan då styrleden skall bytas är det sedan bara att klappa till gängtappen tills denna lossa, brukar själv innan losstagning faktiskt både räkna gängvarv som mäta från en fast punkt på drivaxeln till spindeltappens centrum tex och i dom flesta fall klarat framvagnsinställningen rikltigt bra. Är med smart att förlossa låsmuttern på drivaxeln så spindelleden känns lös.

Brukar heller normalt inte alls smörja in den nya gängtappen alls men visst lite kopparpasta gör att det glider lite lättare.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-12-25 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett råd till: Kolla hur mycket en styrled kostar som originaldel innan du eventuellt köper hos närmaste piratdelshandlare. Jag har dåliga erfarenheter av leder av piratfabrikat (även "dyra" sådana från t ex Mekonomen eller Meca). Ofta är gummit i dammskyddet av dålig kvalitet på piratlederna så det spricker och går sönder första gången leden utsätts för sträng kyla.

Oavsett om du köper en original- eller piratled, så avsyna den noga innan monteringen och kolla att inte dammskyddet har fått någon skada då låstråden runt kanten sattes dit. Det har hänt att vassa grader på änden av låstråden har gjort hål i gummit.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-12-26 21:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Som vanligt, finfina tips o råd!
Om jag minns rätt så ville Mekonomen ha ca 350kr, ska kolla vad en originaldel går på i morgon. Visste inte att det kunde vara sådan skillnad på kvalitét.
Det enda som oroar mig lite är ifall muttern bara går runt, kan väl bli svårt att hålla emot på nåt sätt, men ska inte måla fan på väggen.
Det KAN ju faktiskt vara lättare än man föreställer sig, tyvärr inte alltför ofta...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 13:02 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja även med snurrande mutter brukar med släppa rätt bra med bara en ringnykel då man samtidigt knackar ned spindelleden så dess konade del nyper fast ordenkligt. Jo visst går kvalitén lite upp och ner men har för egen del uteslutande använt mig av Biltemas klart prisvärda som även hållbara styr/spindelleder.

Ha lite koll på vad ebay har att erbjuda som kommer allt mer med klart priskraftiga kvalitétsprylar.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 17:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
För vintermarknader som Sverige är det vanligt med stryktåligare PUR-plast som dammskydd än det på kontinenten vanliga o billigare svarta gummit.
Många piratdelar som letar sig upp till oss kanske är av OK kvalitet, men så snart en flisa halkbekämpningsgrus har hamnat i kläm så får man ett uppskuret dammskydd med känt resusltat.
Jag kollade en gång hur spindel o styrlederna hos Biltema ser ut gällande Mercedes modeller och kunde glädjande konstatera att iaf Mercedesdelarna hade stryktålig PUR-plast som dammskydd.
Har haft problem med vissa pirat leder, men aldrig med Biltemas så långt.
Det är nog en bra ide att kolla upp hur dammskydden ser ut på de delar man mekar dit iaf.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 18:25 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo slänga ett öga kan man ju alltid göra gällande dessa även om trots mängder av bytta både original som pirat spindel som styrleder så har kvalitén genom åren även gällande detta blivit betydligt bättre. Sådan brukar ofta med självsaneras på marknaden efter ett tag om det nu är fråga om undermålig kvalité osv.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 22:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag blev tvungen att köpa styrleden på Mekonomen eftersom det visade sig vara beställningsvara hos Ford, jag har inte tid att vänta då jag har en kommande ombesiktning runt hörnet. Jag avsynade den noga, och jag såg inget märkvärdigt, gummit såg i alla fall helt och fint ut. Det satt ett skydd av hårdplast över gummit, men det är väl bara "transportskydd" antar jag?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 23:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Just det, hårdplastdetaljen är bara ett transportskydd.

Men även det "billiga" svarta nitrilgummit kan vara av olika kvaliteter. 1999 köpte jag en då drygt 10 år gammal Citroën BX. Den hade gått ca 16000 mil och under de senaste åren hade båda spindellederna bytts. Sedan hade den fått en 2:a för glapp spindelled igen. Det visade sig att det satt piratleder av två olika fabrikat där. Det ena dammskyddet var söndersprucket och det andra var sönderbränt av strålningsvärme från bromsskivan (den lilla plåten som ska fungera som värmeskydd saknades). Jag bytte båda lederna mot originaldelar som väl kostade 200-250 kr/styck på den tiden. De var tillverkade av TRW. Och de lederna sitter fortfarande kvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 10:23 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo är det nu detta transportskydd som menas så skall detta naturligtvis inte sitta kvar efter monteringen och vill minnas sett detta på en bil med detta kvar eller resterna av detts som då hade skurit upp gummitdamsken fullständigt.

Har väl med genom åren gjort sina iaktagellser som olika jämförellser och går faktiskt inte få ut något solklart. Där både original (oavsett fabrikat) som pirat hållit olika länge helt beroende på körförhållanden osv. Men ändå konstaterat vid sidan om åren som yrkesmekaniker att piratdelarna kraftigt förbättrats och som hemmamekaniker numer uteslutande positivt använder just priatdelar.

Men det är bara mina rätt långa erfarenheter på området. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 17:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag har nu fixat styrledsbytet och jag måste säga att det gick över förväntan. Allt gammalt lossnade som det skulle och det nya passade fint. Vad mer kan man begära.
Det känns gott att ha kollat upp saker o ting innan man väl sätter sig i garaget och börjar riva i grejerna. Detta forum är fantastiskt i detta avseende. Tack återigen för alla bra tips o råd!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011