Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 12:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-01-28 14:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag tänkte att jag skulle underhållsladda batteriet på min trädgårdstraktor (Partner 11577) som jag inte har använt på ett par månader.

Jag kopplade till laddaren, en "urgammal" modell utan någon annan automatik än att den rättar sig efter batteriets inre motstånd. Batteriet styr alltså hur mycket ampere det vill ta emot och laddaren följer det, enligt instrumentet på laddaren.

Instrumentet gick upp i kanske ½ ampere, (6 ampere är max ut från laddaren). Så jag mätte spänningen över batteripolerna, där var det 15,8 volt, ungefär. Så jag avbröt naturligtvis direkt. När jag mätte spänningen ut direkt från laddaren så visade den ungefär 13,5 volt. Och när jag mätte på batteriet (utan laddare) så var det ungefär 12,85 volt, men detta var ju bara någon ½-minut efter att jag hade kopplat bort laddaren så det har förmodligen sjunkit i skrivande stund, ca en timma senare.

Traktorn har så kallad Dynastart, en kombinerad startmotor-generator. Jag kopplade inte bort batterikablarna, men hade naturligtvis inte någon tändningsnyckel i så det kan knappast ha gått någon ström åt det hållet.

Varför fick jag så hög laddspänning?

Och när vi ändå är igång, jag drömmer om att köpa en snöplog till traktorn. Motorn är i det mindre segmentet, 8 - 9 hkr. Briggs & Stratton 210000. Är det någon som har erfarenhet av snöplogar på så måttliga maskiner?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-28 17:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laddaren (transformator + likriktare) ger nog bara en ostabiliserad pulserande likspänning, din mätare mäter någon slags genomsnitt av den pulserande spänning. Om man skulle koppla den till en kondensator skulle den laddas med spännings topperna och få ca 1,4ggr (roten ur 2) så hög spänning.

Ditt batteri beter sig lite som en kondensator därför blir spänningen så mkt högre när du kopplar den till laddaren. Ett fulladdat obelastad 12V blybatteri är ca 12,85V så det stämmer också bra.

Ploga med traktorn vet jag inget om men skulle tro att det beror mkt på hur mkt snö du tänker ploga om det funkar eller ej, troligtvis behöver du öven snökedjor om det ska funka bra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 09:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen är batteriet i stort sett fulladdat, då är det fullt normalt att spänningen stiger kraftigt så snart man tillför litegrann laddström.

Sådana här småbatterier som används i t ex trädgårdstraktorer bör man inte ladda med så hög ström som man får ut ur en bilbatteriladdare, om man inte har en lämpligare laddare till hands bör man koppla ett motstånd i serie för att sänka laddströmmen. T ex kan man laborera med olika 12 V glödlampor tills man får lagom laddström (C/10, dvs om vi antar att batteriet är på 8 Ah så bör laddströmmen inte vara högre än 0,8 A). Vid så låga laddströmmar är batteriladdarens amperemeter inte pålitlig utan det är säkrare att koppla en multimeter i serie.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 17:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Tack för era råd. Jag mätte vilospänningen i dag igen när batteriet har fått stå opåverkat mer än ett dygn. Då var spänningen 12,75 volt. Alltså är batteriet fulladdat och jag behöver nog inte kolla det på någon månad ännu.

Det märkliga är att det finns ingen uppgift om batterikapaciteten någonstans. Varken uppmärkt på batteriet eller i instruktionsböckerna som följde med. Jag försökte med batteritillverkaren EPM Baltimore USA, men deras "Kontakta oss" på hemsidan fungerade inte. Nu har jag skrivit ett pappersbrev till Husqvarna (som tycks äga alla andra gräsklippar- och motorsågsfabriker?) med min fråga. Vi får se om och vad dom svarar.
Man skulle kanske göra en tämligen okvalificerad enkel uppskattning genom att mäta dom fysiska yttermåtten och sedan jämföra med liknande kända batterier ur några tabeller på nätet. Jag utgår från att det är ett helslutet batteri, för det har inga lock på cellerna. Möjligen ett GEL-batteri? Man borde ju i alla fall komma i närheten, tycker jag.

Batteriet heter MD 21226, om någon skulle känna till den beteckningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 19:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du ska byta batteriet är det knappast kritiskt att nya batteriet är lika i alla avseenden.
I så fall gäller det bara att välja ett som passar och är ungefär lika stort, eller lite större och har polanslutningar på rätt ställe så att de passar kablarna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011