Jag tänkte att jag skulle underhållsladda batteriet på min trädgårdstraktor (Partner 11577) som jag inte har använt på ett par månader.
Jag kopplade till laddaren, en "urgammal" modell utan någon annan automatik än att den rättar sig efter batteriets inre motstånd. Batteriet styr alltså hur mycket ampere det vill ta emot och laddaren följer det, enligt instrumentet på laddaren.
Instrumentet gick upp i kanske ½ ampere, (6 ampere är max ut från laddaren). Så jag mätte spänningen över batteripolerna, där var det 15,8 volt, ungefär. Så jag avbröt naturligtvis direkt. När jag mätte spänningen ut direkt från laddaren så visade den ungefär 13,5 volt. Och när jag mätte på batteriet (utan laddare) så var det ungefär 12,85 volt, men detta var ju bara någon ½-minut efter att jag hade kopplat bort laddaren så det har förmodligen sjunkit i skrivande stund, ca en timma senare.
Traktorn har så kallad Dynastart, en kombinerad startmotor-generator. Jag kopplade inte bort batterikablarna, men hade naturligtvis inte någon tändningsnyckel i så det kan knappast ha gått någon ström åt det hållet.
Varför fick jag så hög laddspänning?
Och när vi ändå är igång, jag drömmer om att köpa en snöplog till traktorn. Motorn är i det mindre segmentet, 8 - 9 hkr. Briggs & Stratton 210000. Är det någon som har erfarenhet av snöplogar på så måttliga maskiner?
|