Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 12:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varmnypning?
InläggPostat: lör 12-01-28 18:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
En slang kylarslang lossnade idag på en gammal traktordieselmotor, det mesta kylarvattnet har antagligen runnit ut, och efter en liten stunds lätt körning, på väg, stannade motorn, direkt efter stoppet gick inte motorn att dra runt med starten, men efter en halvminut var det inga problem, motorn gick lätt, startade några sekunder utan problem. Jag fyllde sedan snabbt på hett vatten och startade igen. Märker ingen skillnad mot förut. Oljetrycket var vid "haveriet" inte lägre än vanligt så motoroljan hade inte hunnit bli för varm vad jag förstår. Jag misstänker att det är kolv/foder som har "nypt".
Men eftersom den så snart gick att starta och jag inte märker något fel, kan motorn ha klarat sig utan allvarligare skador då?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmnypning?
InläggPostat: sön 12-01-29 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns nog goda chanser att den har klarat sig. Men kolla också sådant som t ex att den beter sig normalt vid kallstart och att det inte blåser onormalt mycket ur vevhusventilationen. Det kan nog också vara lämpligt med ett oljebyte ganska snart.

Finns det ingen tempmätare på traktorn? Eller är tempgivaren placerad så att den aldrig blir varm om kylarvattnet är borta?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmnypning?
InläggPostat: sön 12-01-29 14:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok :)
Temperaturgivaren sitter högst upp i systemet, i toppen ungefär, eller rättare sagt i termostathuset tror jag, så är det för lite vatten så visar den inte riktigt rätt. Det här hände efter bara några minuters körning, förmodligen hade slangen lossnat innan start, eller strax efter. Det var en slang mellan blocket och en yttre motorvärmare.
Vid kolvnyp blir det väl lite repor i foder och kolv? eller kan det klara sig helt utan spår av detta? Kan de vara så ytliga att de slits bort snart isåfall? Kan kolvringarna skadas utan att man ser skador i fodret? Jag menar om man lyfter av toppen och kollar, och det ser bra ut, kan det ändå va skador på kolvringarna?

Ska kolla vevhusventilationen.. den sitter så till att man ser den inte i normala fall så jag har inte riktigt koll på hur det brukar vara i normala fall. ( instängd med en bukplåt, det är en skogsmaskin) Men jag har en traktor som blåser på ganska bra i vevhusventilationen, kollade upp det på en verkstad, dom sa att det ibland kunde va ganska mycket ventilation utan att det va nåt fel, vi gjorde kompressionsprov och en av sex cylindrar hade lite lägre än de andra, men inte så att det var värt att göra nåt åt det tyckte de.

Men på den nu aktuella motorn, om jag gör kompressionsprov och det är ok, då är det ingen fara eller?
Den här maskinen är gammal, från 1971, köpt begagnad för några år sen, men jag tror motorn är bytt nån gång, för den har annan färg en resten.. Men hursomhelst så är det lite andra smågrejer med motorn sen tidigare, den den ryker lite svart vid högt varv och den "bluddrar" eller hur man ska beskriva det. Kan det va idé att kolla spridarna? Luftfiltret är nytt.
Vid vägkörning har den en tendens att kunna kasta ur sig vatten ur kylarlocket också, möjligen för att fläkten är riktad framǻt, för att inte blåsa värme och läckande avgaser mot hytten, men maxfarten är ca 25 km/h så kan det göra så mycket? Jag menar att fartvinden skulle hindra fläkten från att blåsa genom kylet?
Har funderat lite på om det skulle kunna vara nån läcka i topplockspackningen som gör att kompression läcker ut i kylarvattnet och ger tryck i systemet? Har hört att det ska kännas på lukten i kylet.. men har inte känt nåt speciellt..
Skruvade även loss avgasgrenröret en gång och kollade om det kom ut några vattendroppar där vid start efter att den stått ett tag, men inget vatten där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmnypning?
InläggPostat: sön 12-01-29 16:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Kollade kallstarten nu, -2 utan motorvärmare, märkte inget ovanligt. kollade vevhusröret, blåste inte mycket där, stoppade i ett papper i röret så det blev tätt, lätt att dra ur, men det blåste inte ur på sådär 3 minuters körning, såg inte nån annanstans det kunde läcka ut, möjligen väldigt lite vid oljestickan men inget jag såg. Ska kolla nån gång när den är varm också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varmnypning?
InläggPostat: sön 12-01-29 20:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då är det nog ingen större fara.

Man kanske kan få säkrare funktion hos tempgivaren genom att skärma av den (och ev termostathuset) så den inte utsätts för så mycket luftdrag från fläkten. En klassisk lösning är att trä över en kapad olje- eller K-spritflaska.

Åtminstone på bensinmotorer brukar man kunna upptäcka läckande topplockspackning genom att "sniffa" med en avgasanalysator i kylaren/expansionskärlet och se om den gör utslag för HC. Om det fungerar på dieslar vet jag inte. Det brukar vara svårt att lukta sig till det eftersom de flesta människor har svårt att avgöra säkert om det är halvförbrända avgaser eller varm glykol som luktar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011