Ok
Temperaturgivaren sitter högst upp i systemet, i toppen ungefär, eller rättare sagt i termostathuset tror jag, så är det för lite vatten så visar den inte riktigt rätt. Det här hände efter bara några minuters körning, förmodligen hade slangen lossnat innan start, eller strax efter. Det var en slang mellan blocket och en yttre motorvärmare.
Vid kolvnyp blir det väl lite repor i foder och kolv? eller kan det klara sig helt utan spår av detta? Kan de vara så ytliga att de slits bort snart isåfall? Kan kolvringarna skadas utan att man ser skador i fodret? Jag menar om man lyfter av toppen och kollar, och det ser bra ut, kan det ändå va skador på kolvringarna?
Ska kolla vevhusventilationen.. den sitter så till att man ser den inte i normala fall så jag har inte riktigt koll på hur det brukar vara i normala fall. ( instängd med en bukplåt, det är en skogsmaskin) Men jag har en traktor som blåser på ganska bra i vevhusventilationen, kollade upp det på en verkstad, dom sa att det ibland kunde va ganska mycket ventilation utan att det va nåt fel, vi gjorde kompressionsprov och en av sex cylindrar hade lite lägre än de andra, men inte så att det var värt att göra nåt åt det tyckte de.
Men på den nu aktuella motorn, om jag gör kompressionsprov och det är ok, då är det ingen fara eller?
Den här maskinen är gammal, från 1971, köpt begagnad för några år sen, men jag tror motorn är bytt nån gång, för den har annan färg en resten.. Men hursomhelst så är det lite andra smågrejer med motorn sen tidigare, den den ryker lite svart vid högt varv och den "bluddrar" eller hur man ska beskriva det. Kan det va idé att kolla spridarna? Luftfiltret är nytt.
Vid vägkörning har den en tendens att kunna kasta ur sig vatten ur kylarlocket också, möjligen för att fläkten är riktad framǻt, för att inte blåsa värme och läckande avgaser mot hytten, men maxfarten är ca 25 km/h så kan det göra så mycket? Jag menar att fartvinden skulle hindra fläkten från att blåsa genom kylet?
Har funderat lite på om det skulle kunna vara nån läcka i topplockspackningen som gör att kompression läcker ut i kylarvattnet och ger tryck i systemet? Har hört att det ska kännas på lukten i kylet.. men har inte känt nåt speciellt..
Skruvade även loss avgasgrenröret en gång och kollade om det kom ut några vattendroppar där vid start efter att den stått ett tag, men inget vatten där.