Har haft en del problem med min Smart. Det visade sig att jag hade en läckande vattenpump, vilket på en Smart kan ta sig uttrycket att det kommer in ny luft i systemet varje gång bilen svalnar. Pga detta blev det några ggr som bilen kokade eller iaf kördes med för hög temp på kylvätskan. Oljan var naturligtvis under min-strcket också utan att jag visste om det, vilket nog bidrog till att oljan blev rätt het och jag fick varning för lågt oljetryck. Jag fyllde på olja och fick efter det klart för mig att vattenpumpen läckte.
Nu till problemet: Det var bara det att i samband med att oljetrycket var lågt (enbart på tomgång), så började bilen få förhöjd tomgång. Inte fel när man har ont om olja. Men, inte bara tomgången började bete sig underligt, snart så började E-gasen (jag kan alltså inte påverka spjällets öppning på något sätt utom via gaspedalen/ECU) vandra och inte riktigt hinna dra ned varvet under växlingar och det blev senare även en stor pendlande tomgång, kanske mellan 1000 och 2000 rpm. Ibland kan det även hända att gasen "hänger" sig på 2000 rpm eller så, men om man då gasar till eller kör iväg på växel så brukar den lugna ner sig. Man känner även att den inte drar av helt när man kör, det är dålig motorbroms. Jag har lyssnat o tittat efter tjuvluftläckage men inget upptäckt. Felet uppträder både med varm o kall motor.
Någon som har ngn ide' om vad detta kan bero på? I övrigt verkar motorn gå som vanligt, drar bra.
_________________ http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.
|