Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-02-03 11:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilt ... 815401.svd

Citat:
...inför Audi cylinderavstängning, en teknik som innebär att bensinmotorn blir snålare utan att tappa effekt. Tekniken, som tidigare bland annat använts av BMW, Mercedes, Cadillac och Chrysler i deras stora motorer kommer också i Volkswagens nya överladdade 1,4-motorer, som är samma motor som i Audi A1 Sportback.

Audi har tidigare introducerat cylinderavstängningen på sina stora sex- och åttacylindriga motorer som sitter i Audi A8, men nu landar tekniken också i små turboladdade bensinmotorer.

Cylinderavstängningen, som Audi kallar cylinder-on-demand (cod), fungerar i princip så att när motorns belastning minskar efter belastning, till exempel en acceleration, frikopplas två cylindrar genom att kamaxeln till de två mellersta cylindrarna förskjuts ett par millimeter med hjälp av en elektromagnet samtidigt som insprutningen till de cylindrarna stängs av. När man behöver mer kraft ur motorn kopplas de vilande cylindrarna helt omärkligt in och man har tillgång till alla hästarna igen.

Med bara två cylindrar minskar bränsleförbrukningen och stannar kring 4,7 liter per 100 km, har ett vridmoment på hela 250 Newtonmeter och släpper 109 gram koldioxid per kilometer. Det är inte illa med tanke på att motorn ger 140 hästkrafter.

Även Audis lilla 1,2-litersmotor på 86 hästar, som vi hade möjlighet att prova i Sportbackkarossen visade sig vara en överraskning. Tillräckligt snabb för de flestas behov, miljöklassad och billigast (nåja, 165000 kronor) i Audi A1 Sportbackfamiljen. Med 1,4-litersmotorn med cod-teknik får man lägga till 14000 kronor utöver samma modell med vanlig TFSI-motor med 122-hästarsmotor.

Andelen dieselbilar har bara på ett år ökat ordentligt i den svenska försäljningsstatistiken och skälet är förstås den lägre bränsleförbrukningen. Men med ny teknik, som Volkswagenkoncernes cylinderavstängning, Fiats Twin-airteknik och förbättrad turbo kommer bensinmotorerna tillbaka, snålare, renare, tystare och betydligt roligare att köra.


Det stämmer naturligtvis inte att vridmomentet är 250Nm med två cylindrar avstängda men dessa små effektiva motorer brorde bli riktig bra med E85...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011