Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-03-01 22:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
En av mina vänner äger en Golf -97, sedan ett par veckor tillbaka och har nu upptäckt något som inte stämmer.
Tomgången rusar när motorn startas då den är relativt varm. Kallstartas den så verkar inte felet uppträda.
Varvtalet når upp emot 2-2500, och då måste han trycka ner gasen lite, och då kan han få varvtalet att sakta vandra neråt, efter några försök så når han normalt tomgångsvarvtal.
Jag har just nu ingen info kring vilken motor han har, men det kan jag ta reda på.
Jag vet inte om det kan vara en motordriven tomgångsventil som spökar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-02 11:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det är den vanliga 1,8 l 66 kW motorn med Mono-Motronic så är det ett mycket välkänt problem.
Den vanligaste orsaken är dålig kontakt i strömbrytaren som känner av om tomgångsmotorns tryckstång ligger an mot gasspjällarmen. Men det kan också vara frågan om något som kärvar mekaniskt i tomgångsmotorn. Den går att plocka isär för att felsöka, men det är inte helt lätt. En massa små plasthakar som man måste lätta på samtidigt för att få loss locket.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-04 00:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En kompis till mig hade liknade problem med sin Pasaat 1.8 centralinsprutning, han hälsar:

Citat:
Det stämmer bra på svaret som är redan där. Med andra ord:
1- Potentionmetaren kan vara lite smutsig. Den kan man rengöra oavsett om det är den som är problemet/huvud-problemet. Det tar fem minuter.
2- Tomgångsmotor kan ha blivit trasig. Detta är mer sannolik som orsaken till problemet. En hel del av Golf och passat och även franska bilar har sådana tomgångsmotorer. Jag hittade en sådan på en självplock demontering för hundra kronor.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-05 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kom ihåg att tomgångsmotorn är olika beroende på om bilen har Mono-Jetronic (fram till ungefär 1993) eller Mono-Motronic (ungefär 1994 och framåt). Skillnaden är att det gamla Mono-Jetronic -systemet använder gasspjällpotentiometern för att känna av tomgångsmotorns läge, medan Mono-Motronic har en pulsräknande hallgivare inbyggd i tomgångsmotorn för detta ändamål.
Mono-Motronic borde alltså rimligtvis inte kunna få rusande tomgång pga problem med gasspjällpotentiometern.
Tomgångsmotorerna ser i stort sett likadana ut till båda systemen men jag har för mig att kontaktdonet är annorlunda, den nyare har en eller ett par pinnar extra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011