Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: OBD2 koder
InläggPostat: tis 12-03-27 11:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
P1967 Trustful check engine speed
och
P1971 Fail-safe control monitoring.
Igår kallstartade jag utan värmare, ca 5 grader. Använde kallstartsfunktionen på bioadaptern, 190% extra. Motorn gick knappt ca 500 varv. Gasen. i botten höjde rpm till kanske 1500 varv. Givetvis gick CE lampan igång, jag stängde av och startade utan kallstart, och motorn gick som vanligt. Läste felkoder idag och hittade de ovanstående.

Några kommentarer? Hoppas det var en engångsgrej, jag kör samma sväng ikväll, då får vi se...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: fre 12-03-30 06:48 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Kört 20 mil sedan i tisdags, inga nya problem. Avskriver ärendet som "en dålig dag på jobbet" :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: tor 12-04-05 10:59 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Olika OBD-program hittar olika saker.
P1971 Fail-safe control monitoring, finns fortfarande kvar i ett av mina OBD2 läsarprogram. Går inte att nollställa/ radera.
Har någon ett tips på ett ricktigt kraftfullt radera felkoder program.

Snart dags för det årliga besöket hos bilprovningen, undrar om koden är ok att ha trots att CE lampan är släckt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: tor 12-04-05 15:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det kan inte vara fråga om en kod som inte ska gå att radera, men som efter en tids felfri körning raderas av sig självt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: tor 12-04-05 19:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
finns det sådana? i så fall har jag kört ca 30 mil utan att den har försvunnit. Får tuffa på en bit till och se om det hjälper.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: tor 12-04-05 19:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ofta är det inte körsträckan utan antalet körcykler som börjar med kallstart som räknas för att avgöra när en felkod ska raderas av sig själv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: tor 12-04-05 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Ofta är det inte körsträckan utan antalet körcykler som börjar med kallstart som räknas för att avgöra när en felkod ska raderas av sig själv.


Precis. Kallas "drivnings" eller liknande.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: tor 12-04-05 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Man kan ju surfa lite på felet:
http://www.scribd.com/dsantos_55/d/5893 ... SIS-SYSTEM
Citat:
P1971*Fail-safe control monitoringAbnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECUONP1972Inquiry/response errorAbnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECU

P1973RAM test for all areaAbnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECU

P1974Cyclic RAM test (engine)Abnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECU

P1975Cyclic RAM test (gear),engine-ECU or engine-A-M/T-ECUAbnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECU

P1976Cyclic RAM test (clutch),engine-ECU or engine-A-M/T-ECUAbnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECU

P1977Communication errorAbnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECU

P2122*Accelerator pedal position sensor(main) circuit low inputOpen circuit or short-circuit insensor-related circuitsONP2123*Accelerator pedal position sensor(main) circuit high inputOpen circuit in sensor-relatedcircuitsONP2127*Accelerator pedal position sensor(sub) circuit low inputOpen circuit or short-circuit insensor-related circuitsONP2128Accelerator pedal position sensor(sub) circuit high inputOpen circuit in sensor-relatedcircuitsONP2138*Accelerator pedal position sensor(main and sub) range/performanceproblemAbnormal sensor outputONU1073Bus offAbnormality in CAN bus line

U1102ABS-ECU <Vehicle without ASC>or ABS/ASC-ECU <Vehicle withASC> time-outAbnormality in CAN bus line

U1106Electric power steering-ECUtime-outAbnormality in CAN bus line

U1108Combination meter time-outAbnormality in CAN bus lineONU1109ETACS time-outAbnormality in CAN bus line

U1110A/C-ECU time-outAbnormality in CAN bus line

U1112SRS time-outAbnormality in CAN bus line
−−
engine-ECU or engine-A-M/T-ECUAbnormality in engine-ECU orengine-A-M/T-ECUON
Code No.Diagnosis itemMain diagnosis contentsEnginewarning lamp


DIAGNOSIS SYSTEM
MULTIPOINT FUEL INJECTION (MPI)
13A-49
NOTE: When the first time a malfunction is detected, the engine-ECU or engine-A-M/T-ECU does not store a fault code. However, if the same malfunction is again detected the next time the engine is operated, a fault code is stored. For systems or components marked with "*" to be diagnosed, when the first time a malfunction is detected, a fault code is stored and the engine warning lamp is illuminated


Vilken bil gäller detta, har du studerat ngn form av verkstadshandbok för den?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: fre 12-04-06 15:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Gäller min colt 04. Jag har surfar runt lite och hittat vad koden betyder, inte hur den släcks.
Kollar din pdf-länk verkar intressant, väntar dock till jag har en dator att surfa på.
Edit: Var kanske dumt att nollställa felkoderna igen då, antar att bilen börjar om från 0 klarade körningar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: fre 12-04-13 06:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Efter lite surfande har jag konstaterat att det var dumt att nollställa igen. Verkar som att "pending" fel ligger kvar normalt, 40 körcykler innan de försvinner. Detta förutsätter att felet inte kommer tillbaka innan de 40 cyklerna är körda. Då blir det ett reellt fel och CE lampan tänds.
38 cykler kvar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: mån 12-05-07 11:31 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Nu har den berömda tummen kommit ur, och jag har kollat felkoderna på bilen igen. Inga kvar! Den (P1971) har nollat sig själv. Skönt med forumdeltagare som har rätt! Tack alla!

Nu skall bilen in på besiktning, tänkte testa dekra, och köra med adapter monterad och e85 i tanken. Har alltid monterat bort och tankat bensin innan. Hoppas de inte har åsikter om synliga "piggybacks".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: ons 12-05-09 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant, jag nu har vi äntligen fått konkurrens i stan! Ser fram emot en rapport!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: mån 12-05-28 15:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Bilen gick igenom utan skriftlig anmärkning. 1.00 i lambda 0.0 i hc, vid 2500 varv. Inga felkoder kvar. e85 i tanken, bioadapter synligt monterad. Han läste på lådan, men sa inget.

Muntlig anmärkning på att bilen inte går tillbaka till rakt fram efter sväng. Han trodde fjäderbenslagret(?) var slut. Är det någon som har koll på sånt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: mån 12-05-28 19:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Speciell järnkoll har jag inte, men jag har ägt en bil med slitna fjäderbenslagringar. Det knackar och dunkar när det är ojämn vägbana.
Nu var detta en 60-talsbil, Peugeot 404 (på 70-talet) så det kanske inte är jämförbara förhållanden dagens bilar, men jag drog ut på åtgärden med renovering. Då såg "bilen själv" till så jag blev tvingad att agera. Hela lagringen släppte och fjädern tryckte ut hela benet. :mrgreen:
Jag körde sakta för vägen var dålig så det hände inget med mig. Men det blev bärgning från platsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD2 koder
InläggPostat: tis 12-05-29 08:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
gt-i skrev:
Muntlig anmärkning på att bilen inte går tillbaka till rakt fram efter sväng. Han trodde fjäderbenslagret(?) var slut. Är det någon som har koll på sånt?


viewtopic.php?f=7&t=6314

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011