Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
Jag tycker Jura visar på en ganska tråkig debattstil.
Förlåt så mycke för att jag inte håller med dig, när du sprider osanningar om yrkestrafiken, har ingenting med miljö att göra, du vet bara inte vad du talar om
Vi skickar redan lösflak med tåg idag detta sparar åkeriet pengar på, varför jo för ska vi transportera detta själva på långtradare genom Sverige, så binder vi upp både lastbilar + chaufförer = dyra omkostnader som vi kan utnyttja där dom bäst behövs.
Sen är det så här att Sverige är ett u- land om man ser till järnvägen, allt gods går ej att skicka med järnväg.
Dom största HYCKLARNA är bilburna miljöivrare, så är det,, behöver du inte bilen pga ett handikapp eller för att det är nödvändigt för att viktiga samhällsfunktioner som polis ambulans akutläkare mm ska fungera, så finns det inget försvar att äga en bil..Plockar vi bort dessa bekväma rumptransportörer kommer vi samtidigt att minska den i dina ögon onödiga lastbilstrafiken..Lastbilarna rullar för att det finns gods att transportera = glödlamporna på din bil, dina kalsonger, maten, krukväxterna, tandborsten, fredagsmyset och alkoholhaltiga drycker mm
När du lämnar din bil på verkstaden för byte av vattenpumpen kommer den levererad med lastbil ca 1 kg från skruvat.se
Tar du bort godset tar du bort lastbilen, det är inte svårare än så, och du kan väl gå i bräschen och skrota din bil mot ett bilfritt utopia.
Det handlar knappast om att du ska hålla med alla här, men kanske visa lite vanlig normal hövlighet eller vad man ska kalla det.
Dvs, bara för att någon inte jobbar på ditt åkeri, så betyder inte det att du är den enda som vet något, eller ens kan komma med relevanta åsikter.
Jag kan upplysa dig om att jag själv jobbar med fordonsutveckling, och sedan flera år på den tunga sidan åt en av tillverkarna... Jag läser även åkeribranchens tidningar och hänger med eftersom det är nödvändigt för mitt nuvarande uppdrag.
Jag är alltså ingen kverulant som hatar lastbilar.
Vad för osanningar sprider jag menar du?
Att man kan ändra logistiken?
Att justintime är dåligt för både miljö och ekonomin hos flera aktörer i kedjan?
Att man faktiskt kan tänka annorlunda och inte hämta en pall med prylar på vare ställe (eller ett enda paket), utan samla ihop godsmängder på ett mer effektivt sätt om man bara har incitament för det?
Om jag nu till äventyrs skulle lämna in min bil på en verkstad vill jag faktiskt ha valet att få vattenpumpen från ett lokalt lager i stan, dit pumparna har kommit med fulla lastbilar, inte att nödvändigtvis få den framkörd i ensamt majestät i en hel lastbil.
Menar du att pga detta så fattar jag ingenting?
Jag tycker det mer ser ut som att du har svårt att se utanför lådan om jag ska vara ärlig.
Att din lastbil är nödvändig för samhället är det ingen som har ifrågasatt, men kanske vi kan få ha synpunkter på hur den är det?
Att järnvägen i Sverige är ett skämt har jag heller aldrig ifrågasatt, men det nuvarande systemet för styckegods är också ett rent skämt som jag ser det.
Bara för att du sitter i det så betyder det inte att det är utan brister, något som jag har försökt visa, tydligen inte utan att reta upp dig eftersom allt som kan tolkas som negativt mot ditt levebröd tydligen får dig att se rött.
Jag kan se många problem kring onödig personbilstrafik också men dina kommentarer handikappade och bilister är ju bara löjliga.