Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-05-06 14:03 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Baggis skrev:
Jura Lindkvist skrev:
En bil däremot är ingenting annat än en bekväm rumptransportör hur du än vänder och vrider på det.

Så du menar på fullt allvar att alla de människor som bor där allmänna kommunikationsmedel i praktiken inte är användbara för att få livet att gå ihop egentligen inte behöver bil? Jag kunde hålla med dig om det gäller människor i städer med goda allmänna kommunikationer, men att generalisera så hårt som du gör i det fallet kan jag inte förstå.

Du är rolig du :lol:

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-06 20:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
Jag tycker Jura visar på en ganska tråkig debattstil.

Förlåt så mycke för att jag inte håller med dig, när du sprider osanningar om yrkestrafiken, har ingenting med miljö att göra, du vet bara inte vad du talar om :wink:
Vi skickar redan lösflak med tåg idag detta sparar åkeriet pengar på, varför jo för ska vi transportera detta själva på långtradare genom Sverige, så binder vi upp både lastbilar + chaufförer = dyra omkostnader som vi kan utnyttja där dom bäst behövs.
Sen är det så här att Sverige är ett u- land om man ser till järnvägen, allt gods går ej att skicka med järnväg.
Dom största HYCKLARNA är bilburna miljöivrare, så är det,, behöver du inte bilen pga ett handikapp eller för att det är nödvändigt för att viktiga samhällsfunktioner som polis ambulans akutläkare mm ska fungera, så finns det inget försvar att äga en bil..Plockar vi bort dessa bekväma rumptransportörer kommer vi samtidigt att minska den i dina ögon onödiga lastbilstrafiken..Lastbilarna rullar för att det finns gods att transportera = glödlamporna på din bil, dina kalsonger, maten, krukväxterna, tandborsten, fredagsmyset och alkoholhaltiga drycker mm
När du lämnar din bil på verkstaden för byte av vattenpumpen kommer den levererad med lastbil ca 1 kg från skruvat.se
Tar du bort godset tar du bort lastbilen, det är inte svårare än så, och du kan väl gå i bräschen och skrota din bil mot ett bilfritt utopia. :)


Det handlar knappast om att du ska hålla med alla här, men kanske visa lite vanlig normal hövlighet eller vad man ska kalla det.
Dvs, bara för att någon inte jobbar på ditt åkeri, så betyder inte det att du är den enda som vet något, eller ens kan komma med relevanta åsikter.
Jag kan upplysa dig om att jag själv jobbar med fordonsutveckling, och sedan flera år på den tunga sidan åt en av tillverkarna... Jag läser även åkeribranchens tidningar och hänger med eftersom det är nödvändigt för mitt nuvarande uppdrag.
Jag är alltså ingen kverulant som hatar lastbilar.
Vad för osanningar sprider jag menar du?
Att man kan ändra logistiken?
Att justintime är dåligt för både miljö och ekonomin hos flera aktörer i kedjan?
Att man faktiskt kan tänka annorlunda och inte hämta en pall med prylar på vare ställe (eller ett enda paket), utan samla ihop godsmängder på ett mer effektivt sätt om man bara har incitament för det?
Om jag nu till äventyrs skulle lämna in min bil på en verkstad vill jag faktiskt ha valet att få vattenpumpen från ett lokalt lager i stan, dit pumparna har kommit med fulla lastbilar, inte att nödvändigtvis få den framkörd i ensamt majestät i en hel lastbil.
Menar du att pga detta så fattar jag ingenting?

Jag tycker det mer ser ut som att du har svårt att se utanför lådan om jag ska vara ärlig.
Att din lastbil är nödvändig för samhället är det ingen som har ifrågasatt, men kanske vi kan få ha synpunkter på hur den är det?
Att järnvägen i Sverige är ett skämt har jag heller aldrig ifrågasatt, men det nuvarande systemet för styckegods är också ett rent skämt som jag ser det.
Bara för att du sitter i det så betyder det inte att det är utan brister, något som jag har försökt visa, tydligen inte utan att reta upp dig eftersom allt som kan tolkas som negativt mot ditt levebröd tydligen får dig att se rött.
Jag kan se många problem kring onödig personbilstrafik också men dina kommentarer handikappade och bilister är ju bara löjliga.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: mån 12-05-07 15:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
På tal om hur bra och hållbara våra nuvarande lösningar är för transporter och annan användning av jordens resurser finns nu en ny rapport om hur världen kommer att se ut om 40 år. Se viewtopic.php?f=47&t=6440

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: mån 12-05-07 15:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
På tal om hur bra och hållbara våra nuvarande lösningar är för transporter och annan användning av jordens resurser finns nu en ny rapport om hur världen kommer att se ut om 40 år. Se http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=47


Den valda tråden finns inte.
:?:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: mån 12-05-07 16:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
A ursäkta det var denna: viewtopic.php?f=47&t=6440 fixat nu.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-16 13:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jura Lindkvist skrev:
matsuda skrev:
Lastbilstrafiken står för 62 procent av allt vägslitage samtidigt som den inte står för sina egna kostnader, utan skickar fakturan till andra vägskattebetalare. Ett enkelt sätt att minska partikelhalten är att se till att de som nyttjar vägen står för kostnaderna själva i proportion till användningen av vägen. De riktigt värsta lastbilarna åker visserligen i tätorten, men jagar man dubbdäck silar man mygg och sväljer kameler...

Och vem betalar en ökad kostnad för yrkestrafiken tror du? Yrkestrafiken kör odubbat.
Landets yrkestrafik arbetar åt oss för att mat kläder byggvaror elekronik blommor likkistor foder etanol diesel =allt till affärer och företag samt allt som privata hushåll beställer över internet postorder m.m ska komma fram. Många åkerier kör redan idag på vinst och förlust..
Om vi ökar yrkestrafikens kostnader ytterligare, vem tror du det är som i slutändan betalar? Det är du konsument!
Precis. Om kostnaden istället internaliseras i priset handlar jag rationellt och köper de varor som kostar mig mindre. I det fallet blir närproducerade varor, i de det är resurssnålare att framställa dem lokalt/närmre, plötsligt konkurrenskraftiga. Bra för miljön, och jag slipper göra meningslösa transporter artificiellt billiga när jag inte är intresserad av det.


Senast redigerad av matsuda ons 12-05-16 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-16 13:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jura Lindkvist skrev:
En långtradare är dyr i inköp, och måste bära sina egna kostnader på vägen.
Dumheter. Det är ju det som trådstarten handlar om. Kostnaderna externaliseras.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: ons 12-05-16 14:34 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tycker åckså att vissa behöver vara mer ödmjuk i sin omvärldsbild....

att lastbilar finns i så stor utsträckning idag beror på ett komplicerat samband med vårt konsumtionssamhälle....
vi ska snabbt konsumera och då måste vi få varorna billigt snabbt transporterade från tillverkarna och för det duger bara lastbil.
att skicka pallvis med tåg går inte för innan hela pallen är såld är varan så gammal att ingen vill ha den eller så är den för dyr iom att
lagerhållaren får för dyra lagerkostnader...
och tågen går alldeles för glest för att man ska kunna beställa samma vara tio ggr per dag.

biltrafik i sig har väl inget med lastbilar att göra men är på samma sätt en del i vårt konsumtionssamhälle och bekvämlighetssamhälle åckså för den delen..
vi vill inte åka kollektivt och handla, vi vill lasta in kassarna i skuffen på bilen och köra dem fram till dörren...
om vi sparar ngn timme på att köra bil till jobbet så gör vi det, för att ha tid med annat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-17 10:27 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
karlmb skrev:
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
Jag tycker Jura visar på en ganska tråkig debattstil.

Förlåt så mycke för att jag inte håller med dig, när du sprider osanningar om yrkestrafiken, har ingenting med miljö att göra, du vet bara inte vad du talar om :wink:
Vi skickar redan lösflak med tåg idag detta sparar åkeriet pengar på, varför jo för ska vi transportera detta själva på långtradare genom Sverige, så binder vi upp både lastbilar + chaufförer = dyra omkostnader som vi kan utnyttja där dom bäst behövs.
Sen är det så här att Sverige är ett u- land om man ser till järnvägen, allt gods går ej att skicka med järnväg.
Dom största HYCKLARNA är bilburna miljöivrare, så är det,, behöver du inte bilen pga ett handikapp eller för att det är nödvändigt för att viktiga samhällsfunktioner som polis ambulans akutläkare mm ska fungera, så finns det inget försvar att äga en bil..Plockar vi bort dessa bekväma rumptransportörer kommer vi samtidigt att minska den i dina ögon onödiga lastbilstrafiken..Lastbilarna rullar för att det finns gods att transportera = glödlamporna på din bil, dina kalsonger, maten, krukväxterna, tandborsten, fredagsmyset och alkoholhaltiga drycker mm
När du lämnar din bil på verkstaden för byte av vattenpumpen kommer den levererad med lastbil ca 1 kg från skruvat.se
Tar du bort godset tar du bort lastbilen, det är inte svårare än så, och du kan väl gå i bräschen och skrota din bil mot ett bilfritt utopia. :)


Citat:
Det handlar knappast om att du ska hålla med alla här, men kanske visa lite vanlig normal hövlighet eller vad man ska kalla det.
Dvs, bara för att någon inte jobbar på ditt åkeri, så betyder inte det att du är den enda som vet något, eller ens kan komma med relevanta åsikter.


Vad? hövlighet, vet du vad det betyder du som besvarar inlägg med - Den sista idioten är ännu inte född. :evil:

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: tor 12-05-17 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Visst får man fatta att allting inte kan finnas i lager i varje håla i hela säg Europa.
Det skulle binda alldeles för mkt kapital och som Svante påpekar i vissa fall innebära ren waste om varorna blir gamla/ omoderna.

Vi kan ta en platt-TV som ett exempel.
De har begränsad "färsktid", binder mkt kapital och måste distribueras relativt snabbt utan för många lagringsplatser.
Ändå finns det mycket man fundera över.
Jag känner en som köpte en TV på internet från en kedja som har ett centrallager i Kalmar.
Han bor här på västkusten.
Internetpriset var typ 1000 kr lägre än om han gått in i en av kedjans affärer i närheten.
Kedjan erbjuder dock att man hämtar TVn i en av dessa affärer som alternativ till att få den skickad separat ända hem till dörren. (Samma totalpris och i princip samma lev-tid)
Kedjan skickar naturligtvis massor av paket från centrallagret till varje butik med egna transporter.
Dock inte varje dag och inte med halvfulla bilar.
I varje fall borde bilarna gå mer fullastade ut till kedjans butiker än de bilar som kommer från DHL o liknande och hämtar typ 7 försändelser varje dag.

Nu är en 42tums platt-TV en pryl som inte är helt trivial att frakta i en vanlig personlbil så kompisen valde att få TVn ända hem till dörren. Hade det dock varit fråga om en kamera hade han glatt hämtat ut den i en av kedjans butiker i närheten.
Jag vill hävda att antalet km ngn lastbil/skåpbil i kedjan var tvungen att gå med luft i lastutrymmet blev betydligt större nu när han valde att få TVn ända hem, men i hans fall var det kanske en nödvändighet.
Oavsett vilket så gjorde han iaf ett bättre val än om han köpt TVn i tyskland via e-bay, då vissa säljare där ofta saknar en enda pryl i sitt lager, och först beställer hem dem, för att sedan skicka dem en o en ut i Europa.

Det är denna typ av val som jag menar måste tydliggöras, och sättas ett miljömässigt riktigt pris på.
Detta gäller inte bara enskilda konsumenter, utan i hög grad upphandlare av logistiktjänster t.ex. på en fabrik som bygger lastbilar och inte beställer mer än en pall av bildelar, när det kunde gått att köpa 10.
(I många fall binds inget extra kapital ändå eftersom tillverkaren av innehållet i pallen ändå kör upp en större batch än en pall, både av rationalitetsskäl och som extra säkerhet och flexibilitet, kunden får ju ändå betala i slutändan...)
Men vi vet ju alla att sådant här inte har något intresse hos inköpare och ekonomer, eller hur?

Och det enda språk dessa cyniker från Handels förstår är reda pengar.
Så låt oss då sätta rimliga priser på dessa tom-m3-km i lastbilar!

Det har alltså inget att göra med att sätta åt egenföretagare som kämpar med att få sitt åkeri att gå ihop.
Däremot är de en viktig del i det infoflöde som skulle behövas för att kunna optimera och minimera tom-km körning. Enligt vad Jura säger så är det enda som händer i praktiken när det är "för" tomt på flaket, att en åkare tvingas vänta på last och själv stå för förlusterna.
Det är ju inte rimligt, och istället skulle de som är upphov till det tomma flaket betala.
Det var det jag ville diskutera.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 12-05-17 11:47, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: tor 12-05-17 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Den sista idioten är ännu inte född.

, syftade inte på någon i tråden, utan på dem som utan närmare eftertanke bara läser lasse swärds o co rapporter om problem med etanoltankning och drar slutsatser enbart utifrån det och vad någon fossilist på jobbet säger typ.
Inte är väl du en av dem, Jura?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: tor 12-05-17 11:42 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Nu är det inte så att DHL endast kör med en bil lastad med tre lådor till enbart expert. Lådorna transporteras på en slingbil eller kretsbil som dagligen kör en bestämd linje ungefär som bussen.
Fjärlångtradare samt tradare med lösflak från järnvägen kommer in till terminalen på morgonen där gods lossas och ställs på olika linjeplatser där paketbilar, mindre lastbilar och kretsbilar, som kan vara modell större med släp lastar på godset.
Dessa fordon kör sedan ut gods till privatpersoner och företag längs en förutbestämd daglig linje samt hämtar upp gods längs vägen, allt från mindre paket till pallar och virkesstuvar tex. Gods som tas in till terminalen stuvas in i fjärtradare och lösflak ( som går med järnväg) som även dom har en bestämd körlinje.
Större sändningar som finns lastade på fjärlastbilarna körs ut av sk lotsar som även hämtar större sändningar under dagen - linjebilar kommer in med gods framåt eftermiddagen som stuvas in i respektive fjärbil, och som framåt kvällen rullar iväg.
Dom större åkerierna som är en förening av flera mindre åkerier behöver aldrig vänta på gods, dom har.. Mindre åkerier typ en - två bils-åkerier kan ha oturen att dom måste vänta på returgods..

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lastbilstrafiken
InläggPostat: tor 12-05-17 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Allt det där vet jag, Jura.
Men, du måste hålla med om att det finns mkt man kan göra för att förbättra situationen ändå?
Just-in time är en sådan parasit som låter andra än slutkunden betala kalaset.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011