Citat:
Varför ska åkerierna straffas för att dom inte får gods enligt dig, förstår inte din logik?
Förbjud istället företag och privatpersoner att sända sina varor med lastbil om dom inte kan fylla ett helt ekipage. Det finns nog många orsaker till varför en lastbil är halvfull.
Det är väl ingen bestraffning mot dem, de gör ju troligen vad de kan med de förutsättningar som finns.
Däremot bör ju som du säger upphandlarna av trafik straffas om de kräver t.ex. dagliga hämtningar av material pga justintime-princip, när det istället hade varit möjligt att vänta till bilen köras helt eller iaf halvfull.
Detta blir ju följden av att införa en km-skatt för den trafik som fyller vägarna och också sliter på dem mest. Trafiken kan minskas om bilarna går fullare, åkarna kan få med mer gods per körning och slipper slita ned bilarna utan last.
Det kan väl också vara värt något att slippa vänta på last i dagar.
Låter man detta slå igenom vid upphandlingar av regelbundna leveranser till t.ex en bilfabrik så kommer ju kostnaden inte att drabba åkaren utan dessa ekonomer hos kunderna som själv inte ens ägnat problemet en tanke så här långt.
Skulle det innebära en dyrare frakt för mig när jag köper något från tyska e-bay så får jag väl ta det, eller iaf borde jag få valet att vänta lite om jag vill spara pengar o miljö, genom att samlasta mer effektivt.
Det är väl åt det här hållet vi måste gå?
Eller ska vi bara fortsätta köra huvet i sanden?
Givetvis ska alla som kör på våra vägar betala, har jag påstått något annat?
Med teknik kan man som du beskriver det ha rätt bra koll på saken gällande utländska bilar, vad är problemet med det?
Transportfrågan är mer komplex än att bara handla om halvtomma bilar vid ett visst företag..Studiebesök på Schenker kanske