Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-05-02 21:51 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
karlmb skrev:
Citat:
Varför ska åkerierna straffas för att dom inte får gods enligt dig, förstår inte din logik?
Förbjud istället företag och privatpersoner att sända sina varor med lastbil om dom inte kan fylla ett helt ekipage. Det finns nog många orsaker till varför en lastbil är halvfull.


Det är väl ingen bestraffning mot dem, de gör ju troligen vad de kan med de förutsättningar som finns.
Däremot bör ju som du säger upphandlarna av trafik straffas om de kräver t.ex. dagliga hämtningar av material pga justintime-princip, när det istället hade varit möjligt att vänta till bilen köras helt eller iaf halvfull.
Detta blir ju följden av att införa en km-skatt för den trafik som fyller vägarna och också sliter på dem mest. Trafiken kan minskas om bilarna går fullare, åkarna kan få med mer gods per körning och slipper slita ned bilarna utan last.
Det kan väl också vara värt något att slippa vänta på last i dagar.
Låter man detta slå igenom vid upphandlingar av regelbundna leveranser till t.ex en bilfabrik så kommer ju kostnaden inte att drabba åkaren utan dessa ekonomer hos kunderna som själv inte ens ägnat problemet en tanke så här långt.
Skulle det innebära en dyrare frakt för mig när jag köper något från tyska e-bay så får jag väl ta det, eller iaf borde jag få valet att vänta lite om jag vill spara pengar o miljö, genom att samlasta mer effektivt.
Det är väl åt det här hållet vi måste gå?
Eller ska vi bara fortsätta köra huvet i sanden?
Givetvis ska alla som kör på våra vägar betala, har jag påstått något annat?
Med teknik kan man som du beskriver det ha rätt bra koll på saken gällande utländska bilar, vad är problemet med det?


Transportfrågan är mer komplex än att bara handla om halvtomma bilar vid ett visst företag..Studiebesök på Schenker kanske :wink:

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-02 22:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du kan ju å andra sidan då upplysa oss okunnniga om var problemen då ligger i att låta tomma lastbilar bli dyrare...
Jag brukar försöka förklara förbränningsproblematik o liknande, inte hänvisa till att jag nog vet bäst för att jag jobbat med det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-03 09:13 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
karlmb skrev:
Du kan ju å andra sidan då upplysa oss okunnniga om var problemen då ligger i att låta tomma lastbilar bli dyrare...
Jag brukar försöka förklara förbränningsproblematik o liknande, inte hänvisa till att jag nog vet bäst för att jag jobbat med det.

Du vet ingenting! Att sitta på sin rumpa och filosofera fram sin egen verklighet om någonting man inte har kunnande om, är inte = kunskap
En pall kolli eller en stuv virke har pris efter vikt kubik eller flakmeter du betalar inte för hela lastbilen som kund. En halvtom lastbil är en minuskostnad för transportören aldrig för kunden. Kunden har ett fast pris enligt ovanstående.
Händer dock ibland att en kund bokar upp och betala för hela ekipaget, vilket händer om det är specialtransporter.
En lastbil måste alltid bära sina egna kostnader. = Drivmedel, underhåll, chaufförs lön + ev vinst till åkeriet, i nämnda ordning..Det sistnämnda är inte alltid en skälvklarhet ens med fullt ekipage..

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-03 10:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
Du kan ju å andra sidan då upplysa oss okunnniga om var problemen då ligger i att låta tomma lastbilar bli dyrare...
Jag brukar försöka förklara förbränningsproblematik o liknande, inte hänvisa till att jag nog vet bäst för att jag jobbat med det.

Du vet ingenting! Att sitta på sin rumpa och filosofera fram sin egen verklighet om någonting man inte har kunnande om, är inte = kunskap
En pall kolli eller en stuv virke har pris efter vikt kubik eller flakmeter du betalar inte för hela lastbilen som kund. En halvtom lastbil är en minuskostnad för transportören aldrig för kunden. Kunden har ett fast pris enligt ovanstående.
Händer dock ibland att en kund bokar upp och betala för hela ekipaget, vilket händer om det är specialtransporter.
En lastbil måste alltid bära sina egna kostnader. = Drivmedel, underhåll, chaufförs lön + ev vinst till åkeriet, i nämnda ordning..Det sistnämnda är inte alltid en skälvklarhet ens med fullt ekipage..


Tack! Det var ju ett ödmjukt svar...
Citat:
En lastbil måste alltid bära sina egna kostnader. = Drivmedel, underhåll, chaufförs lön + ev vinst till åkeriet, i nämnda ordning..Det sistnämnda är inte alltid en skälvklarhet ens med fullt ekipage..

Jaså, det hade jag ingen aaaning om!
Du tycks samtidigt helt övertygad om att den rådande ordningen där man bara betalar ett fast pris per m3, ton eller liknande, oavsett konsekvenserna, är någon slags naturlag som det bara är korkat att ifrågasätta.
Om hela branschen tänker som du är det inte konstigt att vi är där vi är..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-03 16:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Visst blir det konsumenterna i slutändan som betalar. Vad är problemet med det?

Inget problem alls, då konsumerar konsumenterna mindre och vi sparar transporter.

J.K Nilsson


Eller så köper konsumenterna av dem som löser transporterna billigast, vilket isåfall skulle bli med minimalt antal transport-km


Hallå, det är så det fungerar idag. Ni kanske har missat det men vi är medlemmar i EU.. Dom större bolagen lägger ut transporter på anbud. Den som accepterar minimum betalt, får körningen..Och det är kunden som avgör priset, dvs som väljer om man vill betala vad fraktbolaget vill ha. - Eller om man vänder sig till ett mindre och billigare fraktbolag som kanske inte kan erbjuda samma service som dom stora.. En långtradare är dyr i inköp, och måste bära sina egna kostnader på vägen.
I Skåne löser mindre åkerier lågt betalde transporter genom att sparka dom Svenska chaufförerna och ersätta dessa med trafikfarliga Bulgarer och Albaner som jobbar för kaffepengar..


Nej det fungerar inte så idag (att konsumenterna automatiskt väljer bort slösaktiga transporter med halvfulla biilar).
Med en km-skatt som stod i relation till den miljöbelastning som uppstår, skulle däremot vägslitage beskattas mer rättvist.
Den skulle givetvis gälla även utländska ekipage.
Det är inga konstigheter, förekommer i flera EU-länder.


Varför ska åkerierna straffas för att dom inte får gods enligt dig, förstår inte din logik?
Förbjud istället företag och privatpersoner att sända sina varor med lastbil om dom inte kan fylla ett helt ekipage. Det finns nog många orsaker till varför en lastbil är halvfull.

Utländska åkerier kör på svenska vägar gratis, visst, så är det.. Har själv skört åt ett norskt Åkeri Mellan Bergen och Alta och där stora delar av transporten gick genom Sverige. Den enda avgift vi betalade var några hundra till veterinären vid tullen.
I tyskland måste utländska tradare ha en dosa som registrerar mot gps kontrollpunkter som finns längs Autobahn. Före EU inträdet var man tvungen att registrera sig på någon av dom transportspeditioner son fanns vid gränsen. Man fick ett papper med stämpel till godsmottagaren samt till det dom företag där man skulle lasta, avvek man från den angivna turen blev det dryga böter vid tullen, där även färdskrivarblad kontrollerades.
Österrike som var rena Sovjetstaten att passera före EU införde motorvägsavgift för samtliga vid inträdet till EU.
Sverige är ett avlångt land, och det finns idag inget alternativ till lastbilstransporterna, alternativet är att avfolka Sverige norr om Uppsala och göra nationalpark allt. Och tvinga alla att bo vid en järnväg!


Tydligen har COOP tvingat sina kunder att bo nära järnvägen ser man på bilden här.
http://www.greencargo.com/Global/Pressr ... s_stor.jpg
Trafikverket gillar stora lastbilar kan man läsa här.
http://www.ecoprofile.se/thread-2001--M ... erige.html
Trafikverket investerar 17 miljarder kronor under åren 2004-2015 på "bärighet". Det betyder att man förstärker vägarna så att man kan köra med riktigt stora lastbilar som väger 60 ton. Det är dubbelt så tungt som lastbilarna i USA. De stora lastbilarna sliter hårt på vägarna, så till detta kommer 2-3 miljarder om året för underhåll.
När jag själv körde godståg med +40 st semitrailers bakom ett lok, förvånades jag över de trailers som kom körande på landsvägen som gick parallellt med järnvägen med så många chaufförer för att utföra samma nyttiga arbete som jag klarade ensam. Skillnadeden var väl bara att på järnvägen får du betala till staten för vart ton som du fraktar till skillnad från landsvägen där skattebetalarna ensamt står för allt underhåll, förstärkning av vägar, och inte minst få i oss alla utsläppen från dessa diesellasbilar som behövs för att få hem flaskvattnet från Frankrike tex.
http://www.ojs.nu/Bilder/2008-06-14_Bjo ... 50105r.jpg
60 ton totalvikt som riktigt stora lasbilar med släp väger, klarar järnvägsvagnen på bara två axlar som jämförelse.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-03 16:24 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
PRIUS skrev:
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Visst blir det konsumenterna i slutändan som betalar. Vad är problemet med det?

Inget problem alls, då konsumerar konsumenterna mindre och vi sparar transporter.

J.K Nilsson


Eller så köper konsumenterna av dem som löser transporterna billigast, vilket isåfall skulle bli med minimalt antal transport-km


Hallå, det är så det fungerar idag. Ni kanske har missat det men vi är medlemmar i EU.. Dom större bolagen lägger ut transporter på anbud. Den som accepterar minimum betalt, får körningen..Och det är kunden som avgör priset, dvs som väljer om man vill betala vad fraktbolaget vill ha. - Eller om man vänder sig till ett mindre och billigare fraktbolag som kanske inte kan erbjuda samma service som dom stora.. En långtradare är dyr i inköp, och måste bära sina egna kostnader på vägen.
I Skåne löser mindre åkerier lågt betalde transporter genom att sparka dom Svenska chaufförerna och ersätta dessa med trafikfarliga Bulgarer och Albaner som jobbar för kaffepengar..


Nej det fungerar inte så idag (att konsumenterna automatiskt väljer bort slösaktiga transporter med halvfulla biilar).
Med en km-skatt som stod i relation till den miljöbelastning som uppstår, skulle däremot vägslitage beskattas mer rättvist.
Den skulle givetvis gälla även utländska ekipage.
Det är inga konstigheter, förekommer i flera EU-länder.


Varför ska åkerierna straffas för att dom inte får gods enligt dig, förstår inte din logik?
Förbjud istället företag och privatpersoner att sända sina varor med lastbil om dom inte kan fylla ett helt ekipage. Det finns nog många orsaker till varför en lastbil är halvfull.

Utländska åkerier kör på svenska vägar gratis, visst, så är det.. Har själv skört åt ett norskt Åkeri Mellan Bergen och Alta och där stora delar av transporten gick genom Sverige. Den enda avgift vi betalade var några hundra till veterinären vid tullen.
I tyskland måste utländska tradare ha en dosa som registrerar mot gps kontrollpunkter som finns längs Autobahn. Före EU inträdet var man tvungen att registrera sig på någon av dom transportspeditioner son fanns vid gränsen. Man fick ett papper med stämpel till godsmottagaren samt till det dom företag där man skulle lasta, avvek man från den angivna turen blev det dryga böter vid tullen, där även färdskrivarblad kontrollerades.
Österrike som var rena Sovjetstaten att passera före EU införde motorvägsavgift för samtliga vid inträdet till EU.
Sverige är ett avlångt land, och det finns idag inget alternativ till lastbilstransporterna, alternativet är att avfolka Sverige norr om Uppsala och göra nationalpark allt. Och tvinga alla att bo vid en järnväg!


Tydligen har COOP tvingat sina kunder att bo nära järnvägen ser man på bilden här.
http://www.greencargo.com/Global/Pressr ... s_stor.jpg
Trafikverket gillar stora lastbilar kan man läsa här.
http://www.ecoprofile.se/thread-2001--M ... erige.html
Trafikverket investerar 17 miljarder kronor under åren 2004-2015 på "bärighet". Det betyder att man förstärker vägarna så att man kan köra med riktigt stora lastbilar som väger 60 ton. Det är dubbelt så tungt som lastbilarna i USA. De stora lastbilarna sliter hårt på vägarna, så till detta kommer 2-3 miljarder om året för underhåll.
När jag själv körde godståg med +40 st semitrailers bakom ett lok, förvånades jag över de trailers som kom körande på landsvägen som gick parallellt med järnvägen med så många chaufförer för att utföra samma nyttiga arbete som jag klarade ensam. Skillnadeden var väl bara att på järnvägen får du betala till staten för vart ton som du fraktar till skillnad från landsvägen där skattebetalarna ensamt står för allt underhåll, förstärkning av vägar, och inte minst få i oss alla utsläppen från dessa diesellasbilar som behövs för att få hem flaskvattnet från Frankrike tex.
http://www.ojs.nu/Bilder/2008-06-14_Bjo ... 50105r.jpg
60 ton totalvikt som riktigt stora lasbilar med släp väger, klarar järnvägsvagnen på bara två axlar som jämförelse.

Ännu en mästare.. på att generalisera. Tåget går dit spåret går, och hur gör du sen? Endast i er fantasi klarar sig Sverige med enbart tåg. I Sverige får långtradare vara 24m (25,5m) och väga upp till 60 ton vilket väldigt få tradare gör. Fyller man bil och släp med byggisolering blir det då inte några 60ton
Halverar vi vikten till 30ton och eu anpassar längden på fordonskombinationerna till 18m får vi fler transporter på vägarna inte mindre.

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-04 12:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jura Lindkvist skrev:
Ännu en mästare.. på att generalisera. Tåget går dit spåret går, och hur gör du sen? Endast i er fantasi klarar sig Sverige med enbart tåg.


På tal om att generalisera; det är väl inte antigen eller, man skulle däremot säkert kunna halvera lastbilstrafiken utan vidare. Men det gäller så klart även privatbilar och flygresorna.

F.ö. klarade sig Sverige rätt så länge innan det fanns lastbilar ;-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-05 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tycker Jura visar på en ganska tråkig debattstil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-05 15:36 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
karlmb skrev:
Jag tycker Jura visar på en ganska tråkig debattstil.

Förlåt så mycke för att jag inte håller med dig, när du sprider osanningar om yrkestrafiken, har ingenting med miljö att göra, du vet bara inte vad du talar om :wink:
Vi skickar redan lösflak med tåg idag detta sparar åkeriet pengar på, varför jo för ska vi transportera detta själva på långtradare genom Sverige, så binder vi upp både lastbilar + chaufförer = dyra omkostnader som vi kan utnyttja där dom bäst behövs.
Sen är det så här att Sverige är ett u- land om man ser till järnvägen, allt gods går ej att skicka med järnväg.
Dom största HYCKLARNA är bilburna miljöivrare, så är det,, behöver du inte bilen pga ett handikapp eller för att det är nödvändigt för att viktiga samhällsfunktioner som polis ambulans akutläkare mm ska fungera, så finns det inget försvar att äga en bil..Plockar vi bort dessa bekväma rumptransportörer kommer vi samtidigt att minska den i dina ögon onödiga lastbilstrafiken..Lastbilarna rullar för att det finns gods att transportera = glödlamporna på din bil, dina kalsonger, maten, krukväxterna, tandborsten, fredagsmyset och alkoholhaltiga drycker mm
När du lämnar din bil på verkstaden för byte av vattenpumpen kommer den levererad med lastbil ca 1 kg från skruvat.se
Tar du bort godset tar du bort lastbilen, det är inte svårare än så, och du kan väl gå i bräschen och skrota din bil mot ett bilfritt utopia. :)

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-05 17:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jura Lindkvist skrev:
Dom största HYCKLARNA är bilburna miljöivrare, så är det,, behöver du inte bilen pga ett handikapp eller för att det är nödvändigt för att viktiga samhällsfunktioner som polis ambulans akutläkare mm ska fungera, så finns det inget försvar att äga en bil..

Läste att du inte gillade generaliseringar, ovanstående verkar dock i mina ögon vara en grov sådan. I princip ingen människa i glesbygd skulle i dagens samhälle i praktiken kunna vara utan bil då de allmänna kommunikationsmöjligheterna i bästa fall går en/två ggr per dygn, i värsta fall inte finns alls. Så med ditt sätt att se det så skulle vi få bomma igen stora delar av Sverige, alternativt återgå till "hästutopia" som du nämnde i ett tidigare inlägg.

Sen tycker jag att man måste få ha visioner om hur man vill att något helst skulle vara, även om man vet att chansen att det blir så är liten. Det blir en trist tillvaro om man inte får drömma om/jobba för något man tror på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-05 21:13 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Baggis skrev:
Jura Lindkvist skrev:
Dom största HYCKLARNA är bilburna miljöivrare, så är det,, behöver du inte bilen pga ett handikapp eller för att det är nödvändigt för att viktiga samhällsfunktioner som polis ambulans akutläkare mm ska fungera, så finns det inget försvar att äga en bil..

Läste att du inte gillade generaliseringar, ovanstående verkar dock i mina ögon vara en grov sådan. I princip ingen människa i glesbygd skulle i dagens samhälle i praktiken kunna vara utan bil då de allmänna kommunikationsmöjligheterna i bästa fall går en/två ggr per dygn, i värsta fall inte finns alls. Så med ditt sätt att se det så skulle vi få bomma igen stora delar av Sverige, alternativt återgå till "hästutopia" som du nämnde i ett tidigare inlägg.

Sen tycker jag att man måste få ha visioner om hur man vill att något helst skulle vara, även om man vet att chansen att det blir så är liten. Det blir en trist tillvaro om man inte får drömma om/jobba för något man tror på.

Underbart, då kan du odla din egen mat . :D Köp en cykel, eller flytta vet jag. :wink: Och hur många hade bil på 30 och 40talet
:lol:

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-06 06:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jura Lindkvist skrev:
Underbart, då kan du odla din egen mat . :D Köp en cykel, eller flytta vet jag. :wink: Och hur många hade bil på 30 och 40talet :lol:

Jag konstaterade nyss att bil är en nödvändighet i dagens glesbygd. Hur gav det dig det intrycket att jag vill tillbaka till "stenåldern"?

Om du vill att jag ska vara mer precis så tycker jag att ett samhälle där så mycket som möjligt transporteras med järnväg/båt och så lite som möjligt med lastbil(i synnerhet om de går på fossil diesel) och flyg, med hänsyn taget att vi om möjligt inte behöver återgå till "stenåldern", vore en tilltalande vision.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-06 08:58 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Citat:
Om du vill att jag ska vara mer precis så tycker jag att ett samhälle där så mycket som möjligt transporteras med järnväg/båt och så lite som möjligt med lastbil(i synnerhet om de går på fossil diesel) och flyg


Håller med men vision och verklighet går tyvärr inte alltid hand i hand.
Vi kör på miljödiesel, har adblue och partikelfilter. livslängden på en lastbil är mellan 5år och 10år beroende på hur mycket den rullar. Vissa bilar har gps så vi ser exakt var dom befinner sig, finns åkerier som även i realtid ser förbrukningen på en viss bil.
En lastbil transporterar allt som hör vardagen till, ett åkeri är som vilket annat företag som helst det är vinsten som är motorn. Det finns åkare som har parkerat lastbilar då dom inte har gods till dom.
En bil däremot är ingenting annat än en bekväm rumptransportör hur du än vänder och vrider på det.

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-06 10:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jura Lindkvist skrev:
En bil däremot är ingenting annat än en bekväm rumptransportör hur du än vänder och vrider på det.

Så du menar på fullt allvar att alla de människor som bor där allmänna kommunikationsmedel i praktiken inte är användbara för att få livet att gå ihop egentligen inte behöver bil? Jag kunde hålla med dig om det gäller människor i städer med goda allmänna kommunikationer, men att generalisera så hårt som du gör i det fallet kan jag inte förstå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-06 10:39 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Jura Lindkvist skrev:
PRIUS skrev:
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
Jura Lindkvist skrev:
karlmb skrev:
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Visst blir det konsumenterna i slutändan som betalar. Vad är problemet med det?

Inget problem alls, då konsumerar konsumenterna mindre och vi sparar transporter.

J.K Nilsson


Eller så köper konsumenterna av dem som löser transporterna billigast, vilket isåfall skulle bli med minimalt antal transport-km


Hallå, det är så det fungerar idag. Ni kanske har missat det men vi är medlemmar i EU.. Dom större bolagen lägger ut transporter på anbud. Den som accepterar minimum betalt, får körningen..Och det är kunden som avgör priset, dvs som väljer om man vill betala vad fraktbolaget vill ha. - Eller om man vänder sig till ett mindre och billigare fraktbolag som kanske inte kan erbjuda samma service som dom stora.. En långtradare är dyr i inköp, och måste bära sina egna kostnader på vägen.
I Skåne löser mindre åkerier lågt betalde transporter genom att sparka dom Svenska chaufförerna och ersätta dessa med trafikfarliga Bulgarer och Albaner som jobbar för kaffepengar..


Nej det fungerar inte så idag (att konsumenterna automatiskt väljer bort slösaktiga transporter med halvfulla biilar).
Med en km-skatt som stod i relation till den miljöbelastning som uppstår, skulle däremot vägslitage beskattas mer rättvist.
Den skulle givetvis gälla även utländska ekipage.
Det är inga konstigheter, förekommer i flera EU-länder.


Varför ska åkerierna straffas för att dom inte får gods enligt dig, förstår inte din logik?
Förbjud istället företag och privatpersoner att sända sina varor med lastbil om dom inte kan fylla ett helt ekipage. Det finns nog många orsaker till varför en lastbil är halvfull.

Utländska åkerier kör på svenska vägar gratis, visst, så är det.. Har själv skört åt ett norskt Åkeri Mellan Bergen och Alta och där stora delar av transporten gick genom Sverige. Den enda avgift vi betalade var några hundra till veterinären vid tullen.
I tyskland måste utländska tradare ha en dosa som registrerar mot gps kontrollpunkter som finns längs Autobahn. Före EU inträdet var man tvungen att registrera sig på någon av dom transportspeditioner son fanns vid gränsen. Man fick ett papper med stämpel till godsmottagaren samt till det dom företag där man skulle lasta, avvek man från den angivna turen blev det dryga böter vid tullen, där även färdskrivarblad kontrollerades.
Österrike som var rena Sovjetstaten att passera före EU införde motorvägsavgift för samtliga vid inträdet till EU.
Sverige är ett avlångt land, och det finns idag inget alternativ till lastbilstransporterna, alternativet är att avfolka Sverige norr om Uppsala och göra nationalpark allt. Och tvinga alla att bo vid en järnväg!


Tydligen har COOP tvingat sina kunder att bo nära järnvägen ser man på bilden här.
http://www.greencargo.com/Global/Pressr ... s_stor.jpg
Trafikverket gillar stora lastbilar kan man läsa här.
http://www.ecoprofile.se/thread-2001--M ... erige.html
Trafikverket investerar 17 miljarder kronor under åren 2004-2015 på "bärighet". Det betyder att man förstärker vägarna så att man kan köra med riktigt stora lastbilar som väger 60 ton. Det är dubbelt så tungt som lastbilarna i USA. De stora lastbilarna sliter hårt på vägarna, så till detta kommer 2-3 miljarder om året för underhåll.
När jag själv körde godståg med +40 st semitrailers bakom ett lok, förvånades jag över de trailers som kom körande på landsvägen som gick parallellt med järnvägen med så många chaufförer för att utföra samma nyttiga arbete som jag klarade ensam. Skillnadeden var väl bara att på järnvägen får du betala till staten för vart ton som du fraktar till skillnad från landsvägen där skattebetalarna ensamt står för allt underhåll, förstärkning av vägar, och inte minst få i oss alla utsläppen från dessa diesellasbilar som behövs för att få hem flaskvattnet från Frankrike tex.
http://www.ojs.nu/Bilder/2008-06-14_Bjo ... 50105r.jpg
60 ton totalvikt som riktigt stora lasbilar med släp väger, klarar järnvägsvagnen på bara två axlar som jämförelse.

Ännu en mästare.. på att generalisera. Tåget går dit spåret går, och hur gör du sen? Endast i er fantasi klarar sig Sverige med enbart tåg. I Sverige får långtradare vara 24m (25,5m) och väga upp till 60 ton vilket väldigt få tradare gör. Fyller man bil och släp med byggisolering blir det då inte några 60ton
Halverar vi vikten till 30ton och eu anpassar längden på fordonskombinationerna till 18m får vi fler transporter på vägarna inte mindre.

"Tåget går dit spåret går, och hur gör du sen?"
Jo då kör man och hämtar sin trailer med dragbilen och kör den sista korta biten fram till kunden med godset ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=wIwXPvGXnho
Järnvägsnätet i Sverige.
http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar ... rnvagsnat/
På det viset slipper vi många av de etthundratusen långtradarna som dygnet runt kör på våra vägar med stora hälsovådliga utsläpp som följd även om det låter tuffare med diesellastbil.
http://www.youtube.com/watch?v=6__EjLk0 ... plpp_video
Inte mycket avgaser och trafikolyckor här med 36 st semitrailers på räls med en förare.
http://www.youtube.com/watch?v=tsCJ66oodTk&feature=fvsr


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011