Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 118 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 10:50 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Måste jämt reda ut det där med blöddrandet,, det kom bara när ja pajja boxen eller när man kapar kretskortsbanan vid D på bilden, då mäter den på en jämn signal vid pin 13,, ingen annan elektronik stör boxen då den är likadan inkopplad på bänken i enbart ström och grund matning.
Det ja funderar på som du skrev där,, den går som den ska vanligtvis vid lugnt körning, men när man gasar på så börjar det,, tänk dig att man trycker gasen i boten på en turbo, rycken känns då som om gasen skulle tvär-reduceras till 1/3 gas på en vanlig B230F 2 ggr/sek. Det är inte som att han misständer och ger ett döryck,, utan att kraften bara tvärsjunker sen kommer lika fort igen.
Hade en V70 D5 -04 förra året, den va intercoolen blåst på, så att så fort man gasade iväg så börja den jucka,, sen rök den som en jäkla gris med.
Så det ja tänkte lite på när du nämnde tomgångsmotorn och läck,, att det kanske är ett litet läck som spökar?? Så det mäter luften turbon drar drar in men kanske släpper ut några "pystoppar" så lambdan går in å sänker bränslet medans turbon dra in mer lift än vad som går in i motorn?
Om man nu skulle sluta stirra sig blind på denna fördömda Pin 13 ett tag å spekulera i lite andra fel då boxarna har funkat perfa i andra bilar.
Turbon laddar inte original 0,35bar utan har dragit upp den på ca det dubbla. Symptomet är dock detsamma som med 0,35bar, original topp, T-kam, och orörd motor som då hade gått 38kkm.
Enda är att "svackorna" i gaspådraget känns betydligare då det är lite mer drag i turbon nu.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 12:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag har gått i samma tankar som svante... Oscilloskopsmätningar skulle definitivt hjälpa till om man kunde se om signalen var riktig fyrkantvåg eller som det var sinus eller svävande.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 15:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Är du helt säker på att ngn nolla inte varit framme innan och kopplat några slangar fel. LTT är ju t.ex. enkel att manipulera så att laddtrycket blir samma som en FTT?
(Jag tror du vet hur)
Men gör man fel där så kanske turbostrycket styrs helt fel eller det blir någon tjuvluft istället.
Släpp det där med den pendlande signalen, är det så i flera olika boxar så ska det säkert vara så.
Som sagts innan, prova även att koppla bort olika givare o se vad som händer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
svante skrev:
är tomgångsmotorn ok, den sitter väl över turbon? om den inte stänger utan släpper tillbaka laddtrycket?


Tomgångsventilen sitter "luftmässigt" parallellt med gasspjället.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 20:33 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Det där med att koppla bort olika givare har jag redan testat, även testat hur den går utan LMM och den går knappt framåt då.
Men som sagt så kändes den snäppet bättre när jag stoppade dit 240 knacksensor,, den va ju fel nummer på den, 006 ist för 046, om jag inte minns fel, eller tvärt om,, så kan man lura det systemet på något sätt utan att bryta givarsignalen? Tex sätta dit 240 givare med något gummimellanlägg?
Bilen är chippad både i tänd och bränslebox, vet inte hur det chippt styr knackregleringen, eller om det bara har en annan tändkurva.
Slangar och liknande sitter som det ska original,, enda jag gjort är att bygga om wastegate med en extra justerbar fjäder som ja kan skruva åt eller släppa på.
Det där osciligrejen vet ja inte ens vad det är =/

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 21:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
svante skrev:
är tomgångsmotorn ok, den sitter väl över turbon? om den inte stänger utan släpper tillbaka laddtrycket?


Tomgångsventilen sitter "luftmässigt" parallellt med gasspjället.


ja, givetvis...men turbon är väl inklämd där å?......
så att svik i TGM ger en återcirkulation tillbaka till turbon...
men det skulle ju synas på laddtrycket....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 21:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Silver skrev:
Om man nu skulle sluta stirra sig blind på denna fördömda Pin 13 ett tag å spekulera i lite andra fel då boxarna har funkat perfa i andra bilar.


jag tror nog det....

hur betér sig laddtrycket då du trampar pellen i botten snabbt?
det ska ju alltså stiga snabbt och distinkt till din inställda gräns och inte sacka tillbaka....

har boxen ngn input för laddtrycket?
eller styr du bara det/wastegaten mha fjäderjusteringen?

å fjäderjusteringen?
har du testat den på bänk?
det kan ju vara så att kulan i den kärvar så att den behöver högre tryck för att släppa från sätet
för att sedan ge lägre tryck då den väl öppnat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: sön 12-07-01 22:06 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Testade nu med att "vaddera" knacksensorn, och satte dit 240,s 006 sensor,, nu tycker jag den går mycke bättre, inte perfekt bra men mycke bättre,, Så kan det va 046 sensorn som är ***?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: tor 12-07-19 22:04 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Nu har ja testat att dra upp turbotrycket en del, och nu känns inte ryckena lika mycke längre,, men är ändå nått som ligger å felar nånstans.
När den är nystartad å man gasar till så blöddrar den,, det gjorde inte 245an,, och när man växlar å ska gasa på igen så är den död nån sek innan den svarar på gasem igen,, dessa synmptom har vart hela tiden men har vart så insnöad på elfel i boxen då så har inte tänkt så mycke på det. Funderar på å köpa en laddtrycksmätare imorn å dra in i bilen så ja kan ställa in wastegaten med exakt,,, nån som vet om biltemas mätare är nått å hänga i granen? Okek pris men det ska ju inte va 10% felmarginal helst.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: tis 12-07-31 23:32 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Nu är turbotrycket ställt (enligt biltemas mätare, går lite förbi turbologgan utanför fältet på originalmätaren) till 1,5 bar,, den pinar på rätt bra,, men rycken består,, har märkt att de börjar komma så fort turbon drar upp mot 0.3-0,5 bar och över, innan det går den klockrent,, funderar om det kan va nått så enkelt som IC läck så den blir konfys när den börjar ladda,, vad LMM registrerar mot va den egentligen får i sig och hur lambdan svarar?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: lör 12-12-01 08:25 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Tänkte bara lägga in en uppdatering att sedan tändkablarna byttes och testet med dom röda spridarna och adaptionen, sen tillbaka till de gröna igen så har motorn gått som en klocka.
De små dipparma som kom ibland är helt borta sen ja rev undan den chippade Guldboxen å satte i original, gjorde samma med bränsleboxen att jag plockade ur chippet,, man ska tydligen hålla sig ifrån chiptrim när det kommer till E85 enligt mina erfarenheter och problem med detta bygget =)
Motorn har efter det fått en helt annan karaktär och varvar inte till vid start som förut,, och den går lika bra på 1.5 i ladd i somras som den gör nu på 0.8 då vinterdäcken sitter på,, dvs inga ryck, dippar osv.
Så summa summarum att han gått som han gjort förut va: Obytta tändkablar och Trimchip tändning/bränsle.
Så kan ju alltid hoppas det hjälper nån som gjort samma fel som mig att blanda in B95 trim i E85 konvertering och vart senil nog att glömma byta tändkablar.
Har även hört att man hellre ska använda Volvo 460 tändstift än 940T tändstift (Volvo original sett) då de är snäppet kallare om det spökar med det.

Man lär så länge man skruvar =)

Såg att det hade delats upp i 2 trådar så får lägga in detta i båda två =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: lör 12-12-01 18:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Silver, har läst hela din tråd med stort intresse, och flitigare mekare har jag sällan skådat :D
T.o.m gräva sig in i ECU'n och börja felsöka på komponentnivå är verkligen bra jobbat!
Mycket intressant info i tråden, speciellt då man själv blivit Volvo ägare för första gången (V70 2.5T -04)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 940 LTT/FTT problem
InläggPostat: lör 12-12-01 21:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag håller med!
Bra jobbat Silver, och gött att den äntligen funkar anständigt nu!
Tändkablar är ett otyg och man kan lätt glömma bort dem, mkt pga det iböand kan vara dyrt att byta om man inte tycker de se så värst gamla ut.
Att även chippade boxar kan vara det är bra info, det får vi komma ihåg!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 118 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011