Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 02:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 118 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-06-14 15:00 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jadu, har inget bra svar,, kan inte så mycke om saker teoretiskt, handlar mer praktiskt,, å stämmer det så stämmer det =) och det har det gjort hittills på de två jag rivit å konverterat nu,, ja vet inte hur teoretiskt men som sagt praktiskt så handlar det om nån mm med markeringarna, men de står vid markeringarna så är inga milsvidder eller halvkugg fel vad jag upplevt.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 16:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aha, nu fattar jag vad du menar..
En kugg är mer än vadman hyvlat av toppen...
OK, det har jag inget bra svar på..
Men kanske den där lilla skillnaden i kuggdelning gör att det blir mer rätt då?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 20:41 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Karlmb,,, Hade du några fler mätvärden i bränsleboxen som man kan mäta efter?
Allt som du vet är av värde =) Tänkte försöka mig på å mäta under helgen och försöka se om det år att finna nått,, kanske är nån komponent som har pajjat som går att byta?
Skulle va intressant att vet värdena på motstånd, kondingar osv i hela boxen så man kan felsöka igenom allt.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att kolla matningsspänningarna internt i styrdonet. +5V kan du som sagt mäta på eprommet, eller direkt på spänningsregulatorn (en IC med 5 ben som sitter på en av kylflänsarna, positionsnummer BS500, kretsen är förmodligen märkt B57461). Pin 1 är 12 V från huvudrelät, där ska det finnas stabil batterispänning när tändningen är på, och pin 5 är utgående 5 V. Om den är ostabil så skulle det kunna bero på att regulatorn självsvänger som följd av att någon av elektrolytkondensatorerna C500 och C505 har blivit dålig. C500 brukar vara en "ERO" kondensator i rödbrunt plasthölje, sådana får ofta små sprickor på toppen i samband med att de blir dåliga. En annan möjlighet är att någonting i styrdonet drar för mycket ström så att regulatorn stänger av sig, i så fall borde man också märka att regulatorn och någonting annat på kortet blir onormalt varmt.

Kolla också backupspänningen, som finns på transistorn T200 emitter. Den ska vara ungefär 5 V och finnas där även då tändningen är avstängd.

Beträffande komponentvärden så är alla komponenter utom ytmonterade keramiska kondensatorer märkta så att man kan läsa av värdena direkt (IC-kretsar har dock ofta Bosch-nummer istället för normal märkning). Men det är ingen mening att hålla på och ohmmäta en sak i taget på plats, bättre att studera styrdonets felsymptom, mäta spänningar medan det är igång osv och på det sättet ringa in felet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 11:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Silver skrev:
Karlmb,,, Hade du några fler mätvärden i bränsleboxen som man kan mäta efter?
Allt som du vet är av värde =) Tänkte försöka mig på å mäta under helgen och försöka se om det år att finna nått,, kanske är nån komponent som har pajjat som går att byta?
Skulle va intressant att vet värdena på motstånd, kondingar osv i hela boxen så man kan felsöka igenom allt.


Jag?
Jag kan nog inte bidra med så mkt..
Är inte elare..:-)
Du tänkte på mina uppmätningar av temputgången på Smarten?
Kan bara säga att spänningen där är stabilt 5V med bortkoplad tempsensor. Och bilen går perfekt.
(Bosch styr ala 1999-2000 i en Smart fortwo)
Se vidare här:
viewtopic.php?f=12&t=6497&start=15

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 19:17 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Ska försöka mäta under helgen, fått igång dieseln idag så tänkte försöka hinna med det lilla som är kvar nu under helgen med så att den snart är körklar igen.
Men ska kolla upp kondingar och liknande i boxen =) När jag rycker kabeln till givaren så ger den en utspänning pendlande på 4.68-4.69 upp å ner med nån sekund mellanrum, pluggar jag i d-en igen så börjar den med svängningar på ca 0.25-0.4v ca 3 ggr i sekunden. så går från 0.4-0.8v varm,, så som sagt pendlar den mellan 80-20*C i motortemp,, vilket borde få bränslestyrning i svaj.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 11:39 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Skulle behöva hjälp med hur man lägger upp bilder här,, har spårat lite i databoxen, varken konding eller IC som spökar, är en helt annan liten grej som ja inte förstår mig på,, men har tagit bilder på kretskortet.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 12:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här är en enkel och användarvänlig sida: http://forumbilder.se/ Den är tämligen reklamfri, lättanvänd, och säker.
Du hämtar din bild ur din dator och sparar en länk. Sedan skriver du ditt inlägg och väljer ny rad och lägger in din länk. När du sedan kollar i förhandsgranska ligger din bild där. Och du skickar iväg. Bilden krymps till rätt storlek och det mesta går av sig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 20:07 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Ska se om detta funkar då,, så ska ja försöka skriva en så bra förklaring jag kan sen på mätningen.

Bild

De funka,, då ska vi se,, skickar med direktlänken med för en bättre bild att öppna och spara för att kunna se detaljerna bättre:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1c5201291458P8b07

Har märkt upp punkterna A till H för att försöka underlätta lite,, men låter lite som en fråga på ett matteprov man fick i skolan, hoppas att det går att följa det jag skriver i vilket fall =)

Började med att spåra vart pin 13 och den pendlande signalen kom ifrån,, fann att den gick till en liten 3 armad svart sak,, mellan punkt A-B och C på bilden, vet inte om det kallas IC och till G, ben 17 på "Processorn"

Började mäta vi punkt B på den lilla svarta,, strömmen där låg på ca 10,5v.
Strömmen ut vid punkt A (som går till pin 13) och C va då pendlande som vanligt, låg på 0,6v-1,2v vid mätningen.
Punkt C går till ben F på det lilla chippet,, och punkt E gick över på baksidan kretskortet bort till H, ben 60 på "Processorn"
Började med att "kapa" spåret mellan E och H och fick då en konstant utliggande spänning på ca 5v vid punkt A och C till pin 13,, lödde ihop ledningen och kom då till ledningen mellan F och C som jag kapade och ritade ut vid markeringen D,, då hände det konstiga att spänningen la sig på en normal still nivå ut,, vid mätning på A och C vid den lilla svarta så låg den på 1.28v vid mättillfället,, som den ska,, spänningen från C till kapningen vid D låg som den skulle, och mellan F till kapningen vid D så låg den på 0,1v nånting,, men så fort jag satte spetsen på voltmetern emellan kapningen vid D så det blev kontakt igen så började det pendla vid punkt A-C-F-G,, bilen startade och gick med kapningen och spänningen på pin 13 sjönk stabilt som den skulle allt eftersom motorn blev varmare,, men med den ledningen kapad så fick den samma symptom som med LH2.4 boxen från 240,in jag provade att elfläkten gick igång direkt jag pluggade i kortet.

Bara att tillägga så va det fortfarande nått litet vajs med spänningen mellan E och H då ledningen mellan F och C var kapad,, men motortempsignalen va som den skulle, med den lilla grejern att elfläkten då gick hela tiden.

Finns det nån komponent här i denna mätningen som man skulle kunna tänka sig att ringa in som defekt?

Jag har mätt vid kondingar, den 5 benta IC, pin vid tändchippet och där är alla spänningar stabila som de ska vara. Så är någonstans på kretskortet där bilden är tagen som det förmodligen felas.

Hoppas någon har förstått det jag skrivet,, så det inte är för luddigt skrivet =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag ska titta närmare på det när jag har min LH-pärm tillgänglig. Men vad jag vet så har komponenterna där uppe i hörnet egentligen inget med motortempgivaren att göra, det ska vara bl a en buffertförstärkare för signalen från luftmängdmätaren som sitter där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 12:26 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Banan från pin 13 går upp dit till punkt A och C,, unde delar den sig genom motstånd utåt mot kortet, men på andra sidan motstånden så är spänningen stabil.
Det är de mätvärden jag fått ihop med den multimeter jag har,, när jag kopplat upp boxen på bänken med en kontakt och ström/jord så får jag 12v mätvärden överallt där jag mätt,, så vette fasen vart jag kopplat fel,, kopplat enligt en pinout för LH2.4,, pin 17 ground och har för mig det va pin 35 för power supply 12 ign on,, samma när ja testade 240 boxen på bänken,, men stämmer när jag pluggar in den i bilen igen,, så vette fasen vart det blir fel =)
men är den vägen upp dit jag får svängig signal, alla andra banor och ställen jag skulle mäta på är som de ska.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 17:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Pinne 17 på LH 2.4 är jord enbart för utgångsstegen (spridare, tomgångsventil mm). För att styrdonet ska fungera måste även pinne 5 jordas.

Matningsspänning behövs på pinne 4 (ständig matning), 9 (matning från huvudrelät) samt 35 (från tändningslåset).
Vid provning på bänk bör man först lägga på matning på 4, sedan 35 och sist på 9 , stäng av i omvänd ordning. Förmodligen går det också bra att koppla ihop alla tre signalerna och slå till matningen samtidigt.

Se viewtopic.php?f=10&t=3122&p=27052&hilit=signallista#p27052

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 18:11 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Aaaah,, då va det pinne 5 jag missade att jorda då, de andra, 4 och 9 la jag ihop med 35 då det stor power in from main 12 på dem,, men huvudström på 35 ign on.
Hade vart enklare att köra den på bänken, men det gick att i bilen med, men va lite bökigare.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så här ser tempgivaringången ut på LH 2.4 . Den är likadan på alla styrdon jag har tittat närmare på (0 280 000 552, 561, 564, 905, 932, 935), enda skillnaden är att C13 inte alltid är monterad (förmodligen beror det på om biltillverkaren har ställt stränga krav på radiostörningar från styrdonet eller inte). Man kan notera att precis samma lösning används även på LH 2.2 och Mono-Jetronic. Tempgivaringångar i andra Bosch-system från samma tid (t ex Motronic och olika slags tändsystem) är också snarlika men kan ha andra komponentvärden.


Bilagor:
LH2_4_pin13.JPG
LH2_4_pin13.JPG [ 65.36 KiB | Visad 6055 gånger ]

_________________
Att mäta är att veta
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 22:49 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Va ner med bilen och mätte förut igen,, samma resultat som sist,, testade även att kapa och mäta olika banor för att utesluta olika komponenter,, men hur ja än mäter så leder problemet genom den 8 bente svarta "IC?" som är med på bilden,, testade att byta den men samma symptom,, så problemet leder bort till ben 60 på "processorn" men lyckades blåsa det lilla motståndet R156,, för varm lödkolv så det poffa till lite i den,, efter det så låg spänningen på pin 13 på jämn nivå,, men elfläkten drog igång som vanligt och strömmen från punkt F och E svajjade fortfarande,, bilen startade men gick inte att gasa,, poffade bara ur luftburken = för lite bränsle.
Så nu står den i garaget och ska å kolla på en ny box imorn,, men ska ta med kabelmattan med kontaktstycket som jag gjort iordning för felsökningen och koppla in den boxen direkt å se så den funkar som den ska.
Det funkade som du skrev om man jordade pin 5 + 17 och sen strömlade pin 4 + 9 + 35. Då gav den rätt spänning med 5v på de olika mätpunkterna.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 118 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011