Ska se om detta funkar då,, så ska ja försöka skriva en så bra förklaring jag kan sen på mätningen.
De funka,, då ska vi se,, skickar med direktlänken med för en bättre bild att öppna och spara för att kunna se detaljerna bättre:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1c5201291458P8b07Har märkt upp punkterna A till H för att försöka underlätta lite,, men låter lite som en fråga på ett matteprov man fick i skolan, hoppas att det går att följa det jag skriver i vilket fall =)
Började med att spåra vart pin 13 och den pendlande signalen kom ifrån,, fann att den gick till en liten 3 armad svart sak,, mellan punkt A-B och C på bilden, vet inte om det kallas IC och till G, ben 17 på "Processorn"
Började mäta vi punkt B på den lilla svarta,, strömmen där låg på ca 10,5v.
Strömmen ut vid punkt A (som går till pin 13) och C va då pendlande som vanligt, låg på 0,6v-1,2v vid mätningen.
Punkt C går till ben F på det lilla chippet,, och punkt E gick över på baksidan kretskortet bort till H, ben 60 på "Processorn"
Började med att "kapa" spåret mellan E och H och fick då en konstant utliggande spänning på ca 5v vid punkt A och C till pin 13,, lödde ihop ledningen och kom då till ledningen mellan F och C som jag kapade och ritade ut vid markeringen D,, då hände det konstiga att spänningen la sig på en normal still nivå ut,, vid mätning på A och C vid den lilla svarta så låg den på 1.28v vid mättillfället,, som den ska,, spänningen från C till kapningen vid D låg som den skulle, och mellan F till kapningen vid D så låg den på 0,1v nånting,, men så fort jag satte spetsen på voltmetern emellan kapningen vid D så det blev kontakt igen så började det pendla vid punkt A-C-F-G,, bilen startade och gick med kapningen och spänningen på pin 13 sjönk stabilt som den skulle allt eftersom motorn blev varmare,, men med den ledningen kapad så fick den samma symptom som med LH2.4 boxen från 240,in jag provade att elfläkten gick igång direkt jag pluggade i kortet.
Bara att tillägga så va det fortfarande nått litet vajs med spänningen mellan E och H då ledningen mellan F och C var kapad,, men motortempsignalen va som den skulle, med den lilla grejern att elfläkten då gick hela tiden.
Finns det nån komponent här i denna mätningen som man skulle kunna tänka sig att ringa in som defekt?
Jag har mätt vid kondingar, den 5 benta IC, pin vid tändchippet och där är alla spänningar stabila som de ska vara. Så är någonstans på kretskortet där bilden är tagen som det förmodligen felas.
Hoppas någon har förstått det jag skrivet,, så det inte är för luddigt skrivet =)