Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 24-05-13 21:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tor 12-09-06 20:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag måste tipsa om Citroen C5. Otroligt prisvärd bil med bäst utrymme, lägst förbrukning i klassen, och suverän fjädring med 4-hjuls nivåreglering.
Finns även ett forum med trevligt och kunnigt folk där man får mycket kunskap. www.citroenakuten.com
Jag har inte provat konvertera min, men det går riktigt bra på blandtankning till nästan ren E85 utan att tända motorlampan.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: lör 12-09-08 09:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag tycker att Volvo V50 med 1.8 liters motorn ser ut att vara ett bra alternativ. En volvo, fast med helt OK bränsleförbrukning. Dessutom finns 1.8'an som etanolbil vilket borde betyda att det blir lätt fixa att konvertera den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: lör 12-09-08 10:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är det samma motor som i FFV versionen då kanske du få kolla extra vilka spridare som sitter i en sådan.

Eftersom du har fördomar mot franska bilar och var lite inne på VW har du kollat på Skoda Fabia kombi? De finns med extra snål 1,2 TSI och en vanligare 16V 1,4l bensinmotor som har knacksensor och ger högre effekt/verkning på 98 bensin och därför skulle dra extra nytta av etanolen höga oktantal och borde vara snålare än volvon. De har även elektrisk styrservo som jag kan tänka mig sparar lite bränsle jmfd med en hydraulpump på venvaxeln men det kanske också volvon har?

Rostskyddet av sedan versionen verkar också bra enligt VB http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-32913

Man kan jämföra förbrukningssiffror här t ex http://www.carcomparing.eu/swe/Jamforelse

Kod:
Märke   Skoda   Skoda   Volvo
Model   Fabia Combi 1.4 16V   Fabia Combi 1.2 TSI (63 kW)   V50 2.0 (manual)

Cylindervolym (cm3)   1390    1197   1999
Effekt (kW vid varv/min)   63   63   107/6000

Acceleration 0-100 km/h (s)   12.3   11.8   9.6
Topphastighet (km/h)   176   178   -

Bränsleförbrukning stadstrafik (l/100 km)   8   6.6   10.8
Bränsleförbrukning landsväg (l/100 km)   4.7   4.4   5.7
Bränsleförbrukning blandad körning (l/100 km)   5.9   5.2   7.6
CO2-utsläpp (g/km)   139   121   176



/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: sön 12-09-09 07:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Är det någon som vet om 1.8 liters motorn i Volvo V50 är Mitsubishi-GDI motorn som användes på S/V 40?
GDI motorn var väl inte så lämplig att etanol konvertera om jag inte minns fel ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: sön 12-09-09 08:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Den motorn hette B4184SJ och satt endast i S/V40 i en årgång runt sekelskiftet. Se mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40
Till V50 som kom senare hade man andra motorer. Finns även text på Wikipedia, men inte lika utförligt beskrivet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: sön 12-09-09 12:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tydligen så är 1.8 liters FFV motorn i Ford Focus samma som sitter i Volvo's V50 FFV. Det verkar vara kamkedja på dessa, så det är ju bra. Dock har jag läst oroväckande uppgifter om att drivaxlarnas livslängd inte är längre än 10000 mil på focus, och det är ju tämligen tråkigt. Har fastnat för en Focus -07, 1.8 liter FFV Titanium som gått 11000mil, man begär 55000kr, är det ett rimligt pris?
Vad ska jag vara extra noga vid provkörning, förutom lyssna efter vibrerande drivaxlar, och kolla upp om rostskyddsgarantin bytt ut dörrar som Torbjörn tipsade om.
Aryan, har det varit mycket strul med spridarna på dessa FFV motorer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: sön 12-09-09 17:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Det kanske går att byta till Bosch-spridare med samma flöde i Ford-motorn?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: mån 12-09-10 08:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ju mer man läser om Ford Focus, desto fler otrevligheter hittar man :(
Tydligen mycket vanligt att EPS-styrdonet havererar, vilket för med sig kostnader upp emot 20000kr, urk
Rostskyddet är tvivelaktigt fram till 2008, då man tydligen började göra en extra behandling för de bilar som skulle till Norden.
Alltmänt mycket krångel med central lås, startproblem på etanol, o.s.v, det finns en hel del läsning på nätet om missnöjda focus ägare.
Plastig interiör, lågkvalitétkänsla, knakande och gnisslande är andra erfarenheter som tydligen är vanliga...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: mån 12-09-10 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Drivaxelproblem har jag inte hört något särskilt om, men där är det väl som på alla andra framhjulsdrivna bilar att man måste hålla ett öga på dammskydden och åtgärda på en gång om ett sådant går sönder. Och om man måste byta ett dammskydd så är det bara originalreservdel som gäller. Piratdammskydd, även om de köps på ett bra och dyrt ställe som t ex Mekonomen, brukar bli hårda i kyla och kan vara totalt sönderspruckna efter en svensk vinter.

Det är fullt normalt, åtminstone på Focus 1, att man får byta bromsskivor fram samtidigt som man byter bromsbelägg. De brukar hålla 10000-12000 mil. Ungefär samtidigt kan det också vara aktuellt att byta yttre styrleder.

Centrallåsproblem brukar mest vara handhavandefel. Mottagaren blir överstyrd och blockerad så det kan vara svårt att låsa och låsa upp om man står alldeles intill bilen med fjärrkontrollen, det fungerar bättre om man går några meter bort från bilen. Likadant på alla Fordmodeller av samma generation.

Kallstartproblem skulle jag nog vilja säga inte existerar i verkligheten, i alla fall inte om man bortser från grova handhavandefel och okunskap om etanolens egenskaper som bränsle. Jag har förvisso inte gjort många svåra kallstarter utan motorvärmare, men det har aldrig varit några bekymmer pga kyla. Möjligen kan man säga att den inte tycker om nollgradigt och mycket fuktigt väder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: mån 12-09-10 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag tror att det nu lutar åt Volvo V70 Bi-fuel, där jag avser att så småningom etanolkonvertera "bensin driften".
Man bör dock se upp med så att diverse gas-komponenter är i gott skick annars kan det bli väldigt dyrt, tydligen.
Skatt på 850kr är inte så dumt heller.
Rostskyddet på V70 är enligt uppgift bättre än på V40 och V50.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tis 12-09-11 16:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jösses - tur man läser på ordentligt innan man slår till o köper en beg bil.
Dessa V70 Bi-fuel har inte bara höga reparationskostnader, utan astronomiska!!
De flesta av de ingående gas komponenterna är ruskigt dyra. Dessutom har gastanken ett bäst-före datum som är 15år efter tillverkning. Byte av denna komponent kostar 47.000kr enligt Bilia.
Så någon Bi-fuel blir det inte tal om i alla fall ....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tis 12-09-11 18:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Krävs det byte av gastanken eller är det bara en rekommendation?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tis 12-09-11 19:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
nyfiken skrev:
Krävs det byte av gastanken eller är det bara en rekommendation?


Det har jag inte lyckats få reda på, men då priset är satt så extremt högt så kan man inte räkna med att detta görs överhuvudtaget.
Tydligen är gastanken ofta gjord i kolfiber, vilket med tiden kan få sprickbildning.
Jag hade gärna köpt en Bi-Fuel volvo om man ens såg det rimligt att kunna betala t.ex byte av gasregulator (som kostar 16000kr), men det känns på tok för mycket för den lilla vinsten man gör. Då kör jag mycket hellre etanol som jag gjort de senaste 6 åren! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tis 12-09-11 23:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Fuelrail sitter på framsidan av den 5-cylindriga motorn om du väljer en sådan. Jag vet inte hur mycket plastkåpor och sådant som täcker de nyare motorerna, men spridare och fuelrail sitter annars väldigt lättåtkomligt och är lätta att byta om man inte vill koppla in en Flex- AutoX4...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: ons 12-09-12 06:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Har hittat ett annat intressant objekt.
En Volvo V70 2.4T -02 som gått 18500mil, automatlåda (lite synd dock) Ocean Race, full servicebok. Man begär ca 50' Rimligt pris?
Den känns som en fin kandidat att konvertera :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011