Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-12 14:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: ons 12-09-19 21:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Åtminstone 1,6 l motorn (Zetec-SE) har shims för ventiljustering.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tor 12-09-20 07:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Åtminstone 1,6 l motorn (Zetec-SE) har shims för ventiljustering.


Vilket då betyder att man inte längre har hydrauliska lyftare?
Dessa var väl känsliga för smuts och blev lätt igensatta och inte längre gjorde jobbet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tor 12-09-20 09:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
torbjorn skrev:
Åtminstone 1,6 l motorn (Zetec-SE) har shims för ventiljustering.


Vilket då betyder att man inte längre har hydrauliska lyftare?
Dessa var väl känsliga för smuts och blev lätt igensatta och inte längre gjorde jobbet?


Ja.
Men jag tror att problemen med hydrauliska ventillyftare har blivit mycket mindre nu på senare år när även de sämsta motoroljorna och oljefiltren på marknaden har förbättrats kraftigt. Förr lär ett vanligt problem ha varit att det lossnade ludd från insatsen i tvivelaktiga oljefilter, som sedan lade sig i de hydrauliska ventillyftarnas backventiler så de inte tätade. Följden blev att de ventillyftare som stod belastade när motorn stod stilla blev hoptryckta och efter nästa start blev det kraftigt ventilslammer en stund innan de hade hunnit ställa in sig igen.
Men det är nog fortfarande klokt att köpa oljefilter av välkänt märke till motorer med hydrauliska ventillyftare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: tor 12-09-20 11:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.svtplay.se/klipp/94296/skitig-motor-1 :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: ons 12-09-26 06:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja, då har man blivit Volvo ägare för första gången :)
Köpte en V70 2.5T -04 häromdagen som ska bli intressant att lära känna.
Motorn är mycket rolig, och givetvis kommer det bli en konvertering av kärran så fort jag bekantat mig mer med bilen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: fre 12-09-28 06:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Finns det något speciellt man bör känna till om dessa bilar?
Det jag hört är att dem sliter ofta ut framvagnsdetaljer som styrleder, länkarmsbussningar, etc
Det borde ju finnas en hel del här på forumet som kör V70?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: fre 12-09-28 10:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kör själv en V70, men 4 år yngre så det kanske inte är relevant. Dock har jag också hört talas om sviktande framvagnsdetaljer. En handfull anhöriga i familjekretsen kör V70. Likaså skall AC'n ge upp efter några år, sägs det, om du nu har en sådan? Goda råd säger annars att man skall låta den vara igång så mycket som möjligt för då cirkulerar smörjning i kompressorn och fuktar packningarna så att dom inte torkar.

Det är ju trots allt ett exemplar av Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, och det är nog ingen slump att det har blivit så. Därför borde du kunna få ut mycket nytta och glädje av din nya bil. Volvo har ju ett eget forum: http://www.jagrullar.se/forum/ där V70 är så välrepresenterat så det är indelat i 3 egna avdelningar, årsmodeller. Och du kommer också att hitta några kända debattörer från det här forumet där.

V70 2.0F -08.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: fre 12-09-28 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med axeltätning i AC-kompressorer var mycket större på gamla R12-system (alltså bilar före ca 1992 års modell). På nyare bilar med R134 händer det mer sällan att tätningen klibbar fast för att sedan rivas sönder när man startar AC:n. Men det kan ändå vara bra att försöka ha den igång någon gång i månaden (det behövs ingen långvarig körning utan bara ett par sekunder). En svårighet är förstås att kompressorn som regel är förreglad så den överhuvudtaget inte går att starta om temperaturen i förångaren är lägre än några plusgrader, detta för att inte riskera att utfällt kondensvatten fryser till en kompakt isklump. Det kan alltså vara svårt att "motionera" AC:n vintertid om man inte har tillgång till varmgarage.
Man kan ju tycka att moderna bilar borde kunna ha en funktion som slår till AC-kompressorn några sekunder efter varje start av motorn, men jag vet inte om det förekommer i praktiken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: fre 12-09-28 11:41 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Kan rekommendera den här tråden, men det kanske bara gäller de nyare bilarna förstås.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=82635&p=655158

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: fre 12-09-28 14:45 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Man kan ju tycka att moderna bilar borde kunna ha en funktion som slår till AC-kompressorn några sekunder efter varje start av motorn, men jag vet inte om det förekommer i praktiken.

Fanns ju i SAAB 9000.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: lör 12-09-29 01:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Min slår på AC trots att den är avstängd när man vrider till defroster. Då tyckte de som konstruerade bilen att det var bra, för den torkar ju luften också vilket gör att imman försvinner ännu fortare. Och man motionerar pumpen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: lör 12-09-29 16:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hittills inte kunnat hitta något skumt med bilen. Alltid lurigt vid köp privat :?
Måste säga att motorn är fantastiskt stark och pigg. Kanske dels beroende på att man suttit i en Ford Escort de senaste 8 åren.
Förbrukningen ligger på ca 0.83 på bensin, så en liten bit över litern får man räkna med på E85 sedan.
Någon som vet om det är hög eller låg ohmiga spridare på 2.5T motorn?
Har bara inte haft tid o kontrollmäta dem, de sitter i alla fall rätt bra till framåt på motorn.
Har hittat schema över motorstyrningen och det är i alla fall ett sekventiellt sprut på den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: lör 12-09-29 19:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Vet du vilket system? Me7, M4.4 eller M4.3? http://forum.ecuproject.com/forumdisplay.php/15-Volvo

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på bil
InläggPostat: sön 12-09-30 10:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
J.K Nilsson skrev:
Vet du vilket system? Me7, M4.4 eller M4.3? http://forum.ecuproject.com/forumdisplay.php/15-Volvo

J.K Nilsson


Nej, undersöker saken. Intressant länk!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011