Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-09-18 12:27 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Först och främst:
Eftersom jag har nära nog noll elförståelse, så får den/de som eventuellt svarar mig gärna "tala till mig som man talar till ett barn". Då kanske jag hänger med i resonemangen.

Okay, det gäller en gammal Puchmoped med en traditionell 6-volts brytarstyrd magnettändning.
Jag undrar vad som styr valet av tändspole och kondensator.
Kan jag använda en 12-volts tändspole?

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-18 13:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har puchen en extern tändspole? Annars sitter tändspolan (Bosch) ofta direkt inne i svänghjulet men om du har en extern tändspole och magnettändning med brytare funkar antagligen Biltemas ”torra” tändspole helt ok/bättre en original tändspole med den, det gör den i varje fall i veteran scooter med 6V magnettändningar av samma typ som Puch tändningen.

Jag menar alltså denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ole-53403/
Bild

Vanliga 12V tändspolar för brytare har nog för hög impedans och ger troligtvis för svag gnista för att motorn ska gå bra, men det skadar inte testa om du vill prova.

Om svänghjulet tappat en del av magnetismen - sarskild om den har legat ”lös" utan spolar - kan gnistan (och ljuset) bli för svag, då finns det firmor som kan återmagnetisera om svänghjulets magneter.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-18 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en moped med magnettändning så har tändsystemet ingenting med 6 V spänningen för lyset att göra mer än att båda spolarna händelsevis sitter innanför samma svänghjul.

Ska man använda en tändspole avsedd för batteritändsystem så vill jag bestämt avråda från tändspolar avsedda för brytarstyrda system, vare sig de är märkta 6 eller 12 V, de har alldeles för hög resistans i primärlindningen (typiskt 1-1,5 ohm för 6 V-tändspolar, 3-4 ohm för 12 V-tändspolar utan förkopplingsmotstånd, 1,5-2 ohm för dito med förkopplingsmotstånd).

Däremot fungerar ofta tändspolar avsedda för elektroniska tändsystem med strömbegränsande tändmodul utmärkt, de brukar ha primärresistanser omkring 0,5 ohm vilket stämmer bra med tändspolar avsedda för magnettändning. Jag har med gott resultat använt Delco-tändspolar från Opel omkring 1988 till en gammal snöskoter. Det viktiga är att resistansen i primärlindningen är så låg som möjligt och induktansen ungefär lika originaltändspolen. Även om denna skulle ha fel i högspänningslindningen så är primärlindningen oftast ändå såpass hel att den går att mäta på.

Beträffande kondensatorn så kan man nog som regel använda det ursprungliga värdet (ofta omkring 0,2 uF). En del mycket gamla magnettändsystem (50-tal eller ännu äldre) kan avvika från den regeln.
När det gäller att välja värde på kondensatorn så är det inte helt lätt att förklara. Kondensatorn bildar en resonanskrets tillsammans med tändspolens primärlindning, och den bör ha samma resonansfrekvens som sekundärlindningen tillsammans med dess s k strökapacitanser, kapacitansen från tändkabeln till jord mm. Detta för att spänningstoppen som uppstår när brytarna öppnar ska stiga lika fort i båda lindningarna utan att de motverkar varandra.
Man kanske ska tillägga att i ett magnettändsystem med fristående tändspole och bara lågspänningsspole innanför svänghjulet, så ligger denna spole parallellt med tändspolens primärlindning och man måste ta hänsyn även till den när man bestämmer kondensatorns värde. Har man tillgång till en tongenerator helst med svepmöjlighet och ett oscilloskop, så är det lätt att prova ut ett idealiskt värde på kondensatorn. Resonansfrekvensen brukar bli omkring 5 kHz.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-10-05 22:08 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Jaha, det har varit lite problematiskt med nätsurfande ett tag, men efter ett par cykelturer, lite kotknackeri och ett gäng ändlösa promenader så kan jag sätta mig lite vid datorn.
Och vad får jag se?
Vilka kanonsvar. Ni förstod precis vad jag var ute efter. Tack ska ni ha, grabbar.

Du har rätt Aryan, tändspolen sitter innanför svänghjulet.
Jag har inte kört moppen så ofta som jag vill, så när grabben påtalade att moppen gick dåligt så kände jag det direkt när jag provkörde. När jag hade kommit så långt i min felsökning att jag var tvungen att lossa svänghjulet, såg jag att svänghjulet hade nött på tändspolen. Jag ville inte byta den (ni vet, den inbyggda mänskliga bekvämligheten), så jag kollade upp resten av tändsystemet först, men till sist fick jag ge mig inför det uppenbara: tändspolen mår inte bra.
Då tänkte jag: om jag nu måste byta skiten, varför inte sätta såväl spole som kondensator någonstans utanför motorn?

Följdfrågorna som poppade upp i mitt huvud var just de frågor som ni har hjälpt mig med. Där kände jag att jag inte hade tillräcklig förståelse. Jag menar, Ohms lag och vad det innebär, det förstår jag principiellt. Men var gränser går och hur mycket olika slags lindningar påverkar resultat, det är långt över min nivå.

Okey, anledningen till att jag ha bort tändspolen från ankarplattan är enkel. Jag inbillar mig att miljön innanför svänghjulet är mycket sämre för tändspolen, än vad en något skyddad utomhusmiljö är.
Det betyder inte att jag tänker kapsla in den yttre spolen, utan jag hade tänkt att göra något enkelt skydd mot väder, vind, däcksprut etc, men det ska ändå vara bra möjligheter att kunna evakuera värme.

Eftersom jag ändå ska in till den stora staden på tisdag (till min, för närvarande bästa vän, naprapaten), så kilar jag in på Biltema och skaffar mig en sådan tändspole som du tipsade om Aryan.
Jag funderar på att använda en ljusspole till att mata tändspolen med. Jag har ett par varianter att testa med, ifall det skulle visa sig att att det är svårt att få harmoni i grejerna. Det ligger även ett gäng olika kondensatorer på hyllorna, här hemma.

Det tråkiga är att eftersom livet är som det är, så får jag skjuta på mina lekar. Jag hinner helt enkelt inte med det nu, men vad fan, nu är jag så förberedd man kan vara, så när tillfälle ges - ja, då är det bara att ge gärnet.

Än en gång, tack för hjälpen.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-10-06 21:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen är det ingen god idé att försöka använda en lysspole för tändsystemet. Då är det bättre att ta en gammal tändspole avsedd att sitta på tändplattan och ta bort högspänningslindningen från den, lämna bara kvar lågspänningslindningen som brukar vara lindad längst in närmast kärnan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-10-06 22:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Förmodligen är det ingen god idé att försöka använda en lysspole för tändsystemet.


Även om det kanske inte är blir optimalt så kan jag tänka mig att det funkar, det skadar ju inte att testa i varje fall?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011