Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-10-29 14:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
På vår Polo så är det trögt att få in samtliga växlar. I neutral så går spaken lätt från höger till vänster, men så fort det handlar om att lägga i en växel (eller ur en växel) så får man dra rätt bra.
Är detta troligtvis länkaget som behöver smörjas, eller kan det vara att oljenivån är för låg i lådan?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 15:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kan i varje fall också vara oljan i lådan, synkringer kan vara låte slitna. Märkar du nån skillnad när motor/växellåda är varm/kall?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 16:26 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
om det inte går trögt när motorn står stilla = olja/synkringar/koppling?
annars slitet länkage, eller bara i behov av justering? hur det nu ser ut?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 17:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag gissar på något länkageproblem. En del bilar har haft problem med dragstänger som går genom plastbussningar, där det kan börja gå tungt om stången har rostat eller om bussningen har dragit åt sig fukt och svällt.

Det kan vara bra att vara två när man felsöker sådana problem - en som drar i växelspaken och en som tittar och känner på länkaget. Om möjligt bör man ha bilen på en lyft så man kan se bekvämt vad som händer underifrån också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 20:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det är lika trögt när motorn står still. Ingen skillnad vilken växel man lägger i heller.
Min fru tycker det är något lättare när lådan blivit varm, men själv upplever jag skillnaden som högst marginell. Kanske helt enkelt för att jag är starkare! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 23:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter väll som trög länkage då!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-30 01:32 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vår (en -98) är ruskigt trög att lägga i backen, själva nerrörelsen, när den är kall. Sedan när den ska ur igen så får man dra upp spaken för att kunna lägga i ettan. I övrigt är det inte så trögt, men just upp/ner-rörelsen. Blir lätt att få i och ur så fort den blivit varm.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-30 20:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Få lyfta upp kärran och ta en titt, kanske det går att smörja upp länkaget utan att ta isär det.
Så fort det handlar om att jobba under bilen så får jag problem (inte bara för magens skull :) ) utan att man är tvungen att åka till någon av gör-det-själv hallarna som fortfarande har liftar. Dessutom vågar man sig inte på alltför stora reparationer eller experiment på en lift som kostar en hundring per timme. Det blir snabbt dyrt så att säga.
Jag har lite allergi mot att palla upp en bil o jobba under, riskerna är alltför stora.
Ursäkta, halkade lite off topic...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 10:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kanske kan skaffa dig ett par bilrampar?

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 10:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag får nog starta en separat tråd kring detta ämne...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-16 18:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ville kolla oljenivån i växellådan idag, men blev osäker på vilken skruv/plugg som är rätt. Det brukar ju vara en plugg som sitter på sidan av lådan som man ser framifrån. Där satt 2st torx-skallar och en 6-kantig rejäl försänkt plugg.
Vet någon hur det brukar se ut på VAG-bilar?
Man vill ju helst inte chansa att lossa något, för att höra att något släpper på insidan...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-16 19:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Den stora med invändig 17 mm sexkant är det

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-16 20:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du vill få lättare växlingar så kan jag rekommendera Redline MT90 i växellådan
http://www.redlineoil.com/product.aspx?product=50304 , finns hos Meca bl a.

Det märks inte så mycket omedelbart men efter ett tiotal mil blir växlingarna betydligt lättare pga att (även lite slitna) synkringarna fungerar bättre (igen). Oljan är också mycket mera tunnflytande kall än en vanlig mineral växellådsolja vilket märks framförallt på vintern efter kallstarten.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-16 20:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Oljan ska uppfylla Api-GL4

vilket biltemas helsyntetiska växellådsolja för 90:- litern uppfyller art-nr:36997

någon kan ha hällt i en Tjock renodlad Api-gl5 olja, då blir det trögt särskilt när det är kallt

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-12-17 19:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Oljenivån i lådan var en bit under vad den borde. Jag lyckades väl trycka i ca 2dl ca.
Jag tror inte detta har att göra med att den är trögväxlad, jag tror det är länkaget som är trögt.
Jag tycker inte att det blir lättare att växla när lådan är varm.
Jag plockade bort damasken runt spaken inne i kupén och försökte smörja upp.
Dock tror jag att det är länkaget som syns under bilen som börjar kärva, så det blir o hissa upp bilen o titta ordentligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011