Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köra OBD med ECU på bänk
InläggPostat: fre 12-12-28 19:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Nu när jag så småningom kommer plocka godiset ur Escorten innan jag tvingas lämna den på skroten så har jag en tanke om att kunna köra OBD tester med ECU'n på bänk.
Meningen är helt enkelt att jag skulle vilja lära mig mer om OBD, och genom att använda ett ELM327 interface, skicka kommandon till ECU'n och studera svaren.
Så frågan är om en ECU helt fristående på bänken skulle kunna göra just detta?
Det ska väl i teorin inte behövas så mycket mer än just +12V, där man via en brytare kan simulera "tändning på" vilket borde få ECU'n att kunna upprätthålla OBD kommunikation.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-12-28 19:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ofta tror jag det går bra (jag har för mig att jag har sett en uppgift om att ursprunget till VAG-COM labbades fram på just det sättet.
Men jag skulle föreslå att du försöker rädda hela motorstyrsystemskabelstammen ur Escorten så du kan koppla upp ett mer eller mindre komplett system på bänk, inklusive så många givare mm som möjligt.
Förresten, vet du om det är EEC-IV eller EEC-V ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-12-28 20:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Ofta tror jag det går bra (jag har för mig att jag har sett en uppgift om att ursprunget till VAG-COM labbades fram på just det sättet.
Men jag skulle föreslå att du försöker rädda hela motorstyrsystemskabelstammen ur Escorten så du kan koppla upp ett mer eller mindre komplett system på bänk, inklusive så många givare mm som möjligt.
Förresten, vet du om det är EEC-IV eller EEC-V ?


Nej, jag vet faktiskt inte om det är 4:an eller 5:an. Finns det några speciella kännetecken?
Jo, jag ska försöka plocka ner allt som har med motorstyrsystemet att göra, LMM, spjällhus, spridare, tändsystem, ECU, etc etc
Jag vet dock inte hur "lätt plockad" själva kabelstammen är, men det vore väldigt smidigt att få med alla kontaktdon på vägen o.s.v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-12-28 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EEC-IV har en 60-polig kontakt på styrdonet (tre rader med 20 poler i varje) medan EEC-V har betydligt fler poler, jag tror det rör sig om mellan 80 och 100.

Så vitt jag vet så är det bara EEC-V som har standardiserad OBD, EEC-IV använder Fords äldre s k Star Tester Protocol som dock kan vara inkopplat till lediga pinnar i en vanlig OBD-kontakt. Detta snitt tycks vara hårdvarumässigt mycket enkelt - två ledare, en för TX och en för RX, drivare med open collector och pull-up till 12 V. Motorelektronikvarningslampan är ofta ansluten till TX. En del av de sista EEC-IV -styrdonen har dessutom ett diagnossnitt som verkar vara något RS-485 -liknande, om bilen har OBD-kontakt så är detta inte anslutet dit utan till ett tvåpoligt kontaktdon som hänger ut ur kabelstammen i närheten av styrdonet.

Jag har räddat motorkabelstammar ur ett par något äldre Ford (Escort, Sierra och Scorpio från sent 80-tal) och där var det ganska lätt gjort, på Scorpio måste man dock ta bort instrumentbrädans överdel för att komma åt ett antal reläsocklar som ska följa med kabelstammen. I den Escort det var frågan om, med KE-jetronic, satt även styrdonen i motorrummet så där var det inte ens några bekymmer med torpedväggsgenomföringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-08 10:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Är det någon som lyckats att upprätta en OBD2 kommunikation med en ECU via ELM327 och skickat kommandon till ELM327 med ett terminalprogram och fått korrekta svar tillbaka?
Jag kommer inom kort att börja labba med detta, men vill undersöka hur mycket "handskakning" etc och annat nödvändigt man måste göra innan man börjar att skicka kommandon för utläsning av data från givare, etc
Förhoppningsvis sköter ELM327 det mesta av detta...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011