Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-01-08 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Idag var jag inne med min ceed för att få nya gasdämpare till bakluckan. De befintliga orkar bara öppna den halvvägs. Blir full i skratt när resultatet blir att verkarn säger: Kom tillbaka i sommar, på vintern fungerar inte dämparna som de ska. Öppnar den sig inte då åtgärdar vi.

Vad säger ni? Alla mina andra bilar har haft fungerande bakluckor året om, finns det andra bilmodeller med samma (icke)lösning?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-08 19:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Skrattretande dålig service på den verkstaden skulle jag vilja säga... Jag hade nog krävt att de åtgärdade problemet på en gång, oavsett om det är ett konstruktionsfel eller bara något som blivit kasst.

Trötta gasfjädrar har man ju varit med om, och klart problemet blir värre i kyla då trycket på gasen är lägre, men normalt sett så dimensionerar man väl grejerna så att det ska funka i alla förekommande temperaturer?

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-08 21:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det är väl Kia som skryter med lång nybilsgaranti?
Känns ju som att den plötsligt blir mindre värd när verkstaden agerar på detta sätt... :evil:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-08 22:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Halvkombimodellen av Ford Focus I brukar också ha ganska trötta gasfjädrar när det är nedåt 20 grader kallt. På kombin verkar de dock bättre tilltagna.

Men om bilen fortfarande har gällande garanti tycker jag att man bör stå på sig och försöka få det åtgärdat. Prata med generalagenten om den lokala verkstaden inte vill befatta sig med problemet!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 07:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
visst är det ett garantiärende, annars hade de väl gärna gjort jobbet. Jag har varit inne massor av gånger för olika fel, och intresset är normalt sett svalt. Jag får se om jag orkar med ytterligare en sväng med generalagenten.
edit: 5 grader varmt när jag var inne, det kan det ju vara på sommaren också...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 08:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
På min Renault Megane Sport Tourer 2011 så är det nada problema att få luckan att hållas öppen hur kallt det än är. På den C-Max som jag hade före så blev dämparna tröttare efter 4-5 år så då var det "halvstång" i kylan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
torbjorn skrev:
Halvkombimodellen av Ford Focus I brukar också ha ganska trötta gasfjädrar när det är nedåt 20 grader kallt. På kombin verkar de dock bättre tilltagna.

Stämmer nu när du säger det! Sambon har en -98 och har aldrig märkt några problem med luckan, förutom för ett tag sen då det var riktigt kallt och den inte längre ville hålla sig öppen.
Trodde fjädrarna började bli slut (bilen är ju några år), men kanske är en konstruktionsmiss där också då..

När det gäller dåliga gasfjädrar så lär väl för övrigt Volvo 740 av sedanmodellen, och för all del även kombin ta hem priset? Har haft en hel del av dessa bilmodeller och aldrig stött på originalfjädrar som fortfarande har fungerat.
Standardutrustning på sedanerna brukar kunna bli en träkäpp i bagaget som sätts upp mellan lucka och tröskel. :P

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011