Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 15-10-27 11:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Har problemet löst sig?

Det skulle väl kunna vara viskokopplingen som kärvar / huggar.

Jag vet inte om det går att sätta ett par streck på in och utgående axel till viskokopplingen, redan när du kör rakt fram bör strecken då sakta förskjutas pga förspänningen i kopplingen. Om den inte gör det alls eller bara när du svänger tvärt så kan det vara tecken på att kopplingen krånglar.

Tack för att du frågar! Och nej, jag kör den utan kardanaxel då jag fortfarande känner mig tom på idéer vad mer att testa/göra. (Vilket känns tråkigt då det snart är is/snö-före på gång)

Jag har dock konstaterat att det går att vrida ett upplyft bakhjul med handkraft när kardanaxeln är monterad. Det är väl en fingervisning att viskokopplingen funkar vettigt som jag har fattat det.

Det går inte att sätta några streck på det viset då viskokopplingen döljer ingående axel i slutväxeln.

Skulle ha behövt ha en annan slutväxel att testa med men de kostar ganska mycket på skrotarna. Skulle ju också kunna skicka kardanen till UK-firman för inspektion men frakten går på bortåt 1500 spänn och när det även vibrerade med den gamla originalaxeln, fast kanske inte lika mycket, så känns det inte "solklart" att det är kardanen som är orsaken.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-27 18:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok eftersom du nån gång skrev att det kändes som att bilen rullade trögt i svängar när kardanen sitter på tänkte på att vikon kunde hugga. Skulle det inte kunna vara så att det bara upträder när den blir något uppvärmd när du ute och kör pga skillnaden i utväxling fram/bak? Då känner man det kanske inte direkt genom att vrida på ett bakhjul när den är kall.

En grej som du också skulle kunna testa är att se om däcken har samma omkrets fortfarande. Enklast att sätta ett kritsträck på fram och bakhjulen ner till asfalten köra rakt fram ett ca 20 meter och se om alla sträck fortfarande pekar åt samma håll. Dina däck är väll 215/60 16? Då borde omkretsen bli ca 2m (209 cm). 20m borde innebära knappt 10 hela varv för hjulen. Med t ex 5% skilnat i omkrets borde de synas tydligt att strecken blir 180° i förhållande till varandra men vid 10% skulle de bli rätt igen så man kanske bör kolla en gång vid 10m, 20m, 30m och 40m för att vara helt säker :-) .

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-27 20:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Ok eftersom du nån gång skrev att det kändes som att bilen rullade trögt i svängar när kardanen sitter på tänkte på att vikon kunde hugga. Skulle det inte kunna vara så att det bara upträder när den blir något uppvärmd när du ute och kör pga skillnaden i utväxling fram/bak? Då känner man det kanske inte direkt genom att vrida på ett bakhjul när den är kall.

En grej som du också skulle kunna testa är att se om däcken har samma omkrets fortfarande. Enklast att sätta ett kritsträck på fram och bakhjulen ner till asfalten köra rakt fram ett ca 20 meter och se om alla sträck fortfarande pekar åt samma håll. Dina däck är väll 215/60 16? Då borde omkretsen bli ca 2m (209 cm). 20m borde innebära knappt 10 hela varv för hjulen. Med t ex 5% skilnat i omkrets borde de synas tydligt att strecken blir 180° i förhållande till varandra men vid 10% skulle de bli rätt igen så man kanske bör kolla en gång vid 10m, 20m, 30m och 40m för att vara helt säker :-) .

Ja, jag uppfattande en gång att det kändes som låst mellan fram- och bakänden. Har inte märkt det igen dock. Har inte sett den uppgiften förut att viskokopplingar skulle kunna "hugga"? Bara att de kan fastna ihop permanent.

Jag har testat med både sommar- och vinterdäck, iofs mer eller mindre nötta allihop men det vibrerar med bägge sorterna. Vinterdäcken funkade ju förra säsongen och är ju inte använda sen dess så borde ju funka även nu kan man tycka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-27 20:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
Ja, jag uppfattande en gång att det kändes som låst mellan fram- och bakänden. Har inte märkt det igen dock. Har inte sett den uppgiften förut att viskokopplingar skulle kunna "hugga"? Bara att de kan fastna ihop permanent.


Läste t ex här http://www.syncro.org/VCTest.html att trasiga kopplingar inte behöver fastna permanent men kan börja med att låsa för tidigt allt oftare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-10-28 19:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Läste t ex här http://www.syncro.org/VCTest.html att trasiga kopplingar inte behöver fastna permanent men kan börja med att låsa för tidigt allt oftare.

Hmm.. Ja det vore nått ifall vk:n har blivit "känsligare"... Ännu större anledning att behöva ha en sån eller en komplett slutväxel med vk att testa byta till!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-11-03 16:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fast borde inte VKn varit varmare än den var ifall den "hugger" och försöker tvinga den till 4wd även på asfalt? Den var ju kallare än vad "klumpen" är.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-11-03 18:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Som jag tolkar det kopplar/låsar VK'n vid en lägre temperatur än normalt när den börjar bli dålig, så den behöver inte kännas varm.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011