Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-01-15 14:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Min Megane RX4 har separata tändspolar som tyvärr inte hör till toppskiktet när det gäller kvalitet. De är dock väldigt lätta att byta så om man bara har några "på lager" så brukar man klara sig från längre driftstopp än 5-10 minuter :wink:

Igår när jag körde hem från jobbet och kom till en korsning där jag måste ned i låg fart och därmed lågt varvtal så hackade och bluddrade den när jag skulle gasa på igen. Väl upp i varv så gick den normalt de resterande 1,5 km hem tills jag igen släppte ned fart och varvtal. Då började den gå rejält kasst och avgasvarningslampan började blinka = överhettad kat. Tog mig in på gården men knappt in i garaget då den gick som en påse nötter... Katen var så het så det stank om den, trots att lampan visat på överhettning bara en kort stund. Tidigare när en tändspole gick sönder så chansade jag och körde i 40-50 hem den sista milen. Då blinkade också lampan men vill minnas att katen inte blev lika varm iaf.

Tänkte att det nog är en tändspole igen då den tydligen fick bränsle som den inte kunde bränna upp. Har bytt en tidigare och ytterligare en ser lite annorlunda ut så misstänker att den är bytt tidigare så chansade på att någon av de två övriga var kass. Hade två stycken nya så bytte bägge. Startade den och den gick helt ok så tänkte att det var frid och fröjd då. Var tvungen skruva i -15 så det fick lov att gå fort.

Imorse när jag skulle iväg igen så gick den lite tveksamt och hackade till lite igen i samma korsning 1,5 km hemifrån. Tog upp den i landsvägsfart och sen har den funkat även på låga varv. Tog dock för säkerhets skulle lös alla stiften och kollade på dem och tyckte de såf ok ut. Möjligen var ett av dem lite "vitare" än de andra. Men det borde väl snarare betyda för lite bränsle?

Frågan är nu om jag trots allt bytte fel tändspolar eller kan t.ex spridarna/insprutarna få ett sådant fel att de vräker på med bränsle? Tyckte dock inte att den gick som av för mycket bränsle utan som tändningsmissar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-15 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
På hemvägen fick det några "anfall" igen, dock inte så allvarligt som dagen innan. Just som jag var hemma så tändes avgasvarningslampan och när jag kollade felkoder så var det "injector 2 malfunction". Den har ju en Flexitune så då antog jag att något mellan ECU och den orsakade problemet. Jag trotsade -15 grader och skruvade lös en gjuten aluminiumgrej som täcker för insprutarna och såg då på en gång att en av kablarna från ECUn som jag har skarvat vidare till Flexitune:en mha kontakter så jag slapp kapa i originalkablaget hade legat så olyckligt till att den klämdes emot aluminiumgrejen och så hade det med tiden blivit hål i isoleringen. Jag startade och den gick fint. Jag mätte också från skadan till jord och det var 14V där så att det jordade därifrån var nog orsaken till att den gick som en påse nötter. Antar att det blev på så sätt att insprutaren var öppen för mycket på den cylindern. Samtidigt så var det den cylindern som hade ett något vitare tändstift, vilket väl tyder på att den gått magrare där också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-15 20:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det är väl så att kabeln som låg mot jord har orsakat att en spridare hölls konstant öppen, vilket gjorde att en cylinder gick rejält fett, som i sin tur överhettade katten?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-15 20:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Japp, som jag räknade upp som troligt scenario :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-16 07:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Nja, jag kan inte riktigt förstå varför cylindern där spridaren varit konstant öppen går magert enligt ditt "scenario" , borde väl gå fetare.
Ev. kan det blivit så att lambdaregleringen drog ner bränslet till alla övriga spridare för att kompensera den överfeta situationen, vilket gjorde att alla övriga burkar gick magert?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-16 08:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Databoxen skrev:
Nja, jag kan inte riktigt förstå varför cylindern där spridaren varit konstant öppen går magert enligt ditt "scenario" , borde väl gå fetare.
Ev. kan det blivit så att lambdaregleringen drog ner bränslet till alla övriga spridare för att kompensera den överfeta situationen, vilket gjorde att alla övriga burkar gick magert?

Jag spekulerar bara vad som kan ha hänt baserat på att färgen på tändstiftet på just den cylindern avvek från de övriga tre. Spridaren kan omöjligen varit konstant öppen annat än korta perioder då det märktes så grymt tydligt men tänker mig att något har "stört" funktionen så smått innan det blev "tokakut" och att det kanske bidrog till den annorlunda färgen på stiftet. Vad jag vet så brukar vitare/gråare betyda magrare men kanske gällde nått annat i det här fallet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 16:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har tidigare nämnt att min Scenic RX4 uppvisar märkligheter och att det främst verkar vara på E85 som den beter sig skumt. Grejen är den att den efterhand börjar gå mer och mer ojämnt på först tomgång och sen även vid låg last i högre fart. När det är som värst så "missar" den rejält på tomgång och smårycker i högre fart med lätt last. Den kan även då sätta felkoder att avgasreningen inte funkar effektivt. Samtidigt startar den lätt, svarar bra på gasen och har normal "ork". Slänger jag in bensin i den så går det till sig men kan återkomma så fort jag är tillbaka på ren E85(iaf sommarblandningen).

Vad kan orsaka ett sånt beteende? "Klet" på insprutare tycker jag inte verkar stämma. Tändningen borde väl funka när den tål belastning/tvär acceleration och startar bra? Skulle en trött lambdasond kunna bete sig så? Blir väl dessutom kallare avgaser med E85 så den får det ännu svårare?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 18:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det kanske är lambdasensorn som inte funkar så bra längre men jag skulle börja med att byta tändstift om du inte har provat det redan.

Man kan testa om lambdasensorn funkar med en gasolbrännare, då bör den kunna ge ca 0,9V i en blå låga, dessutom kan värmslingan i sensorn vara defekt jag tror det ska vara mindre än 20 ohm i värmeslingan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 18:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Stiften har gått c:a 4000 mil nu så kanske är dags iaf. Vill dock minnas att dessa "episoder" fanns även när de hade gått mycket mindre.

Hur var det nu en lambdasond mäter syrehalten? Fick för mig att nån sa att det hade att göra med att den refererar till luften utanför och att det kunde bli problem om det kom olja på den? Eller iaf där kablarna går in i den? Eller har jag drömt det, hehe? För det är en del oljeläckage framför den från motorn så det brukar "väta ned den" i del.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 21:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja de använder utomhusluften som referens och den luft kommer in via kablarna så de ska inte solkas ner av olja.

Men efter 4000 mil är det väll också hög tid att byta stift?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 05:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ok, jag får ta å kolla om det är kletigt kring sonden igen.

Haynes-boken säger 6000 mil som intervall på stiften, om det nu har rätt förstås.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 07:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Det kan inte vara så att den överhettning som katten råkade ut för förra vintern har satt sina spår?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 08:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Dr. Mabuse skrev:
Det kan inte vara så att den överhettning som katten råkade ut för förra vintern har satt sina spår?

Inte alltför troligt då problemet har funnits även före den incidenten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 11:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
Ok, jag får ta å kolla om det är kletigt kring sonden igen.

Haynes-boken säger 6000 mil som intervall på stiften, om det nu har rätt förstås.


Det är ett långt intervall, eller är det speciala stift irridium, platinum eller flerelektrodstift? Allt eftersom (vanliga) tändstift slits ökar gnistgapet och blir elektrodernas "hörn" där gnistan lättast hoppar avrundad. Ju mera avrundare elektroderna är ju större spänning som krävs innan gnistan kan initieras, därför fungerar nya stift bättre än de som används ett ta, trots att det kan vara rätt svårt att se slitaget om man inte använder ett förstoringsglas. Samma sak gäller såklart för avståndet mellan elektroderna: spänningen som krävs ökar med avståndet mellan elektroderna. Å andra sidan borde problemen då märkas mera när motorn är hård belastad, t ex vid acceleration du verkar ha mest problem vid tomgång och låg belastning.

Det skulle kunna tyda på att lambdasensorn mäter fel, om värmeslingan inte fungerar tillräckligt bra och sensorn blir för kall och ger för låg spänning vid lätt belastning och tomgång, det kan märkas mera med E85 eftersom avgaserna är svalare då och innehåller mera vattenånga.

En annan möjlig orsak vore om det finns en läcka i avgas(gren)rör före eller nära lambdasensorn, då kan det konstigt nog sugas in luft i avgasöret, framföralt vid tomgång och låg belastning då det inte är mycket avgaser så kan då lambdasensorn mäta mera syra i avgaserna än vad som kommer ur motorn. Men det borde då inte spela roll om den går på bensin eller E85.

Hur är det förresten med vattentemperaturen / värmen? En trasig termostat som inte stänger ordentligt skulle kunna göra att moton kylls ned för mycket, men då borde det nog även märkas på dålig värme och förhöjd tomgångsvarvtal.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 11:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har faktiskt inte tänkt på vilken typ av stift det är. Det är en sort som Renault rekommenderar iaf.

En läcka i avgasröret borde väl ge ett konsekventare beteende som inte går i perioder och som du skriver inte är bränsleberoende?

Vattentempen är nog normal. Bra värme och låg tomgång. Kan iofs läsa av den med OBD-grejen jag har men tror den är vettig.

Faktiskt är det så att även den nya 2012-års FFV-Renaulten har en något "bluddrande/missande" tomgång den med av och till. Den är dock inte så "angripen" som gamlingen.

Vad rent tekniskt är det som händer när det missar/bluddrar? Hur kan en kass lambdasond få det att göra så? Det låter ju som tändningsproblem men lambdan styr väl (främst) bränsleblandningen?

Har också hört att de där motorerna kan ha trassel med en givare som anger kamvinkel(tror jag det var) men då brukar de gå allmänt kasst som jag har fattat det.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011