Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 15-09-27 07:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har börjat undra om kassa motorfästen kan vara kopplat till problemet. Min "teori" är då att om motor/låda rörs för mycket så när kardanaxeln är på plats så samverkar det så att det vibrerar. Troligt? För det är t.ex en tydlig skillnad på vad som händer vid motorbroms, i synnerhet på högre växel i lägre fart, med resp. utan kardanaxel. Med den så vibrerar det påtagligt men slutar så fort kopplingen trycks in. Utan den klart mindre "durrande".

Motor/låda hänger i två fästen med ett 3:e undertill som stoppar längsgående rörelser. Kan konstatera att det är relativt enkelt att med handkraft rucka på motorn både vid det undre och det övre högra fästena. Övre vänstra däremot verkar klart styvare. Växelspaken rör sig mer fram/bak vid motorbroms/gas än jag minns att den har gjort tidigare, dock inte säker på det, hehe. Fästena ser rätt så vettiga ut, dvs gummit finns i alla fall där men finns en del sprickor dock.

Frågan för dagen är dock hur styva de ska vara när de är ok? Dvs hur mycket ska motorn röras om man försöker rucka den med handkraft?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-10-01 19:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nja, spåret med motorfästena har kallnat en del. Hade upp den på lyft och mekanikern som kikade på den noterade:

1/
Dåliga främre inre knutar på drivaxlarna, främst högra.

2/
När bilen kördes på lyften så märktes inget konstigt alls med kardanen. Däremot så kändes det tydliga vibrationer i bakre länkarmarna men inte i främre.

3/
Inget speciellt ljud hördes.

Han sa att han inte kan avgöra vad som felar, utan det är till att byta delar på måfå, hehe.

Själv konstaterade jag att det blev klart värre efter att jag hade haft isär kardanen och bytt bakre stödlagret. Jag såg såklart till att splinesen var på samma ställe.

Så hur 17 får man ihop detta med att vibrationerna bara finns med kardanen på plats? T.o.m med två olika finns de där. Kan det vara nått lager i bakaxeln? T.ex ingående lager som kommer att belastas annorlunda/mer med kardanen på plats?

Hur varm ska differentialen bli normalt? Den blir nu gränsfall till att vara så varm att det känns "o-komfortabelt" att känna på den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-10-01 21:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag ser inte direkta samband heller men jag skulle nog börja med att byta utslitna//glappa knutkors på främre drivaxeln.

Att det inte märktes så mkt när man körde på lyften är kanske pga att drivlinjen då snurrar utan belastning, kanske det skulle bli annorlunda om man bromsade lite lätt samtidigt?

Vilken differential blir varm? Inte blir de varma när man körde på lyften?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 05:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Jag ser inte direkta samband heller men jag skulle nog börja med att byta utslitna//glappa knutkors på främre drivaxeln.

Att det inte märktes så mkt när man körde på lyften är kanske pga att drivlinjen då snurrar utan belastning, kanske det skulle bli annorlunda om man bromsade lite lätt samtidigt?

Vilken differential blir varm? Inte blir de varma när man körde på lyften?

Börjar bli lite "motigt" att byta grejer på bileländet, hehe! Har bytt snart hela bilen och om man nu dessutom inte vet vad man ska byta utan måste börja chansa så blir det inte bättre precis. Men som sagt, har väldigt svårt att se hur dåliga främre drivknutar skulle få det att vibrera med kardanaxeln på plats men inte utan.

Jag var inte tydlig nog. Det märktes en del att det vibrerade när den var på lyften men det gick enligt mekanikern inte att härleda visuellt till kardanaxeln då den snurrande jämnt och fint.

Det är bakaxelns diff som blir varm. Kollades inte på lyften men igår när jag hade kört 1,5 mil hem så kollade jag direkt jag kom fram.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt ska en slutväxel inte bli särskilt varm så länge man belastar den måttligt. Värmeutveckling kan man dock vänta sig om man t ex drar en tung släpvagn i bergstrakter.

Hur är det med olja i bakre slutväxeln? Är den någotsånär ren, av rätt sort och har rätt nivå?

Om man lossar kardanaxeln från bakre slutväxeln och vrider på pinjongen för hand, känns allt bra då eller har den t ex stort kuggspel, går tungt eller "hackar" på något ställe på varvet?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 09:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Som jag förstår det har bilen knappt någon drivning på bakhjulen så länge inte framhjulen snurrar snabbare än bakhjulen. Då borde inte heller differentialen bli varm.

Har du kontrollerat att du har samma omkrets på fram och bakdäck? Om fram och bakaxeln snurrar med olika varvtal blir väll viscokopplingen till bakaxel stelare och försöker att förhindra det. Jag kan tänka mig att sånt skulle kunna orsaka extra slitage i drivlinjen, konstiga vibrationer, extra friktion och värme i differentialen och slitana knuter etc.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 10:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Normalt ska en slutväxel inte bli särskilt varm så länge man belastar den måttligt. Värmeutveckling kan man dock vänta sig om man t ex drar en tung släpvagn i bergstrakter.

Hur är det med olja i bakre slutväxeln? Är den någotsånär ren, av rätt sort och har rätt nivå?

Om man lossar kardanaxeln från bakre slutväxeln och vrider på pinjongen för hand, känns allt bra då eller har den t ex stort kuggspel, går tungt eller "hackar" på något ställe på varvet?

Oljan är bytt tidigare i somras när jag hade lös slutväxeln för byte av packboxar. Ska vara rätt sort och nivån kollade jag senast igår för säkerhets skull och den var ok. Slutväxeln är dock numera helt tät så det var förväntat.

Jag har testat vrida på viskokopplingen (som i sin tur sitter ihop med slutväxeln) med löstagen kardanaxel och det finns inget annat spel än lite längsgående. Jag har dock inte haft hissat upp bakänden på bilen med kardanaxeln borttagen så det går att vrida på alltihopa. Bör testas!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 10:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Som jag förstår det har bilen knappt någon drivning på bakhjulen så länge inte framhjulen snurrar snabbare än bakhjulen. Då borde inte heller differentialen bli varm.

Har du kontrollerat att du har samma omkrets på fram och bakdäck? Om fram och bakaxeln snurrar med olika varvtal blir väll viscokopplingen till bakaxel stelare och försöker att förhindra det. Jag kan tänka mig att sånt skulle kunna orsaka extra slitage i drivlinjen, konstiga vibrationer, extra friktion och värme i differentialen och slitana knuter etc.

Jag vet inte hur många % den driver baktill när framhjulen inte slirar men det åtgår rejält med handkraft för att lyckas vrida runt viskokopplingen relativt slutväxeln(med löstagen kardanaxel) så en del kraft försöker den nog även få dit med icke-slirande framhjul.

Däcken är dåliga med lite mönsterdjup kvar. De är dock relativt jämnt nötta och enligt uppgift så ska viskokopplingen i den vara "snällare" än de som fanns i äldre AWD-Volvobilar och klara ganska stor diameterskillnad innan det går galet. En notering är dock att jag tills imorse har haft ett höger bakdäck av samma dimension men annan typ (och fälg). Det är ungefär lika mycket nött som de tre andra och anledningen till det är för att det 4:e däcket var mer nött än de andra så tänkte att det kunde vara bättre med det. Testade dock skifta imorse och det blev faktiskt mindre vibrationer då. Långt ifrån bra med klart mindre än före.

Så om jag kör den utan kardanaxel så borde inte slutväxeln blir varm? Fast den ju snurrar med pga bakhjulen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 11:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Alltså skulle det kanske också kunna vara ett fel på viskokopplingen, så att 4-hjulsdriften inte frikopplas tillräckligt. Jag har ingen aning hur trög viskokopplingen bör vara men det borde gå att hitta info om det.

Det kan vara stora skillnader i däckomkrets av däck med samma dimension om det är olika typer/tillverkare. Nu hade du bara bytt ett hjul så det blir bara halva skillnaden mellan fram och bakaxel men ändå.

Utan kardanaxel bör inte slutväxeln bli varm om det inte är ett lager som är dålig men jag tycker inte heller att den borde bli så varm med kardanaxeln på plats. Slutväxeln sitter väll lite i fartvinden så det borde krävas en hel del watt/friktion innan den blir så varm att den inte lngre gå att hålla handen på (> 50°C)? Som du beskrev det. Kanske du kan med en ir-termometer hitta var den blir som är varmast för att se om det är något lager som bli mera varm eller om hela klumpen blir varm och det snarare verkar kuggarnas friktion som värmer upp den.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 13:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Min mindre tvärsäkra uppfattning är att viskokopplingen har varit ganska trög tidigare också. Jag googlade omkring lite och de verkar kunna "ta fast". Det beskrivs dock mer som att det i princip inte är möjligt att rotera en sådan. På en annan bilmodell beskriver det ett förfarande där man hissar upp ett hjul, baktill på RX4 och tar tag i hjulet klockan 3 och 9 och försöker snurra det. Det ska gå att göra med normalstyrka, inte nödvändigtvis lätt men ska gå.

Nog går det att hålla handen på slutväxeln, man bränner sig inte men det var som jag skrev på gränsen till att inte vara "behagligt". Jag ska kolla med/utan kardanaxel hur det gör och se om jag kan mäta med IR-termometer om det är varmt på nått särskilt ställe.

Skulle det kunna avslöja nått om jag med borttagen kardanaxel hissar upp bakhjulen och försöker får snurr på hjul/slutväxel? T.ex med en moppes bakhjul som drivkraft, hehe. Vet ju att det inte finns nått "ylande" från slutväxeln med väl ett mer dovt hjullageraktivt ljud som hörs inifrån bilen.

Tack för att ni är "bollplank" förresten! Känns aningen jobbigt (och otacksamt) detta när jag har snart bytt ut "hela bilen" och ändå inte kommit till rätta med allt krångel, hehe!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 13:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
På en annan bilmodell beskriver det ett förfarande där man hissar upp ett hjul, baktill på RX4 och tar tag i hjulet klockan 3 och 9 och försöker snurra det. Det ska gå att göra med normalstyrka, inte nödvändigtvis lätt men ska gå.


Aha, och hur går det hos dig?

Baggis skrev:
Nog går det att hålla handen på slutväxeln, man bränner sig inte men det var som jag skrev på gränsen till att inte vara "behagligt". Jag ska kolla med/utan kardanaxel hur det gör och se om jag kan mäta med IR-termometer om det är varmt på nått särskilt ställe.


Ja det skulle vara intressant att se om det är skillnader i temperatur, det är väll ca vid 50 grader det blir obehagligt att ta på nått. Tycker det inte bör vara så mkt friktion i en slutväxel som mer eller mindre snurrar med utan att driva bilen. Men om man skulle anta att det är så mkt som 10% förluster i slutväxeln så är det 100W uppvärmning för varje kW av motoreffekten som driver på bakhjulen.

Baggis skrev:
Skulle det kunna avslöja nått om jag med borttagen kardanaxel hissar upp bakhjulen och försöker får snurr på hjul/slutväxel? T.ex med en moppes bakhjul som drivkraft, hehe. Vet ju att det inte finns nått "ylande" från slutväxeln med väl ett mer dovt hjullageraktivt ljud som hörs inifrån bilen.


Det funkar även med bandslip… Så kan du iaf se om bromsar inte ligger åt eller nått annat bromsar :-)

Kolla även omkretsen av däcken med ett snöre eller så.

Baggis skrev:
Tack för att ni är "bollplank" förresten! Känns aningen jobbigt (och otacksamt) detta när jag har snart bytt ut "hela bilen" och ändå inte kommit till rätta med allt krångel, hehe!


Det är väll roligt med lite utmaningar :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 14:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Baggis skrev:
På en annan bilmodell beskriver det ett förfarande där man hissar upp ett hjul, baktill på RX4 och tar tag i hjulet klockan 3 och 9 och försöker snurra det. Det ska gå att göra med normalstyrka, inte nödvändigtvis lätt men ska gå.


Aha, och hur går det hos dig?

Läste det idag, inte testat ännu :wink:

aryan skrev:
Baggis skrev:
Tack för att ni är "bollplank" förresten! Känns aningen jobbigt (och otacksamt) detta när jag har snart bytt ut "hela bilen" och ändå inte kommit till rätta med allt krångel, hehe!


Det är väll roligt med lite utmaningar :-)

Haha, om jag var rädd för "lite" utmaningar så hade jag slutat för lääänge sen! Problemet är mer att det tar tid och pengar av allt annat jag vill hålla på med + att det strax är vinter på gång och jag har inget varmgarage :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 15:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är bara att klä på sig ordentligt så kan man fixa bilen ute vid -15°C också :-)

Hittade lite referenser angående friktionen i slutväxeln (under belastning) här http://www.superstreetonline.com/how-to ... ower-loss/
Citat:
Differential losses tend to be considerably larger, especially in the case of RWD and AWD vehicles where the torque path is turned 90 degrees as it enters the rear diff and exits it toward the rear wheels. In the case of hypoid-type gearsets (where the gear tooth profile is both curved and oblique) that are commonly used in RWD differentials, losses in the 6 to 10 percent range are the norm, while loss from the driveshaft(s) and prop shaft(s) tend to account for about 0.5 to 1 percent of total loss, depending on how well they're balanced and how many the vehicle is equipped with. In the case of FWD vehicles, the torque path is more direct to the front wheels and the use of efficient helical final drive gears means that drivetrain losses can be as much as 50 percent lower than on RWD and AWD vehicles.


Han skriver också att den procentuella förlusterna ökar med belastningen och vid mer eller mindre ingen kraftöverföring borde då förlusten bli närmast noll, men det finns så klart även en statisk förlust i lager / packboxar osv. men jag tror inte den kan ge så mkt värme.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 15:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Se också http://www.freeasestudyguides.com/all-w ... lutch.html

Citat:
Viscous couplings can often be tested with a bench vise. Place the unit in the soft jaw vise being careful not to damage case. Install the driveshaft on the drive flange and use a foot pound torque wrench to apply torque to the other end. Measure the turning torque required to spin the axle. These torque measurements are typically around 25-35 foot pounds. Check with the vehicle manufacturer's specifications before proceeding. Viscous fluid is added by weight, so when a unit is found faulty, it is typically replaced with a new one. The fluid becomes thicker when it's heated to provide more gripping power between the disks when it’s most needed.


25-35 ft lb ≈ 34-47 Nm så det bör gå lite trögt.

Skulle även vara intressant att mäta om viskokopplingen bli varmare än kardanen när man kört så långt att slutväxel blivit varm, för det skulle vara ett bevis på att framaxel och bakaxel snurrar olika snabbt och värmer upp viskokopplingen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 15:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Se också http://www.freeasestudyguides.com/all-w ... lutch.html

Citat:
Viscous couplings can often be tested with a bench vise. Place the unit in the soft jaw vise being careful not to damage case. Install the driveshaft on the drive flange and use a foot pound torque wrench to apply torque to the other end. Measure the turning torque required to spin the axle. These torque measurements are typically around 25-35 foot pounds. Check with the vehicle manufacturer's specifications before proceeding. Viscous fluid is added by weight, so when a unit is found faulty, it is typically replaced with a new one. The fluid becomes thicker when it's heated to provide more gripping power between the disks when it’s most needed.


25-35 ft lb ≈ 34-47 Nm så det bör gå lite trögt.

Skulle även vara intressant att mäta om viskokopplingen bli varmare än kardanen när man kört så långt att slutväxel blivit varm, för det skulle vara ett bevis på att framaxel och bakaxel snurrar olika snabbt och värmer upp viskokopplingen.

Till veckan ska jag ta lös kardanen för "femtielfte" gången. Då går det att ta en momentnyckel på den stora mutter som håller fast viskokopplingen och kolla vad som krävs för att snurra den.

Om inte mitt minne sviker mig så var det i princip bara slutväxeln som var varm men ska kolla upp bättre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011