Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 15-10-05 08:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
En första snabb koll av tempen med IR-termometer utanpå slutväxeln imorse efter 1,5 mil till jobbet i c:a -2 grader visade på dryga 30 grader mitt på "klumpen". Viskokoppling var bara c:a 10 grader. Det är då med kardanaxeln på plats.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-10-05 20:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Mera saker gjorda/kollade ikväll:

1/
Slutväxeln var på varmaste stället 46 grader efter 1,5-mils körning. Det är själva "klumpen" som är varm. Viskokopplingen var c:a 15 grader.

2/
Bytte till vinterdäck(lite tidigt även om jag bor lååångt norr om er i Sth mm), tyvärr med fortsatta vibrationer.

3/
Det är möjligt att snurra/vrida på ett upplyft bakhjul med inte så värst mycket (hand)kraft.

4/
När jag svängde fullt på asfalt innan jag körde hem så kändes som en sån 4wd-bil där man kan "låsa ihop" fram- och bakaxeln för nått av hjulen släppte greppet. Testade "köra i ringar" men det var inte samma upplevelse då. Var som om viskokopplingen skulle ha suttit fast en stund.

Planer:

Köra till/från jobbet imorgon och kolla tempen på slutväxeln. Antar att den kommer att vara typ som idag 30-50 grader. Imorgon på kvällen tar jag bort kardanaxeln och om tid finns så ska jag försöka snurra på grejerna i slutväxeln och se om nått framkommer av det. Sen mäter jag tempen utan kardanaxel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-06 09:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet inte om det är normalt men spontant tycker jag att temperaturstigningen i differentialen på så kort sträcka är hög med tanke på att bilen borde vara framhjulsdriven så länge de har bra fäste och att klumpen kyls ner av fartvinden.

Men nu hittade jag något som eventuellt skulle kunna förklara värmeprodutionen:
http://www.awdwiki.com/en/viscous+coupling/

Citat:
The disadvantage of a viscous coupling is that it engages too slowly and allows for excessive wheelspin before transferring torque to another wheels. This is especially critical in automatic all wheel drive systems - when cornering under acceleration, the rear end is engaged with a slight delay, causing sudden change in the car's behaviour fron understeer to oversteer. Also, when taking-off in sand, front wheels can become bogged down before all wheel drive is engaged.

In an attempt to reduce the coupling's activation time, VW Golf MkII Syncro always transfers 5% of torque to rear wheels (this is achieved by rear driveshaft rotating slower than front driveshaft in normal conditions, causing viscous fluid warm-up and slight solidification).

At the same time, pre-tensioning the coupling too much leads to undesireable transmission wind-up and makes the system too sensitive to uneven tread wear on front and rear tires.
This is why Volvo first reduced the pre-tensioning in 2000 and then replaced the viscous coupling with Haldex clutch on their all wheel drive vehicles in model year 2003 (Volvo s60 has Haldex since 2002). [1]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-06 11:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Med tanke på hur pass tungt det ändå går att vrida runt för hand + det du skriver att den nog har "pre-load" så kanhända 40-50 grader inte är onormalt trots allt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-06 12:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja, om viskokoppling har lite "pre-load" genom olika axelutväxlingar är det tänkbart att det genererar värme. Jag tycker det är en ganska "ful" lösning som borde öka (däck)slitage och förbrukningen.

Jag skulle då hellre haft en axelutväxling som gör att framaxeln drivs ca 10-15% snabbare och ett frihjul till bakaxeln så att bakhjulsdriften inte aktiveras för än framaxeln snurrar 10-15% snabbare än bakaxeln.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-10-07 12:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu är den igen utan kardanaxel och därmed helt vibrationsfri. Imorse var "klumpen" c:a 25 grader efter 1,5 mil till jobbet. Tidigare morgnar med kardanen på plats var den lite drygt 30 grader, så den blir nog trots inte orimligt varm. Skulle kunna testa lyfta upp bakhjulen och försöka snurra på dem men vet inte om det är nån vits. Känns som om ett till synes "konkret" problem med en massa mekanik borde gå att komma underfund med vad som felar..!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-10-07 14:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Så differentialklumpen blir så pass varm även utan kardanaxeln? Borde vara rätt mycket friktion i den då.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-10-07 15:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Så differentialklumpen blir så pass varm även utan kardanaxeln? Borde vara rätt mycket friktion i den då.

Tja, frågan är väl den om det är normalt eller inte. Har ju inte kommit på att mäta när allt var frid och fröjd, hehe. Men är det inte så att grejen med de sneda 90-graders kugghjulen är en "slösig" konstruktion som sådan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-10-07 19:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja du kanske kan testa att byta oljan i slutväxeln mot en bra GL-5 olja. Hypoid slutväxlar "klippar"de långa oljemolekyler så att oljans viskositet avtar och oljefilmen med tiden blir svagare. Då ökar såklart även friktionen och värmeproduktionen.

Om klumpans temperaturstigning minskar med ny olja vet du att det gjorde nytta :)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-10-08 05:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Är ju en grej att testa ja men oljan är bara c:a 250 mil och nån månad gammal, byttes när jag bytte packboxar i slutväxeln, så känns lite långsökt att den är boven i dramat. Är en GL-5-olja men minns inte vilket märke, hehe.

Jag ogillar verkligen att "fastna" på en sån här "sk*tsak" när resten av bilen äntligen funkar bra! :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-10-08 07:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha nej om oljan är så färsk, rätt sorts och rätt mängd kan det inte vara felet. Om packboxarna sitter rätt och inte har börjat läcka så borde oljan inte hunnit bli mindre än den mängd du haft i heller. Det enda jag kan tänka mig att det kommit in eller har lossnat skräp i oljan.

Hur såg gamla oljan ut, var den mycket tunnare än den nya oljan? Fanns det tillräckligt mängd olja kvar i slutväxeln? Såg du mycket metallspån på actapspluggen (om den har en magnet)?

Nånstans läste jag om ett värmesköld (mellan tanken och kardanaxeln eller avgasröret?) som kunde skramla och låta illa, men det hade du väll redan ha kollat.

Fanns inte också en slags elastisk gummikoppling i kardanen nära slutaxeln som skulle kunna vara orsaken till obalans/vibrationer?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-10-08 10:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Aha nej om oljan är så färsk, rätt sorts och rätt mängd kan det inte vara felet. Om packboxarna sitter rätt och inte har börjat läcka så borde oljan inte hunnit bli mindre än den mängd du haft i heller. Det enda jag kan tänka mig att det kommit in eller har lossnat skräp i oljan.

Hur såg gamla oljan ut, var den mycket tunnare än den nya oljan? Fanns det tillräckligt mängd olja kvar i slutväxeln? Såg du mycket metallspån på actapspluggen (om den har en magnet)?

Nånstans läste jag om ett värmesköld (mellan tanken och kardanaxeln eller avgasröret?) som kunde skramla och låta illa, men det hade du väll redan ha kollat.

Fanns inte också en slags elastisk gummikoppling i kardanen nära slutaxeln som skulle kunna vara orsaken till obalans/vibrationer?

Många relevanta frågor/funderingar! Tack!

Grejen är den att bilen var avställd under flera månader i början av året, beroende på trassel med "kina-insprutarna" jag hade satt dit förra sommaren. När jag efter byte till Bosch-insprutare tänkte ta den i bruk upptäckte jag en oljefläck i sanden under slutväxeln och vid närmare inspektion visade det sig vara den hittills täta packboxen där kardanaxeln/viskokoppling kommer in som hade börjat läcka som ett veritabelt såll under stilleståndstiden. Så när jag bytte den packboxen + de två andra som hade läckt lite under längre tid så fanns det i princip ingen olja kvar i slutväxeln, för kardanaxeln kommer in lågt ned på klumpen. Inga metallspån fanns dock vad jag minns.

Ja, det finns värmeplåtar lite här och var men de tar inte i och dessutom är det inte ett sådant "skakande" utan ett mycket starkare som t.o.m. kan få inredningen att ge ifrån sig resonansljud.

Och ja, det finns två saker bakom kardanaxeln som är kända för att kunna orsaka vibrationer. Dels en gummiplatta(hardy-skiva) som kan bli nött men den verkar ok och är bara några år gammal, dels en "metallring" som är runt/utanpå viskopplingen och är gummiupphängd den med. Den är till för att minska resonanser men om gummit blir gammalt/sprucket så kan den istället skapa obalans. Den är dock inte heller vad jag förstår felaktig då den bara går att röra lite grann pga gummit.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-10-08 11:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hade gamla packboxen börjat läcka innan eller efter du började köra med den igen?

De kan bli hårda av för höga temperaturer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-10-08 14:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Citat:
den hittills täta packboxen där kardanaxeln/viskokoppling kommer in

Med det avsåg jag att just den packboxen hade varit helt tät innan jag hade bilen avställd :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-27 11:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har problemet löst sig?

Det skulle väl kunna vara viskokopplingen som kärvar / huggar.

Jag vet inte om det går att sätta ett par streck på in och utgående axel till viskokopplingen, redan när du kör rakt fram bör strecken då sakta förskjutas pga förspänningen i kopplingen. Om den inte gör det alls eller bara när du svänger tvärt så kan det vara tecken på att kopplingen krånglar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011