Baggis skrev:
Ok, jag får ta å kolla om det är kletigt kring sonden igen.
Haynes-boken säger 6000 mil som intervall på stiften, om det nu har rätt förstås.
Det är ett långt intervall, eller är det speciala stift irridium, platinum eller flerelektrodstift? Allt eftersom (vanliga) tändstift slits ökar gnistgapet och blir elektrodernas "hörn" där gnistan lättast hoppar avrundad. Ju mera avrundare elektroderna är ju större spänning som krävs innan gnistan kan initieras, därför fungerar nya stift bättre än de som används ett ta, trots att det kan vara rätt svårt att se slitaget om man inte använder ett förstoringsglas. Samma sak gäller såklart för avståndet mellan elektroderna: spänningen som krävs ökar med avståndet mellan elektroderna. Å andra sidan borde problemen då märkas mera när motorn är hård belastad, t ex vid acceleration du verkar ha mest problem vid tomgång och låg belastning.
Det skulle kunna tyda på att lambdasensorn mäter fel, om värmeslingan inte fungerar tillräckligt bra och sensorn blir för kall och ger för låg spänning vid lätt belastning och tomgång, det kan märkas mera med E85 eftersom avgaserna är svalare då och innehåller mera vattenånga.
En annan möjlig orsak vore om det finns en läcka i avgas(gren)rör före eller nära lambdasensorn, då kan det konstigt nog sugas in luft i avgasöret, framföralt vid tomgång och låg belastning då det inte är mycket avgaser så kan då lambdasensorn mäta mera syra i avgaserna än vad som kommer ur motorn. Men det borde då inte spela roll om den går på bensin eller E85.
Hur är det förresten med vattentemperaturen / värmen? En trasig termostat som inte stänger ordentligt skulle kunna göra att moton kylls ned för mycket, men då borde det nog även märkas på dålig värme och förhöjd tomgångsvarvtal.