Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-01-30 21:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Blir stiften lättare sotiga om de är för kalla? De är rejält sotiga nämligen. Har NGK B6ES i den. Har inte tänkt på om det är "kallt" eller "varmt".

Jag har bara en stroboskoplampa. Kan ju kolla tändningen med den i alla fall.

Bränslet rinner med självtryck. Jag stängt kranen iförrgår och då var det som förväntat torrt i insuget. Jag skottade snö med den ikväll och den gick faktiskt bättre trots att inget gjorts. Dock så bluddrar den en del, men ork fanns det gott om.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 21:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På NGK-stift är höga nummer kalla stift och låga nummer är varma stift. Det är nog inte alltid lika på andra fabrikat?
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=195


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 21:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Tar och köper nya stift imorgon. Ett eller två snäpp varmare blir nog bättre då :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-31 23:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, om tändstiften är för kalla så sotar de igen lätt.

B6ES är väl ett relativt kallt stift, 6 är ju ett normalt värmetal för relativt moderna bilmotorer med mycket högre effektuttag än den här traktorn.

NGK har högre värmetalssiffra för kallare stift, men Bosch är tvärt om. De flesta andra tillverkare har värmetalsserier som ser ut ungefär som NGK men de kan vara förskjutna några steg åt ena eller andra hållet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-01 09:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
De hade inte hemma B5ES så beställde till på måndag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-01 11:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://www.sparkplugs.co.uk/pages/techn ... hnical.htm finns förklaringar till värmegraden av olika tillverkare och kortsreferenser så att man enkelt kan hitta olika tillverkarens tändstift med samma värmevärde.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-02 16:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Att mäta fram om det är rätt flottörnivå borde väl inte skilja sig speciellt mkt mot alla andra förgasarbilar.
Det borde finnas ett mått som ska mätas mellan någonstans i underkant på flottören och packningsplanet där flottörhuset tätas mot förgasarhuset.
Justering sker normalt genom att man bockar om ngn plåttunga på flottören så att det blir enligt måttet.
Givetvis måste man först tillse att flottörventilen verkligen sluter tätt när man lyfter flottören.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 17:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Förgasaren har en "friflytande" flottör så justeringen av nivån kan bara ske mha olika tjocka brickor mellan huset och flottörventilen. Det ser ut så här:

Bild

Nivån ska tydligen vara 15 mm under översta delen av "kammaren".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 19:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har flottörhuset något fönster (eller ett pluggat hål där man kan sätta dit en nippel och en bit genomskinlig slang) för att se bränslenivån under drift?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 22:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Har flottörhuset något fönster (eller ett pluggat hål där man kan sätta dit en nippel och en bit genomskinlig slang) för att se bränslenivån under drift?

Bra fråga! Inte som jag minns men är ju lätt att kolla. Annars hade jag den tanken att det väl borde gå att kolla genom att låta bensin(vätska) flöda in i förgasaren tills det slutar och därefter ta isär den utan att luta den så att det då går att mäta nivån. Något knäppt är det dock eftersom det kommer bensin i insugsröret om jag lämnar bränslekranen öppen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011