Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 10:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dieslar som "stinker"
InläggPostat: fre 13-04-12 07:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kan ni som är motorexperter svara på vad det är som får en dieselmotor att stinka "gammel-traktor"? Tänker då främst på de utan kat. Ofta ryker de mer eller mindre blått då också, dock inte alltid. Det händer ju att man hamnar bakom något fordon som stinker på det viset och det har jag svårt att stå ut med nån längre stund, hehe. Tyvärr är det så ställt med den husbil jag har också. Den går helt normalt dock och jag har testat hälla i rengöringsmedel i den men det hjälper inte. Den har iofs en lite märklig grej för sig när det är c:a +20 å varmare och det är att det börjar "ticka" rejält från den när den går med lätt last men ändå driver. Det minsta man gasar eller släpper på gasen så tystnar det och ökar man farten = belastningen så tystnar det också.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieslar som "stinker"
InläggPostat: fre 13-04-12 21:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Inte alls någon dieselexpert men lukten tyder väl allmänt på en ofullständig förbränning. Jag gissar beroende på detaljer i förbränningsrummens utformning och insprutningstrycket. Tickningen är ju ett tecken på knackning på samma sätt som i en ottomotor och kan bero på en försenad antändning vid mycket liten insprutad mängd bränsle. När man släpper gasen kommer inget bränsle alls att sprutas in, alltså ingen antändning alls. Med ökad gaspådrag sprutas mera in som kan underlätta/tidigarelägga antändningen och därmed minska knackningen. Temperturberoendet är jag dock inte klar över.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieslar som "stinker"
InläggPostat: lör 13-04-13 05:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ofullständig förbränning låter troligt, fast av en annan typ än då det svart-ryker antar jag? Svart rök är väl helt enkelt bara för mycket bränsle så att motorn inte hinner förbränna allt? Så då är det ju sant att det återstår inte så mycket annat än något fel på hur/när bränslet sprutas in och kanske även om motorn är så nött att den har låg komp?

Glömde nämna att "tickandet" verkar förvärras av svensk diesel och minska med finsk. Blir månntro bränslet "blaskigare" när det blir varmt dessutom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieslar som "stinker"
InläggPostat: sön 13-04-14 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det finns bränslekylare som börjar bli vanligt på den svenska marknaden.
Det kan hända att det hjälper mot tunnt bränsle om du ser skillnad mot finsk soppa.
Gällande lukt så är det aromatiska kolväten som förbränns dåligt, kan vara fråga om oljeförbrukning av motorolja eftersom det samtdigt blir blårök.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieslar som "stinker"
InläggPostat: sön 13-04-14 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle nog vilja säga att om dieselavgaser stinker mer än vanligt, men utan att det förekommer svart sot, så är nog orsaken antingen att det det kommer med smörjolja i förbränningen av någon anledning (sliten motor, dåliga ventiltätningar, något krångel med vevhusventilationen) eller att någon spridare inte finfördelar bränslet som den ska - bränslet kommer in i form av stora droppar eller en koncentrerad stråle snarare än som en finfördelad dimma.

Man kan säkert också dra en del slutsatser beroende på om avgaserna luktar mer eller mindre beroende på motorns belastning, varvtal mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieslar som "stinker"
InläggPostat: mån 13-04-15 05:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I fallet med min husbil så vet jag dock att den inte "tar olja" i någon nämnvärd omfattning, så återstår ev. trubbel med spridarna då.

Bränslekylare låter intressant. Antar dock att det är en rätt pysslig sak att montera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieslar som "stinker"
InläggPostat: mån 13-04-15 05:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmm.. Det verkar nästan som det redan finns en:

[url]http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=6&pc[0]=118106102&query=22003446515[/url]

iofs är det til en 2.8TD, inte en 2.8JTD som jag har men ändå.

(Vill inte bli en länk??)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011