Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-05-11 01:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Strulande torkarmotor C5
InläggPostat: fre 13-10-04 17:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Tänkte höra om det finns någon som är mer hemma på Citroen C5 -05,, :)

Har lite problem med en sådan kombi med torkaren bak, där pga tidigare fastkärvad mekanism i glassrutan resulterade i att den torkarmotorn gick mycket varm kortsluten.
Mycket märkligt bara det utan att dess säkring inte lösts ut för motorn var stekhet och stank elektronikbrand!
Den enda säkring som var brunnen (nr4) i motorrummet men verkar inte ha någon koppling till torkaren som spolning då intervallreläet slår utan denna säkring. Dock saknas instruktionsbok för bilen...

Problemet är nu att ingen reaktion finns hos ny begagnad torkarmotor (testad/godkänd innan leverans), men uppmäter konstant 12V på mittenstiftet och full jord på båda sidostiften på kontaktstycket till den anslutna torkarmotorn.
Lustigt med att samma fenomen finns oavsett tändning på eller ej, alltså även vid frånslagen tändning finns 12 Volt på mittenstiftet och jord på sidostiften :?:
Likaså knäpper det till vad som förmodligen är intervallreläet som dock inte funnits fysiskt mer än att det verkar komma bakom säkringarna inne i bilen...

Någon som har idé på detta? Vet ej heller vilken säkring som är till just bakre torkaren, men har gott över dom flesta som är spänning satta och är hela...
Verkar som något med styrningen av torkaren fått en knäck av den tidigare kortslutna torkarmotorn. Frågan är bara vad... För torkarna fram fungerar så som både spolning fram som baktill.

Så som med rätt nyinvigd mek på detta bilmärke märkte jag denna funktion rätt snart (van från vissa jänkare med denna rutfunktion) att glasrutan måste vara stängd. Denna brytare styr även innerbelysningen och trots stängd ruta eller byglad kontakt till givaren finns ingen funktion oss denna torkare.
Lika så måste ju bakluckan vara stängd eller intryckt låskista annars fungerar heller normalt inte bakre torkaren (som då med tror att hela bakluckan är öppen).
Ändå finns ingen variation i ström/jord matningen till torkarmotorn? :(

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-10-04 18:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
Om det är en tom >2005 är det säkring nr 11 från >2005 är det nr 1

motorn har tot. 3st ledningar och matas från ett multifunktions kontrollmodul kallat A11-I

där finnes ytterliggare säkringar som kan vara inblandade nr F4, F14 om regnsensor finnes även F7 tom <2005
F8 samt F12 om regnsensor finnes från >2005

det finns databuss så evt. felkoder kan evt. utläsas genom OBD2 uttaget

motorns ledning 521 ska ha ständig 12 volt (via F1 eller F11)
ledning MC751 går till jord via brytare i motorn som öppnar när torkararen är i utgångsläget
(denna ser till att motorn parkerar sig)
ledning 522 genom att jorda denna så går motorn konstant vilket A11-I sköter
genom A9 eller B1 anslutningen på boxen

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-10-05 16:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Intressanta uppgifter och lite mer att gå på nu, tack för det,,, :)

Jo det är en 2005 års modell med första registrerings månad augusti. Ska se över denna bil en gång till vid tillfälle åt en kund och speciellt dessa säkringar och regnsensor finns...

Har rådit bilägaren att låta kolla av eventuella felkoder då egna felkodsläsaren inte fixar denna modell,, lustiga som sagt att det finns ständig fulljord på båda sidostiften på torkarmotorn vare sig tändning på och torkarläge. Borde heller inte spela någon roll att torkarmotor leverarades stannad under arbetstakt ("mitt på rutan läget").

Men ska även testa torr köra torkarmotorn så den verkligen fungerar,,,
Denna bil vars torkar har gett en del gråa hår trots runt 25 år som yrkesmek (dock med begränsat citroenmek) måste erkännas dessa bilar är något skumma skruva med.. :wink:

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-10-05 19:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tänkte tipsa om sittoträngakuten men ser att du redan hittat dit också :wink:

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-10-05 20:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
Nu är jag helt ute och snurra trodde det handlade om en C3 men ser i rubriken att det är en C5:a :evil:
har ej någr scheman för C5 men mycket som torkare är troligen samma som för C3

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 17:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Visst jag la ut samma frågeställning på citroenakuten men lite förvånande att inte fått mer svar ens där,,, jo visst det rör sig om en C5:a så visst bör det överlag stämma överens med en C3.

Är fortfarande lite fundersam om torkarmotorn verkligen fungerar trots skroten (dock erkänd sådan), men att det inte blir minsta avvikelse med torkarstyrningen då tändningen slås till och från och oavsett torkarläge. Ska göra en till felsökning i veckan innan jag kastar in handduken med denna torkarmotor och håller mig undan speciellt Citroens torkarmotorer... :cry:

Att något mera tagit skada torde med vara logiskt med en så pass kortsluten torkarmotor, då den förra torkarmotorn var stekhet med den "underbara" klassiska elektronikbrandröken...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 19:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sitter det någon elektronik inbyggd i torkarmotorn?
Jag har råkat på det i en fransktillverkad (Valeo) bakrutetorkarmotor till Jeep Cherokee '93. Den har ingen mekanik för att ordna fram-och-återgående rörelse utan det sköts med självparkeringskontakten, några transistorer och två växlande reläer så att motorn körs fram och back. Jag tror att även intervallfunktionen ingår i den elektronik som är inbyggd i torkarmotorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 06:36 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ser inte ut att innehålla mer elektronik än på mer "normalare" bilar med denna (http://www.laga.se/visa-produkt?Part=VI-L326775).
För det verkar klicka i ett som i alla fall låter som ett intervallrelä under ratten då torkaren bak aktiveras, men som sagt inga som helst variationer varken på dom båda jordstiften eller den alltid spänning satta (12V) mittenstiftet.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-10 10:05 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Har denna bilen åter igen och troligen sista gången innan jag ger upp denna torkarmotor,,, och åter igen finns konstant 12 Volt på mitten stiftet (vit kabel) och underligt nog ständig jord med tändning påslagen oavsett torkarläge vid båda sidostiften (ena kraftigare grön och den andra klenare vit).

Frågan är om inte dess styrenhet har fått på nöten då faktum att förgående torkarmotor nära på tog eld,, utan att en enda säkring lösts ut. Dock hittades det efter åt en trasig säkring nr 4 i motorrummet men gav inget mer resultat vid byte angående torkaren bak.

Har lite säkringar att åter igen gå igenom om detta kan ha inverkan, har inte ens instruktionsboken att tillgå,,, :-/

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-10 11:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
Förmodligen är den tunna tråden en databuss

på golf V på torkarmotorn fram är det så

jord, ständig +12v och en tunn ledare

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-10 12:36 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Okey,,, på dom tidigare säkerligen hundratalet torkarmotorer har det bara varit att byta dessa på sedvanligt vis och det har sedan fungerat... :wink:

Men som sagt ligger det konstant på jord på båda sidostiften och 12 Volt på mittenstiftet med tändningen påslagen oavsett torkare bak på eller ej..
Har även testat torkarmotorn löst (som jag så smått misstänker är defekt trots skroten som levererade den hävdar den är okey), att få rörelse i denna men inte ens med bra avsäkrad 12V till mittenstiften och duttningar med jord på sidostiften finns tillstymmelse till aktivitet.
Att torkarmotorn leverats i avbruten arbetscykel torde ju inte betyda något, alltså den har stannat "mitt på rutan" läge...

Kollade nyss av samtliga säkringar med provlampa som alla är hela som spänning satta,,, ger snart upp denna och håller mig borta från nu speciellt Citroentorkare. :?

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011