Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-01-19 10:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 14-06-06 22:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Jag läste på lite mer om bränslesystemet och konstaterade att bilen har ett returlöst system, BTR sitter i tankarmaturen och har även ett inbyggt, tydligen inte separat utbytbart bränslefilter.

Som gjort för fuel-rail-uppvärmning med andra ord...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 14-06-12 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Chryslern är besiktigad nu. Det blev i alla fall inte körförbud, inte heller några riktigt allvarliga anmärkningar, och pga pågående vadslagning på jobbet måste jag vänta till början av nästa vecka med att offentliggöra hela resultatet. Jag brydde mig aldrig om att byta lambdasonder eftersom de var väl fastrostade och trots allt fungerar. Avgasvärdena (på bensin) var godkända men HC-värdet hade kunnat vara bättre. CO 0,0 % , CO2500 0,0 %, HC 60 ppm, lambda 1,00. Motorolja och filter var nybytta vid besiktningen. Enligt min avgasanalysator blev det snarlika värden men 40 ppm HC. Före oljebytet var HC-värdet mycket ostabilt och tidvis över 100 ppm. Man kan notera att vid 2500 r/min sjunker HC till 10-15 ppm.

Och så kan man notera att på en sådan här bil måste man plocka ner hela fronten om man vill komma åt t ex strålkastarlamporna eller utrustningsskylten där bl a färgkoden står.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 14-06-17 21:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Vadslagningen är avslutad och ingen vann den utlovade fotvandringen enkel resa till Säffle. Därmed kan besiktningsresultatet avslöjas.
Fyra anmärkningar: Svag handbroms, dålig rörelsereserv handbroms, diffusa halvljusbilder båda sidor, två rostiga bromsrör.
En bra-att-veta: Rostskada längst upp på fjäderbenet höger fram, den del av stötdämparröret som sticker upp över fjädertallriken.

Handbromsen är redan åtgärdad, det är samma konstruktion som på äldre Volvo och Mercedes med särskilda små trummor för handbromsen, och det var också samma standardfel - leden i mekanismen mellan handbromswire och bromsbackar hade rostat ihop på bägge sidor.

Beträffande det dåliga halvljuset så orsakas det av tämligen ogenomskinliga strålkastarglas. Jag har börjat putsa upp dem, inget av dem ser utseendemässigt acceptabelt ut än men den strålkastare jag har lagt ner mer jobb på ger bra halvljusbild nu. Tydligen är glasen värre angripna dels i överkant där väl solljuset har legat på mest och dels rakt framför halvljuslamporna, än på övriga ställen.

Bromsrören hinner jag inte byta före midsommar, men material för bytet är redan anskaffat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 14-06-21 22:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Jag hade tänkt montera piggybacksystemet nu i midsommarhelgen, men eftersom det är ett ganska stort jobb att få loss insugningsröret för att komma åt spridarkontakterna så bestämde jag mig för att skjuta upp det tills jag är hemma och bilen eventuellt kan få bli stående några dagar.
Dessutom läcker plastanslutningen mellan motorblock och övre kylarslang, och det är enklare att byta den när insugningsröret ändå är borttaget - alltså ännu en anledning att vänta med konverteringen tills jag får hem en ny sådan.

Jag har gjort en provtur med OBD-kabel ansluten idag och konstaterat att LTFT håller sig mellan +3 och -6 % vid körning på bensin i okonverterat skick, praktiskt taget lika på båda bankerna. En intressant sak är att trots att bilen inte har någon direkt synlig luftförvärmning så stiger insugningslufttemperaturen efter en stunds körning på delgas, tydligen är lufthastigheten så låg i luftburk, slangar, insugningsljuddämpare och insugningsrör att motorrumsvärmen räcker till för en viss förvärmning. Utetemperaturen var ca 12 °C, den högsta lufttemperatur jag såg via OBD-snittet var 45 °C. Vid en kortvarig fullgasacceleration sjunker dock lufttemperaturen nästan direkt till 28-30 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 14-06-26 12:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Det verkar dröja innan någon kylarslangsanslutning dyker upp, så jag har börjat blandtanka så länge. Hittills 34 % E85 utan problem. Har ännu inte kollat hur LTFT påverkas av blandtankningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 14-06-26 12:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Den kanske klarar E85 utan konverering? Se http://youtu.be/uW9J9eADgyU

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 14-06-26 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Intressant! Men det kallstartförsöket gjordes på en bil med den större 3,5 l V6:an . Den motorn har jag för mig även existerar i något FFV-sammanhang, till skillnad från 2,7 l -motorn "EER" som sitter i mitt exemplar.

Jag ska kolla i morgon hur det är med LTFT-värdet, om det ligger kvar oförändrat trots blandtankning kan det ju tyda på att styrdonet har en FFV-programvara som (liksom på Ford Focus) arbetar med ytterligare en fuel trim-parameter som man inte kan se via standardiserad OBD.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 14-06-28 20:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
LTFT håller sig nu omkring +6 ... +10 % , det högsta värdet jag såg var +15,6 %. Så av detta att döma har bilen nog ingen FFV-programvara i styrdonet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 14-07-02 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Mer blandtankning, nu 55-60 % utan problem eller tänd motorelektronikvarningslampa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 14-07-11 21:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Nu har jag i det närmaste 100 % E85 i tanken, bilen har gått några mil utan driftstörningar eller tänd motorelektronikvarningslampa. Jag har dock inte provat kallstart eller läst av fuel trim-värden eller ev felkoder än.

Med 55-60 %-blandningen märktes ingen skillnad alls på sommarkallstart jämfört med bensindrift, med ca 70 % E85 fick man köra något längre än vanligt på startmotorn. Det blir intressant att se hur den uppför sig de närmaste dagarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: sön 14-07-13 18:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Den är helt klart mer svårstartad nu än tidigare, vid kallstart i högsommarvärme får man göra två startförsök innan den kommer igång. LTFT slår i botten på +24,2 % och STFT fladdrar omkring kraftigt men håller sig i genomsnitt kring +7 %. Inga felkoder har dykt upp hittills.
Det skadar nog inte att montera ett piggybacksystem ändå.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 14-09-03 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Senaste månaden har bilen varit utlånad, den har blandtankats med 70-80 % E85 och resten bensin och har enligt uppgift fortsatt sköta sig bra.

Det har också gjorts en del blandtankningsförsök med en Jeep Grand Cherokee '96 , som har en gammaldags 5,2 l V8-motor med ett snarlikt Chrysler motorstyrsystem. Den verkar ha ganska precis samma blandtankningsegenskaper som 300M , man kan notera att även den har returlöst bränslesystem som är mycket inbjudande för bränsleförvärmning. Det enda tråkiga med de här returlösa systemen är att bränslefiltret är hopbyggt med BTR och monterat i tankarmaturen, så det blir både dyrt och besvärligt om man skulle lyckas sätta igen bränslefiltret. Chryslerkoncernen brukar inte kosta på sig någon lucka i bagagerumsgolvet för att göra det lätt att komma åt tankarmaturen, utan det blir till att ta ner tanken om något måste göras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 14-12-03 08:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Bilen har varit i drift nu hela hösten med ungefär 75 % blandtankning, då är det sällan LTFT bottnar. Bränsleförbrukning ca 1 l/mil vid ren landsvägskörning, uppåt 1,3-1,4 vid stads/blandad körning.
Bilen trivs helt klart bäst med jämn hastighet och verkar vara synnerligen optimerad för amerikanska landsvägsförhållanden med 55 mph (88 km/h). Förbrukningen drar iväg kraftigt om man vill hålla 110-120 km/h istället för 90-100. Man kan också notera att förbrukningen stiger kraftigt när man kör i backiga områden eller med ojämn hastighet.
Oljeförbrukningen känns lite väl hög, det verkar gå åt en liter på ca 250 mil. Den har inte minskat trots ett par täta oljebyten och långa landsvägskörningar, så det är kanske dags att se över vevhusventilationen och försöka tvätta PCV-ventil och eventuella oljeavskiljare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 15-02-06 11:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Returlöst system i all ära, men om man råkar köra slut på bränsle och får hela bränsleledningen full med luft så gäller det att ha bra batteri om man ska få igång bilen igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 15-02-06 14:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Returlöst system i all ära, men om man råkar köra slut på bränsle och får hela bränsleledningen full med luft så gäller det att ha bra batteri om man ska få igång bilen igen.

Så bränslepumpen startar inte förrän veven går?
Är det vanligt att det är så?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011