Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-02-19 07:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett tips:
Ett stegborr, dom är ju inte överdrivet långa. Bildexempel: http://www.clasohlson.com/se/Stegborr/Pr308747000
Dessutom passar dom i en liten (kort) borrmaskin med sitt 8 mm skaft. Även ett koniskt plåtborr bör ju ha samma funktion. Man markerar max diameter med t.ex maskeringstejp. Den ½ mm som blir kvar kan man eventuellt fila bort. Resten sköter ju gängtappen om.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-02-19 09:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det lär finnas självgängande överdimensionsplug också se t ex http://www.mtsac.edu/~cliff/storage/gs/ ... Repair.pdf

Då slipper du borra och det kan nog bli minst lika bra/säker som en helicoil.

Ett alternativ kanske är denna sats för att laga tändstiftsgänga M14 x 1,25 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... nga-18144/ som verkar brotscha och gänga hålet och alltså bör funka utan borrning.

Bild

En ny oljeplugg med M14 x 1,25 gänga (i stället för M14 x 1,5) kan finnas hos Biltema eller så skulle man kanske kunna göra en sådan oljeplugg själv av ett gammalt tändstift.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-02-19 16:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En fundering på Helicoil och andra motsvarande ersättningsgängor.
När jag jobbade på Ericsson monterade vi Helicoil i elektronikstativ av aluminium. Det skulle ju vara robust så det blev rostfria gängor direkt från början. Jag kände till att dom fanns, men hade inte gjort det tidigare. Men som sagt, på Ericsson var det "vardagsmat. En av killarna som förevisade hade tidigare varit bilmekaniker. Han sa att om man skall ersätta förlorade eller förstörda gängor, så behöver man inte borra upp något hål. Ytterdiametern på dom gamla gängspåren motsvarade ungefär innerdiametern på dom nya blivande gängorna och den speciella Helicoilgängtappen behövde alltså bara skära sina nya yttergängor. Hålet fanns redan i rätt storlek, enligt denna före detta bilmek, sedermera elektronikmontör.
Nu skall sägas direkt att så stora gängor som M14 var sällsynt. Det var nog max M6 och därunder.
Jag fick också tillfälle att glänsa lite med mina inlärda kunskaper i ämnet. Och flera av dom andra montörerna kände inte till följande: När man skall borra ett hål för att skära gängor med en gängtapp, så tar man det aktuella gängmåttet. Vi kan säga M6 som exempel. Multiplicera det med 0,8 = 4,8. Det blir borrmåttet för M6-gängor. Den här enkla tumregeln tror jag håller ända upp till och med M12, om jag minns rätt? "Grabbarna" på Ericsson blev lite förvånade när jag sa det och några tog fram sina skjutmått och läste tabellerna på baksidan. Det stämmer inte riktigt på hundradelarna, men det är godtagbara toleranser. Förmodligen finns det motsvarande för tumgängor, men dessvärre är ju just tumgängor inget enkelt standardiserat mått. Det finns väl en handfull olika tumgängor?

Och Helicoil passar inte heller in, för det är ju lite mer än M-måttet från början.


Senast redigerad av nyfiken fre 15-02-20 00:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-02-19 17:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det finns en liknande tråd här:
http://www.lxforums.com/board/showthrea ... g-Stripped

Noterade detta:
Citat:
If you still have the original style dark grey drain plug with a brown rubber seal washer then consider getting the newer style silver drain plug with a red rubber replaceable seal. the newer style is a longer plug, and will go further into the pan, into some remaining un-used threads the original won't engage. No need for a heli-coil, no need for a self tapping oversize plug.


En längre M14 x 1,5 oljeplug borde inte vara svårt att hitta om tillräcklig gänga finns kvar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-02-19 21:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu är hålet uppgängat och försett med helicoil. Det blev ganska bra även om gängtappen gick något snett, jag litar inte på att den åldrade gummipackningen kan hålla tätt så jag smetade på lämplig tätningsmassa på gängorna också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-02-19 22:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Grattis, kanske bäst att använda en oljebytarpump nästa gång då :?:

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-02-19 23:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det kanske är säkrast. Såg att Lidl annonserade om oljebytarpumpar som tillfälligt erbjudande nu i veckan, men de var slut när jag gjorde mig ett ärende dit härom dagen.

Å andra sidan kanske det är bra att tappa ur oljan genom pluggen nästa gång, för att säkert få ut eventuella spån från gängningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 15-02-20 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror du inte att eventuella spån då redan fastnat i oljefiltret?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 15-02-20 23:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Eller också har de lagt sig till ro i något skrymsle närmast pluggen. Det kan ju också tänkas att spån sugs upp mot oljesilen när motorn går men faller ner mot botten av tråget igen när oljepumpen inte suger.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: mån 15-05-18 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
torbjorn skrev:
Dessutom vill en av bakbromsarna ligga an utan att det finns något uppenbart fel som kan orsaka anliggningen. Oket går, så vitt jag kan bedöma, fullt tillräckligt lätt på glidpinnarna men det är ändå något som inte är riktigt friskt där.



Den där bromsen ligger fortfarande an någon enstaka gång då och då, men ganska sällan numera. Och så har det dykt upp en bil till (Jeep Grand Cherokee '97), med bromsok av samma konstruktion och exakt samma problem på en av frambromsarna. Jag funderar på om det kan vara gropar och ojämnheter i de fasta glidskenorna för bromsbeläggen som kan få endera belägget att haka fast och ställa sig snett ibland. Men mot detta talar att det inte har blivit bättre efter att jag har filat ren ytorna någotsånär och smort med kopparpasta. På jeepen bör man i vilket fall plocka isär oken eftersom dammskydden för kolvarna är trasiga på båda sidor fram.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 15-09-01 22:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bromsproblemet är löst, det var det klassiska felet att den utstående kanten mellan dammskyddet och kolvtätningen i bromsoket hade rostat och kilat fast kolven.

Och nu, två veckor efter att bilen är besiktigad och godkänd utan anmärkning, så har det blivit driftstopp igen, troligen pga en trasig topplockspackning.
Så länge jag har haft den har det varit ganska smutsigt i expansionskärlet och den har förbrukat en del kylvatten.
På senaste tiden har den ibland inte kommit igång på alla cylindrar direkt efter kallstart, och jag har haft en känsla av att bränsleförbrukningen har varit högre än tidigare. Idag var det mer markant än tidigare, och efter några mils landsvägskörning tjuvstannade den när man släppte gasen, tomgången var obefintlig. Det gick dock att starta om och fortsätta ett par gånger, men sedan blev jag stående mitt i en korsning och fick inte igång motorn förrän den hade stått några minuter. Då observerade jag en del oroväckande saker - vatten i oljan, det droppar vatten någonstans i bakkant av motorn, och det pyser och bubblar ut en brun sörja ur lambdasonden på vänster grenrör. Nu står bilen parkerad hos en bekant 200 m från korsningen där den blev stående, jag får väl ordna biltrailer + chaufför med BE-kort för att hämta hem den till veckan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 15-09-02 17:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Beklagar eländet, det låter inte kul. Inte en bil man lått själv knuffar bort från korsningen heller antar jag

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-09-03 12:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Den verkar lika envis som min Renault Scenic med att hitta på nya "kuligheter"!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 15-09-03 17:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Baggis skrev:
Den verkar lika envis som min Renault Scenic med att hitta på nya "kuligheter"!


Man kan inte utesluta ett visst släktskap, Chrysler lär ha anlitat konsulthjälp från Renault när LH-plattformen utvecklades.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: mån 15-11-23 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mekandet har påbörjats så smått nu. Kan dock inte börja riva bilen på allvar eftersom den måste kunna flyttas ut ur garaget vid behov, men jag har i alla fall dränkt in grenrörsskruvarna med rostolja, plockat bort och sanerat expansionskärlet (det var redan tomt) och börjat demontera en del andra småsaker.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011